Jag har idag varit in på Djurmagazinet, en väl ansedd djurbutik där jag bor.
Blev lite förvånad när jag fick se att de säljer guldfiskskålar i två olika storlekar. Den minsta kan inte rymma mer än 4-5l vatten.
De säljer nu även små fyrkantiga akvarieburkar med lampa och plast i pastellfärger, + grus i samma färg som plastet på övriga burken. Rymd ca 3-4l.
Blev förskräckt när en kund utropade: - Åh så söt, en sån måste jag bara ha, passar perfekt hemma hos mej! Sällskapet till denna kund utbrast spontant: _ Tänk på fiskarna, djurplågeri
Jag vet att det finns regler för vad som är det minsta man får ha akvariefiskar i. Hur kan då zoobutiker får sälja dessa små akvarium/burkar.
För att återknyta till ursprunget.
Detta är ingen laglig fråga utan en moralisk. Vi kan använda oss av ett exempel:
Det är inte olagligt att sälja eller köpa en morakniv. Men det olagligt om köparen går runt hörnet och sticker ned någon med den. Säljaren kan i det fallet inte på något sätt ställas till ansvar som delaktig i brottet.
Om djuraffären däremot säljer ett paket med Guldfisk skål och en Guldfisk så är det nog frågan om de inte begår ett brott. Åtminstone anstiftan till brott.
Om affären sedan har en visnings skål på disken med vatten och guldfisk i så är det nog frågan om ren kriminalitet och de bör kunna lagfaras.
Moral, jag själv skulle nog gå till en annan affär och handla mina fiskar eftersom jag ser försäljning av dessa små akvarier som ett bevis på okunnighet eller bristande omdöme hos affärsidkaren.
Jag tänker nog så här Om de säljer sådant skit hur hanterar de då fiskarna i akvarierna, med samma okunnighet och brist på omdöme? Jag skulle nog också varna mina vänner och bekanta från att handla i just den affären. Men jag bör inte polisanmäla då inget brott begåtts.