Guldfiskskålar och små akvarier

#1 - 16 oktober 2010 21:20
Jag har idag varit in på Djurmagazinet, en väl ansedd djurbutik där jag bor.
Blev lite förvånad när jag fick se att de säljer guldfiskskålar i två olika storlekar. Den minsta kan inte rymma mer än 4-5l vatten.
De säljer nu även små fyrkantiga akvarieburkar med lampa och plast i pastellfärger, + grus i samma färg som plastet på övriga burken. Rymd ca 3-4l.
Blev förskräckt när en kund utropade: - Åh så söt, en sån måste jag bara ha, passar perfekt hemma hos mej! Sällskapet till denna kund utbrast spontant: _ Tänk på fiskarna, djurplågeri
Jag vet att det finns regler för vad som är det minsta man får ha akvariefiskar i. Hur kan då zoobutiker får sälja dessa små akvarium/burkar.
#2 - 16 oktober 2010 21:25
Förhoppningsvis säljer de inte till folk som vill ha fiskar i, utan såna som kanske funderar på små räkor eller liknande
#3 - 16 oktober 2010 22:15
Precis som Whizzler säger så finns det vissa varelser som funkar i sådana små kar, tex. räkor. Är jag helt ute och cyklar men kamphanar kan man väl också ha i hyffsat små kar?
#4 - 16 oktober 2010 22:18
2007:

Ipond med inbyggd högtalare säljs som julklapp

Det är ingen idé att uppfinnaren fiskar efter sympati.
Både djurvänner och akvarieägare rasar mot leksaken som fått namnet Ipond och säljs som tillbehör till Apples populära mp3-spelare.

Iponden säljs i Australien och kostar cirka 70 australiska dollar, motsvarande drygt 400 svenska kronor. Då ingår en kampfisk, en art som kan snappa luft från ytan.
Plastboxen har samma typ av design som Apples populära mp3-spelare Ipod och har högtalare i botten, plus ett uttag dit man ska koppla sin Ipod.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1470134.ab

Kommer alltid finnas idioter som inte bryr sig om djuren, utan bara vill tjäna pengar..
#5 - 16 oktober 2010 22:21
KORSARKOFF skrev:

Det där var ju inget annat än galet och jävligt fel.
#6 - 16 oktober 2010 22:22
Såg nån gång en toalettstol med inbyggt akvarium i stolsryggen eller vad man ska kalla det. Tror det var japanskt?
#7 - 16 oktober 2010 23:48
Finns små betta kar på kanske 3-4 liter med ja allt ingår små plastväxter och en kampfiskhane man kan köpa och hänga upp på väggen för 199kr -.- och de som inte får plats i exkaren får bo i små koppar typ som ett halft glas på fiskeaffärn i stan -.- bara fel helt enkelt...
#8 - 17 oktober 2010 06:57
Ja tycker att de e djurplågeri med dessa små simmutrymen!
(Om man inte bara ska ha sniglar och räkor i de förstås;)
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 17 oktober 2010 08:20
eppelviken skrev:
Jag vet att det finns regler för vad som är det minsta man får ha akvariefiskar i. Hur kan då zoobutiker får sälja dessa små akvarium/burkar.

Nej det finns inga sådana lagar - sedan är det det viktiga att varje art behöver ett visst utrymme utefter artens max.storlek och beteende. Detta skall man alltid ha i åtanke när man köper fiskar - för en art kan det vara OK med 20 liter medan det för en annan kan vara för litet med 1.000 liter. Dock någonstans vid ca. 15 liter tycker jag att den nedre gränsen för fiskar ligger. Nånstans vid 7-8 liter tycker jag att nedre gränsen för räkor går.
#10 - 17 oktober 2010 10:43
Visst finns det regler för utrymmen för fisk. Guldfiskskålar är med viss möjlighet till undantag förbjudna för fisk och det finns krav på att fisk skall ha tillräckligt utrymme. Som tolkningshjälp för vad tillräckligt utrymme är finns ett minimikrav på 40 liter med möjlighet till undantag i vissa fall. När det gäller de mer extrema varianterna behöver man inte heller gå på såna här regler utan kan i stället gå direkt till Djurskyddslagen 3 § som säger att djur skall ha tillräckligt utrymme. Det är uppenbart att somligt som visas i den här tråden strider mot det kravet. Det är sällan de här reglerna används när det gäller akvarier men det har hänt att de tillämpats.

