Guldgurami är taskig!

#1 - 14 juli 2003 10:34
Hej!
Min Guldgurami hane är taskig mot sina två Guldgurami tjejer!
Han jagar dem om han ser dem, den största honan kan man se ibland simma runt. Men den minsta ser man aldrig, hon ligger alltid gömt på botten mellan java mossa och en rot.
Tycker att det är tråkigt att man aldrig få se dom.[:-123]
Är det ett vanligt beteende? Brukar hanarna vara så taskiga?
Akvariet är 112 liter och jag har mycket växter.
Vet någon hur man kan få dem att trivas tillsammans?
#2 - 14 juli 2003 12:11
Får väl ge Dig samma svar som jag själv fått, typiskt Guramisar.Hade precis samma bekymmer som Dig och det slutade med att jag bytte hanen mot en hona till.Funkar bra mycket bättre även om dom två också råkar i luven på varandra.Tydligen så är Guramisarna väldigt lömska på det sättet att antingen så funkar dom ihop eller också inte.Ska säga att det är bara dom större Guramisarna som jag haft problem med.
LYCKA TILL!
/Micke
krba40
#3 - 14 juli 2003 12:31
Har också haft det problemet. Min lösning var stora rötter + växter som gjorde att hanen inte hade överblick över hela akvariet vilken ga honorna ro.

Alla guramiarter utom Chokladguramin jag haft har gjort så här, dvs hanen tokjagar honorna.
#4 - 14 juli 2003 15:07
Det är så tråkigt för man vill ju se dem, måste leta efter dem för att kolla så att dom fortfarande lever.
#5 - 14 juli 2003 15:19
Villken gurami håller inte på så där?
#6 - 15 juli 2003 05:29
I mitt akvarium är det dom "större" guramisarna typ blå och marmor som jag haft bekymmer med.Dom mindre typ honung och dvärgguramin har funkat bra tillsammans.

LYCKA TILL!
/Micke
#7 - 16 juli 2003 16:03
Mitt blå gurami par är hur snälla som helst, men tidigare hade jag en annan hane till den honan som ingår där.... Oj, oj, de två, eller rättre sagt, han var helt galen, jagade vettet ur den stackars honan tills han en dag kom till fisk himmlen. Det var bara att köpa en ny blå gurami hane till henne då, och visst jagar hanen honan IBLAND, men bara när han imponerar med ett nytt skumbo.

-------------------------------------------------------------------
Kampfisk in the best.........Kampfisk is the best.......Kampfisk...
-------------------------------------------------------------------
#8 - 16 juli 2003 16:42
AAA! min guildgurami tuggade bort fjällen på mina dvärgguramis så de dog första natten! 200kr rätt ner i toan!
#9 - 16 juli 2003 18:01
Min dvärgguramihane har tagit kål på två fruar. Nu är han även en pina i rumpan för dom två mosaikguramisarna jag tog hand om av en kompis. Jag har extremt mycket växter, men han genomsöker akvariet tills han hittar dom. Trots sina aggressionsproblem är han iallafall en bra pappa, så nånstans därinne kanske det finns lite medkänsla... eller inte.
#10 - 31 oktober 2003 21:32
Jag har nu ialla fall lämnat in guldgurami hanen till en zoo affär.
Guldguramihonorna är alltid ute och simmar nu de ägaer varsin sida av akvariet och bråkar för jämnan med varandra (med munnarna) men de håller sig på varsin kant och äntligen kan jag njuta av att se på dem.
Min kampfiskhane bossar i akvariet och simmar emmelan under striderna guramisarna bryr sig inte om honom och värkar inte känna av när kampfisken nafsar till dem i stjärtfenan.
Jag funderar på att köpa två mosaikguramis 1 hona och 1 hane.. Men hanen kommer väll inte att börja bossa över guldgurami tjejerna va?
Det är ett 112 liters akvarium...
Mvh/Sarah
#11 - 1 november 2003 15:25
Hade fyra st bandguramisar hanen jaga ihjäl de andra tre...

#12 - 1 november 2003 22:09
Mina nuvarande guldguramin har jag aldrig sett bråka eller jaga varann. De simmar ihop ibland och tycker om att ligga och trycka bland växterna. De har IOFS gott om plats, 560-liters kar.
Hade en hane, Elaka Arne tidigare. Han uppförde sig som han hette ibland, men det var bara i perioder som han jäklades med tjejerna. Lill-Arne, den nya hannen är inte fullvuxen än, men gillar att hålla sig i närheten av honorna.

Annons