Guldguramis beteende!?

#1 - 23 januari 2004 18:20
Jag har två guldgurami. Sedan några dagar står hanen och trycker nere under en växt, han verkar må bra och äter när mat kommer förbi, men lämnar endast platsen för att emellanåt backa ut och snabbt ta sig upp et varv till ytan för att direkt sticka ned till samma plats igen.

Nu funderar jag på om det är bebisar på gång, om han inte trivs eller vad det kan vara. Som ni förstår så kan jag inte så mycket men på de ställe jag läst är det beskrivt skumbo t.ex. men sådant ser jag inget.

Nån som vet mer om dessa?

Svärmor
#2 - 23 januari 2004 18:50
jag kan säga dig att det inte e bebisar på gång, i alla fall inte direkt, gurami's är äggkäggare och lägger äggen i skumbon som du har läst.
hannen bygger boet och lockar sedan till sig honan.
#3 - 23 januari 2004 19:05
Jag har erfarenhet av guramisar. Det kan hända att det är en maktkamp mellan dina guramisar? Kolla om båda är hanar. För mig var det samma sak. Båda mina guldguramisar gömde sig hela tiden, förutom när maten kom, då dom stack upp. Men när mina större guramisar upptäckte det, så knuffade den och det såg ut som den bet på den, så att guldguramin snabbt åkte tillbaka till samma ställe igen.
Det kanske är så?
Det Markosaur skriver stämmer, så båda måste vara hanar skulle jag gissa på, eller honor.
#4 - 24 januari 2004 13:18
På akvarielagret var de bestämda på könet, men de jag vet om könen är att jag har en hane (längre fen undertill) och en hona. Vad mer kan jag titta på?

Svärmor
#5 - 24 januari 2004 13:22
annars kan även honor vara elaka mot hanar oich tvärt om, de behöver inte vara av samma kön.

Annons