Så hur kan man då få sälja sånt som inte är ok att använda? Kraven är utformade så att de träffar den som använder ett akvarium, inte den som säljer. Det finns inget förbud mot att sälja helt olämpliga lösningar. Dock finns det ett par spärrar som kan slå till om det blir för dumt. Dels finns det i konsumetköplagen krav på att det som säljs av näringsidkare till konsument skall vara lämpligt för sitt ändamål. Är inte det som säljs möjligt att lagligt använda för det man tänkt sig så är det ett fel på varan och man kan lämna tillbaka den. Har man köpt en skål med guldfiskar i så har alltså butiken sålt en vara som är felaktig och de är tvungna att ta tillbaka den och betala tillbaka pengarna.

En annan spärr finns i marknadsföringslagen. Det är förbjudet att vilseleda i reklam och annan marknadsföring. En butik som t ex gör reklam för en skål med guldfiskar i bryter mot regler i marknadsföringslagen och kan förbjudas att fortsätta med reklamen och också tvingas att betala en marknadsstörningsavgift. Avgiften kan gå upp till 10 % av årsomsättningen så för t ex en butikskedja kan det handla om mycket stora belopp.
#11 - 17 oktober 2010 10:49
Nej det finns inga sådana lagar - sedan är det det viktiga att varje art behöver ett visst utrymme utefter artens max.storlek och beteende. Detta skall man alltid ha i åtanke när man köper fiskar - för en art kan det vara OK med 20 liter medan det för en annan kan vara för litet med 1.000 liter. Dock någonstans vid ca. 15 liter tycker jag att den nedre gränsen för fiskar ligger. Nånstans vid 7-8 liter tycker jag att nedre gränsen för räkor går.

Bygert skrev:
Visst finns det regler för utrymmen för fisk. .

Det är en viss skillnad mellan regler och lagar.
#12 - 17 oktober 2010 11:04
Har en tjej kompis som för något år sedan precis hade köpt en skål med 2st guldfiskar i, så jag visade henne arbetsbeskrivning på guld fiskarna och hon vägrade ge sig och sa att det där inte stämde att dom kan bli runt 45cm, så jag bad henne fråga den lokala djuraffären och hon fick samma svar där, som jag visat henne. men nu har hon bytt upp sig till 600liter med guld fiskar :)
#13 - 17 oktober 2010 11:10
Det finns numera riktiga usb-akvarier (inte leksaksakvarier med plastfiskar):
http://fascinations.com/unique-toys-gifts/usb-desktop-aquarium.htm (observera facket för pennor o. mobiltelefon)
http://comfish.kr/eng/product/comfish.php
<<<(^:>*
#14 - 17 oktober 2010 11:16
Guy Palm skrev:

Förvisso men många de flesta är inte så intresserade av om de straffas för att ha brutit mot en lag, en förordning eller en myndighetsföreskrift. Och visst finns det som sagt lag om utrymme, i 3 § djurskyddslagen.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 17 oktober 2010 15:58
Guy Palm skrev:

Förvisso och jag har skriftligt från den ansvarige på jorbruksverket att det bara är en rekommendation och inte en bindande regel/lag.
#16 - 17 oktober 2010 16:35
"Vi har slutat att ringa eller skicka mail till Jordbruksverket för frågar man tre olika personer så får man tre olika svar. Vi skickar brev i stället med begäran ett formellt svar som de förhoppningsvis tänkt igenom."

Djurskyddshandläggare, Länsstyrelse, muntligt.

Ett brev från en handläggare betyder ingenting. Ett yttrande formulerat som ett beslut har en viss tyngd men djurskydd och domstolar kan välja att totalt strunta i det. Det som gäller är vad det står i reglerna och likaväl som det är skillnad på lagar och andra regler så är det skillnad på en myndighets råd och en rekommendation.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 17 oktober 2010 17:05
Bygert skrev:
"Vi har slutat att ringa eller skicka mail till Jordbruksverket för frågar man tre olika personer så får man tre olika svar. Vi skickar brev i stället med begäran ett formellt svar som de förhoppningsvis tänkt igenom."

Djurskyddshandläggare, Länsstyrelse, muntligt.

Ett brev från en handläggare betyder ingenting. Ett yttrande formulerat som ett beslut har en viss tyngd men djurskydd och domstolar kan välja att totalt strunta i det. Det som gäller är vad det står i reglerna och likaväl som det är skillnad på lagar och andra regler så är det skillnad på en myndighets råd och en rekommendation.

