Guldguramiproblem!!

#1 - 12 november 2005 16:20
Köpte en ny hona, vad jag vet, till våran befintliga hane idag.

Det problem, om man kan kalla det så, som uppstod är att den befintliga guramin ger sig på den nya så fort den få chansen.

Hur kommer det sig & varför beter de sig så?
Har vi mot förmodan köpt en hane istället för en hona? Ryggfenorna ser dock helt olika ut på dom. En är lång & utdragen medans den andra är kort & mer rund.

Ska väl tillägas också att den nya är mindre än den befintliga.

Tacksam för svar.
#2 - 12 november 2005 17:07
Guramihannen gör så jagar henne och stångar på henne. du har nog en hanne och en hona så ta det lugnt. Låt det vara om du inte ser att hennes allmäntillstånd försämras. Du skulle se mina mosaikguramis. De formligen flyger fram i akvariet och han jagar ner henne hela tiden bakom en stor svärdsplanta.Märker du att hon mår dåligt inte kommer fram och äter magrar så får du nog flytta henne tillfälligt till en annan burk. Vill du ha lek på dem så mata dem med svarta mygglarver.
#3 - 12 november 2005 20:16
Förutom din/dina svärdplanta/plantor vilka mer växter har du i ditt akvarium? Eller har du kanske har andra tips på växter man kan använda? Behöver få lite ideer om vad jag ska för växter i akvariet. Har i dagsläget 3 st och 2 är små plus att den tredje inte är så stor den heller. Vad för sorter det är vet jag inte.
#4 - 13 november 2005 11:12
Det är nog bra att du skaffar någon stor växt som framför allt honan kan ta skydd bakom annars blir hon väldigt stressad av hannens uppvaktning.Antingen växt eller något annat som skyddar henne lite. Mitt akvarium har 2 svärdsplantor och flytväxter vallisneria och några stänglar Egeria densa som flyter omkring i karet. Det får nog räknas som tätplanterat då det bara är på 90 liter ungefär.
#5 - 15 november 2005 15:03
Var inne på zooaffären idag & köpte 3 nya växter. 2 st Microsorium pteropus & 1 st Anubias heterophylla.
#6 - 15 november 2005 18:17
Är inte det en sådan som skall bindas fast på typ rötter alltså microsoriumen menar jag??
#7 - 15 november 2005 19:00
[font=Comic Sans MS]Det sa de inte om i zooaffären. Får kolla upp det. Tack för att du nämnde det.[/font]
#8 - 15 november 2005 22:28
Var bara försiktig så du inte planterar rötterna nere i gruset bara, de kan ruttna då. För att undvika problemet kan man som nämnts ovan binda fast plantan på en sten eller rot som den sedan får växa fast vid (tar några veckor). Javaormbunken är för övrigt en i mitt tycke mycket trevlig och lättskött växt, hoppas dina fiskar gillar gömställena.
Gurami f.ö. brukar enligt min erfarenhet bråka ganska mycket och vara väldigt ängsliga och rädda av sig under de första veckorna i ett nytt akvarium. Detta gäller både honor och hanar, honor bråkar även med honor osv. Efter några veckor är de hemmastadda, då blir det lugnare i karet och guramisarna är betydligt kaxigare gentemot omgivningen.. :)
#9 - 16 november 2005 21:49
[font=Comic Sans MS]Tack för råden. Ska ta tillvara dom & lägga dom på minnet.[/font]

[font=Comic Sans MS]Att man måste binda fast Microsorium pteropus visste jag som sagt inte så det var en ny lärdom.[/font]

[font=Comic Sans MS]Håller med om att det är en trevlig växt & jag hoppas att fiskarna kommer att ha nytta av dom ett bra tag framöver. Om inte slöjstjärten hinner före det vill säga. Den har mer eller mindre redan käkat sönder en växt. Den lever dock fortfarande men har en hel del sönderslitna blad. Ska "fräscha upp" den lite & jag hoppas att den klarar sig & återkommer.[/font]

[font=Comic Sans MS]När det gäller gömställen så ger inte de nya växterna så mycket till gömställen. Kan bero på att de inte är så stora i ännu ännu. Okej, de är inte minimini heller. Har dock 2 st grottor (en "halvt öppen", v-formad med öppen framsida och enbart halvt tak & en nästan "helt stängd", v-formad med 3 mindre öppningar och en lite större glipa) där de kan gömma sig.[/font]

[font=Comic Sans MS]När det gäller de nya guramisarna så var det bara den redan existerande hanen som ställde till med problem (han gav sig på den nya hona). Det "problemet" är löst kan man säga. Han har lugnat ner sig & är inte på henne lika mycket nu som första dygnet. Dvärgguramisarna har jag inte haft några problem med utan de har bara tagit allt med ro om man säger så.[/font]

Annons