guldsöm

#1 - 18 augusti 2004 23:22
hej jag hadde tänkt mig ett par guldsöm men jag vill inte att dom ska vara ensamma jag har ett 540L och det ska vara biotop så kan jag få något tipps om ciklid i typ samma storlek ifrån sydamerika
#2 - 19 augusti 2004 06:36
Blåciklider funkade bra för mig med Guldsöm.
#3 - 19 augusti 2004 11:50
för mig funkade också blå ciklid.
Även zebraciklid har jag haft dom med.
Salvini också, men den var alldeles för agressiv för mina guldsömmar.
Har även haft ett guldsömpar tillsammans med ett stort stim fullvuxna dolksticktetror. Grymt läckert faktiskt =) Fast man får väl kankse passa sig när guldsömmarna är fullvuxna, men mina var bara 15cm...
Annars tror jag texasciklid (pärlciklid) funkar. Även oscar, chokladciklid och en hel del annat.
Jack dempsey kanske...
#4 - 19 augusti 2004 11:51
kan ju kanske tillägga att temperament på fisk varierar. det som funkar för en kanske bara blir pannkaka hos någon annan...
#5 - 15 september 2004 12:37
hallå hallå
Har ni eller någon annan som läser denna tråd något tips om en algätare (gärna sydamerikansk) som Blåciklider inte äter till middag?

Har 160 liter
Blåciklider, palettciklider
Javaormbunke, Vallisneria och Svärdplanta (Svärdplantan verkar betraktas som god sallad av vissa algätare tex Ancistrus).
Några bra idéer?
mvh
/Anna
#6 - 15 september 2004 12:43
Ivurrr: antar att du vill ha en algätare som _inte_ blir uppäten, eller [;)] De flesta vanliga algätande malar kommer från sydamerika. Kanske kan ancistrus funka? Hur stor måste malen vara för att inte bli uppäten? Ditt akvarium är ju ganska litet och det begränsar ju lite.
#7 - 15 september 2004 12:54
Har hört att segelfenspleco ska funka till guldsöm
#8 - 15 september 2004 12:58
Norpan: Eh, oj, skrev lite slarvigt innan men nu har jag ändrat lite i inlägget. :) Och ursäkta att jag skriver denna tråd om blåciklider under dess släkting guldsöm men tänkte att en del ciklidfantaster intresserade av guldsöm kunde sitta inne med användbara kunskaper...jaja..

Hursomhelst, Man kan ju testa ancistrusen som sällskap till de blå, ville inte bli av med svärdplantan bara... det var därför jag tänkte att någon kanske hade fler förslag... Den största blåcikliden har hunnit bli 10 cm och tuggade tyvärr upp en platy. Det kan ju verka helt vanvettigt att de fick dela akvarium men anledningen till detta var att blåcikliderna hade gått med platy tidigare utan problem...men så plötsligt. (Jag skulle gjort likadant om jag var blåciklid och middagen var serverad).
:)
#9 - 15 september 2004 13:02
Ivurrr: ja, det har du rätt i, de kan nafsa på svärdsplantan, enl. vissa hjälper det om man stödutfodrar, mina föredrar ärtor framför svärdsplanta men visst ser man att de har varit på den..
#10 - 15 september 2004 13:04
Hej

Guldsöm och blåciklid skulle jag inte rekommendera att ha tillsammans, då jag har sett ett par i en zooaffär, som bestod av en vildfångad guldsömshane, och en vildfångad blåciklidhona. De verkar med andra ord korsa sig rätt lätt. De är nog rätt nära släkt.

Chokladciklider kan funka om man har tur och får tag i lugna guldsöm, annars har nog inte chokladcikliden mycket att sätta emot. Eftersom du ville ha en biotop går Salvini, Jack Dempsey, Zebraciklid och Texasciklid bort, eftersom de är mellan/nordamerikaner, medan guldsömmen är sydamerikan, men det beror ju lite på hur petig du är. Påfåglar kan gå, liksom kanske nå´n Geophagus.

MVH Micke
#11 - 15 september 2004 13:13
Centurion:
Från artbeskrivningen här på zoopet:
Segelfensplecon är en bra algätare så länge den är liten. Den blir väldigt stor och är endast lämplig i stora akvarier.

Den vill ha 550liter...den blir inte glad i mitt 160liters...

Annars var den jättefin!
Några andra tips? [:-54]
/Anna
#12 - 15 september 2004 13:20
Jag tror att Påfågelciklid eller ev någon lika stor centralamerikansk ciklid kan funka.

Lycka till!

Annons