Ja men nu står det "bör" i lagstiftningen och jag har som sagt ett skriftligt besked från den högste ansvarige för dessa frågor på SJV så bör man klara sig ganska bra om det skulle bli en juridisk fråga - vilket dock av naturlioga skäl aldrig har hänt.

Jag har själv som sagt akvarier som är mindre än 40 liter samt har även haft en skål med fiskar s´å dom är välkomna att åtala mig.

Det vore som sagt bra om dagens lagstiftning verkligen tog ansvar för djurskyddet istället för att sätta på pränt en bunt med floskler.
#18 - 17 oktober 2010 18:24
5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal
och levnadssätt.

Ska. Inte bör.

Sen har man förklarat hur man bör göra för att uppfylla det som man ska. Struntar man i det som det står att man bör så riskerar man klart att det betraktas som att man inte gjort det man ska.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 17 oktober 2010 18:35
Bygert skrev:
5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal

och levnadssätt.

Ska. Inte bör.

Sen har man förklarat hur man bör göra för att uppfylla det som man ska. Struntar man i det som det står att man bör så riskerar man klart att det betraktas som att man inte gjort det man ska.

Floskler - men paragraf 5 uppfylls mer än väl i mina nanoakvarier.

Däremot uppfyller inte ens mitt 3.000 liters akvarium det som står i paragraf 6 i lagstiftningen och där står det ju dessutom "skall" och inte "bör";)
Om den paragrafen skulle följas så finns det inte många akvarier i Sverige som är godkända.

Så som jag skrev tidigare -
varje art har ett krav på utrymme (och inredning för den delen) som är beroende av artens max.storlek och beteende - så ha alltid detta i åtanke när du skaffar fiskar och köper akvarier
#20 - 17 oktober 2010 18:54
Ja du Kjell, vi har ju t ex bonden som byggde en lagård och valde att strunta i det som det stod "bör" till. Problemet var ju då att domstolarna inte tyckte att han gjort det som han "ska" när han inte gjort det som det stod att han "bör". Det var inget annat att göra för att få använda lagårn än att hacka bort inredningen och göra om, det gick lös på flera hundratusen.

Skulle du törs säga till en sån man att "bör" är floskler Kjell?

Sen finns det mycket i reglerna som är rent strunt, i vissa fall skulle jag rent av säga att det blir rent djurplågeri om man följer vissa regler. Det går att hantera sånt via tolkningsmetoder (lex superior) men naturligtvis vore det bättre om reglerna från början var skrivna så man inte behövde hamna i ett massa juridiskt ältande (även om det i och för sig är in inkomstmöjlighet också). Dock, underskatta aldrig ett bör i en föreskrift. Det finns exempel på att det kan stå en dyrt.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 17 oktober 2010 19:11
Bygert skrev:
Ja du Kjell, vi har ju t ex bonden som byggde en lagård och valde att strunta i det som det stod "bör" till. Problemet var ju då att domstolarna inte tyckte att han gjort det som han "ska" när han inte gjort det som det stod att han "bör". Det var inget annat att göra för att få använda lagårn än att hacka bort inredningen och göra om, det gick lös på flera hundratusen.

Skulle du törs säga till en sån man att "bör" är floskler Kjell?

Sen finns det mycket i reglerna som är rent strunt, i vissa fall skulle jag rent av säga att det blir rent djurplågeri om man följer vissa regler. Det går att hantera sånt via tolkningsmetoder (lex superior) men naturligtvis vore det bättre om reglerna från början var skrivna så man inte behövde hamna i ett massa juridiskt ältande (även om det i och för sig är in inkomstmöjlighet också). Dock, underskatta aldrig ett bör i en föreskrift. Det finns exempel på att det kan stå en dyrt.

Både du och jag bryter mot "skall" i lagstiftningen när vi har akvarier.
Detta borde väl i så fall vara ett bra mycket större "brott" än om jag råkar bryta mot ett "bör" där jag dessutom har skriftligt från den högste ansvarige på myndigheten att detta "bör" inte betyder mer än just "bör".

Och du Bygert - socialstyrelsen säger ju att vi bör äta 5-6 brödskivor om dan - uppfyller du verkligen det kravet:confused: - se upp så inte de statliga brödätarkontrollanterna sätter fast dig:p
#22 - 18 oktober 2010 22:05
Det där med brödskivorna var ju egentligen mer en kampanj från bagerierna än en pekpinne från myndighet.

