Guldsöm kön

#1 - 25 september 2008 19:20
Hejsan jag köpte den sista gulsömen i en fiskaffär för en vecka sen.:)
Jag frågade om dom kunde beställa fler, för jag vill gärna ha en hona också.
Idag hade dom kommit och humöret var på topp, men när jag kolla ner i akvariet så var det tror jag bara hannar. Så till frågan, hur kan man lätt se om det är en hona?
Hade tänkt och hämta en imorgon så skulle bli glad för svar.:)
#2 - 25 september 2008 19:28
Hur stora är de? Redan vid ca 10 cm kan man se att hanar är större och ljusare, med mer blå prickar på sidorna, som bildar ett tydligare nätmönster. Den gula sömmen på stjärtfenan är bredare på hanen, och hanens rygg och analfenor är större och spetsigare.

Till guldsömmar kan man även ha fler honor till en hane.
#3 - 25 september 2008 19:35
Alla är ca 5-7 cm långa dom var ljus bruna och alla hade en orange söm på stjärtfenan och på ryggfenan . Jag tänkte inte på om dom var spetsiga.
#4 - 25 september 2008 19:47
Även honor har gul söm på stjärtfenan, men smalare än hanen. Om han tog in ett antal så borde det finnas både hanar och honor. Köp några stycken om du är osäker.
#5 - 25 september 2008 19:51
De e bara det att jag inte har det största akvariet och hade bara tänkt mig ett par. Om jag köper en imon så kan jag ta en bild av den så får du se.
#6 - 25 september 2008 19:58
Du kan ju fråga i affären om de tar emot de som blir över när de har vuxit lite, och du ser vilka som är hanar och honor. Det kan vara bra att köpa fler, för att få individer som kommer överens.
#7 - 26 september 2008 12:56
Var och köpte 2st idag och tror att det är två honor. Dom hade kortare fenor och var rundare än dom andra. Men jag har en till fråga nu. Det översta lagret på min sand blir brun hela tiden är det någon sorts alger?
#8 - 27 september 2008 11:08
Här är några bilder på dom.

Dom två första är samma fisk.
#9 - 27 september 2008 11:38
Ser ut som hanar.
#10 - 27 september 2008 14:42
Är du helt säker? I så fall är det väl bara o gå tillbaka till affären och lämna tillbaka dom.
#11 - 29 september 2008 13:52
yepp var bara hanar på bilderna!
hur stort kar har du?
Hanarna e väldigt elak mot honorna, så är abslout en fördel med flera honor!
#12 - 29 september 2008 19:45
Guldsöm ses tycker jag skillnad på kön genom att kolla pannan.
Brant panna är oftast ett tecken på hane.
Sen brukar honorna vara kraftigare om buken medans hanen är mera långsträckt och inte lika rund om magen.

Som sagt var så försök hitta två eller flera honor utifrån ditt akvaries volym.
Guldsöm kan konstigt nog leka av två eller flera honor på samma gång.
#13 - 30 september 2008 15:21
Kom hem idag och såg en massa ägg på en sten =) Så jag behåller dom. Hehe
#14 - 30 september 2008 17:44
:D
Tycker att 1:an är en hona och trean i bilderna ser ut som en hane.
Guldsöm beroende på ursprung kan ha samma färger både hanar och honar.
Tycker då att pannan är lättare att vara mera säker på gällande köns bestämning.

har du några andra fiskar i akvariet?

Det bruna lagret du har överst på sanden är antingen utfällningar från rötter, sediment eller också är det början till bruna kiselalger.
#15 - 30 september 2008 19:35
Tror du har rätt att fisken på bild tre är en hane, dom jagar den som galningar. Så jag har lagt den i de lilla 20l karet.

Jag har inte så många fiskar eftersom jag egentligen skulle behöva ett större akvarium. De är bara på 222l.
Två guldsöm+ en i det lilla som får åka tillbaka till affären, två st ancistrus och en eldstjärt. Jag måste nog köpa nån praktbotia, för de har börjat komma gula små snäckor på växterna. (>_<)
#16 - 4 oktober 2008 17:44
Har tänkt att köpa några rötter imorgon och ta bort den fula grottan. Men dom har sina yngel där inne så ska jag vänta tills dom börjar simma eller är det bara till att möblera om?
#17 - 5 oktober 2008 10:03
Vänta tills deras yngel är frisimmande.

Annons