När det sen gäller att bryta mot regler så ser jag det som bättre att bryta mot regler på ett sånt sätt så att det blir till det bättre för djuren än tvärtom. Det går att argumentera juridiskt för att det skall vara på det sättet också.
#23 - 3 november 2010 16:35
eppelviken skrev:
Jag har idag varit in på Djurmagazinet, en väl ansedd djurbutik där jag bor.

Blev lite förvånad när jag fick se att de säljer guldfiskskålar i två olika storlekar. Den minsta kan inte rymma mer än 4-5l vatten.

De säljer nu även små fyrkantiga akvarieburkar med lampa och plast i pastellfärger, + grus i samma färg som plastet på övriga burken. Rymd ca 3-4l.

Blev förskräckt när en kund utropade: - Åh så söt, en sån måste jag bara ha, passar perfekt hemma hos mej! Sällskapet till denna kund utbrast spontant: _ Tänk på fiskarna, djurplågeri

För att återknyta till ursprunget.
Detta är ingen laglig fråga utan en moralisk. Vi kan använda oss av ett exempel:
Det är inte olagligt att sälja eller köpa en morakniv. Men det olagligt om köparen går runt hörnet och sticker ned någon med den. Säljaren kan i det fallet inte på något sätt ställas till ansvar som delaktig i brottet.
Om djuraffären däremot säljer ett paket med Guldfisk skål och en Guldfisk så är det nog frågan om de inte begår ett brott. Åtminstone anstiftan till brott.
Om affären sedan har en ”visnings skål” på disken med vatten och guldfisk i så är det nog frågan om ren kriminalitet och de bör kunna lagfaras.
Moral, jag själv skulle nog gå till en annan affär och handla mina fiskar eftersom jag ser försäljning av dessa små akvarier som ett bevis på okunnighet eller bristande omdöme hos affärsidkaren.
Jag tänker nog så här ”Om de säljer sådant skit hur hanterar de då fiskarna i akvarierna, med samma okunnighet och brist på omdöme?” Jag skulle nog också varna mina vänner och bekanta från att handla i just den affären. Men jag ”bör” inte polisanmäla då inget brott begåtts.
#24 - 3 november 2010 16:55
Jag var i en djuraffär i helgen och medan jag kikade runt på alla fiskar kommer det in en kund och frågar:
-Hej, vilka fiskar kan jag ha i en guldfiskskål
(säljaren)- Ingen som vi har inne. (han förklarar hur reglerna är)
(jag)- Du kan ju ha räkor.
(Köparen)- Ok....... men jag köper nog slöjstjärtar i alla fall.
(Säljaren)- Slöjstjärtarna blir rätt stora och kommer inte att trivas i skålen.
(Köparen)- Jag har haft slöjstjärtar i skål innan och det har funkat bra.

Det hela slutade med att köparen lämnade butiken med 2 slöjstjärtar och en liten plastväxt.

Har säljaren begått en olaglig handling när han säljer dessa fiskar som han vet kommer att plågas?
#25 - 3 november 2010 17:28
Saturnus80 skrev:
Jag var i en djuraffär i helgen och medan jag kikade runt på alla fiskar kommer det in en kund och frågar:

-Hej, vilka fiskar kan jag ha i en guldfiskskål

(säljaren)- Ingen som vi har inne. (han förklarar hur reglerna är)

(jag)- Du kan ju ha räkor.

(Köparen)- Ok....... men jag köper nog slöjstjärtar i alla fall.

(Säljaren)- Slöjstjärtarna blir rätt stora och kommer inte att trivas i skålen.

(Köparen)- Jag har haft slöjstjärtar i skål innan och det har funkat bra.

Det hela slutade med att köparen lämnade butiken med 2 slöjstjärtar och en liten plastväxt.

Har säljaren begått en olaglig handling när han säljer dessa fiskar som han vet kommer att plågas?

Nej, lika lite som han kan veta hur länge fiskarna får vara i påsen.
#26 - 3 november 2010 17:28
oavsett vilket... jag vidhåller mitt tidigare inlägg i att volymtjafset är under alla omständigheter underordnat vattenkvalitéen, artsammansättningen i karert, utfordringen mm... om vi ska vara riktigt realistiska så finns det inga kar som är så stora som våra fiskars naturliga livsutrymmen... koncentrera på rätt sak akvarievänner.. volymen... med vissa undantag så klart... är inte allenarådande...
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 3 november 2010 17:34
platoman skrev:
om vi ska vara riktigt realistiska så finns det inga kar som är så stora som våra fiskars naturliga livsutrymmen...

Fast man kan ju fundera över om förhållandena är så mycket bättre i naturen - där fiskarna oftast lever i smutsigt vatten med slambotten och småfiskar ihop med stora rovfiskar - rent krasst kan man nog säga att ett välskött akvarium oftast ger ett bra mycket bättre liv för fiskarna än vad naturen kan erbjuda;)

Fast det där var en liten utvikning - håller i övrigt helt med dig
#28 - 3 november 2010 17:39
Fast man kan ju fundera över om förhållandena är så mycket bättre i naturen - där fiskarna oftast lever i smutsigt vatten med slambotten och småfiskar ihop med stora rovfiskar - rent krasst kan man nog säga att ett välskött akvarium oftast ger ett bra mycket bättre liv för fiskarna än vad naturen kan erbjuda;)

Absolut Kjell...
#29 - 3 november 2010 17:52
platoman skrev:
oavsett vilket... jag vidhåller mitt tidigare inlägg i att volymtjafset är under alla omständigheter underordnat vattenkvalitéen, artsammansättningen i karert, utfordringen mm... om vi ska vara riktigt realistiska så finns det inga kar som är så stora som våra fiskars naturliga livsutrymmen... koncentrera på rätt sak akvarievänner.. volymen... med vissa undantag så klart... är inte allenarådande...

Håller helt med er!
Det är inte BARA storleken det beror på!
Som Kjell säger, många biotoper där fiskar lever borde förbjudas enligt lag.
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 3 november 2010 18:52
bossep skrev:
Som Kjell säger, många biotoper där fiskar lever borde förbjudas enligt lag.

Men många myndigheter och företag världen runt gör ju i alla fall sitt bästa för att utrota dessa biotoper;):mad:
#31 - 3 november 2010 20:59
Men många myndigheter och företag världen runt gör ju i alla fall sitt bästa för att utrota dessa biotoper;):mad:

Tell me about it!:mad:
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 4 november 2010 14:06
bossep skrev:
Tell me about it!:mad:

Har väl tidigare varit uppe flera exempel här på zoopet - som t.ex. de stora dammbyggarprojeken i Brasilien.
Bra tips är annars att hålla koll på International Rivers som jag gör via facebook
#33 - 4 november 2010 20:12
Har väl tidigare varit uppe flera exempel här på zoopet - som t.ex. de stora dammbyggarprojeken i Brasilien.

Bra tips är annars att hålla koll på International Rivers som jag gör via facebook

Nu blir det OT...igen!
Håller koll på dom via hemsidan och nu på Facebook, tack för tipset!

Kan inte låta bli att visa er en av mina favorit bilder! Den är så belysande av hur merparten av världens befolkning ser på floder, sjöar och andra vattendrag.

Skylten satt efter en väg i Guatemala. Den åkte väck efter att bilden togs.
För er som inte kan spanska så står det:
"Släng dina sopor i floden inte på vägen"
Och under:

"var inte" och en bild på en gris.
[ATTACH=CONFIG]38886[/ATTACH]
[FONT=&quot][/FONT]
Bilagor:
#34 - 5 november 2010 02:35
KORSARKOFF skrev:
2007:

Det är ingen idé att uppfinnaren fiskar efter sympati.

Både djurvänner och akvarieägare rasar mot leksaken som fått namnet Ipond och säljs som tillbehör till Apples populära mp3-spelare.

Iponden säljs i Australien och kostar cirka 70 australiska dollar, motsvarande drygt 400 svenska kronor. Då ingår en kampfisk, en art som kan snappa luft från ytan.

Plastboxen har samma typ av design som Apples populära mp3-spelare Ipod och har högtalare i botten, plus ett uttag dit man ska koppla sin Ipod.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1470134.ab

Kommer alltid finnas idioter som inte bryr sig om djuren, utan bara vill tjäna pengar..

Att det säljs är en sak men vad som är betydligt värre är folks attityder. Detta fanns bloggat om den:
http://rabbits-ear.blogspot.com/2007/12/men.html
http://papamikey.blogspot.com/2007/12/funky-dogs-ipond.html

"Att tortera djur för nöjes skull sker på väldigt många värre sätt än att sätta en fisk i en högtalare (ja, jag gör skillnad mellan däggdjur och fiskar). Jag tycker att det finns så mycket andra saker att rasa mot än det här bara."

Det är just det här jag menat tidigare, väldigt många degraderar fiskar till något under andra djur. Dock blir det precis samma sak när någon vansköter höns (något hon rasar mot) med försvaret "Det är ju bara en fågel och ingen hund!".

Det är denna typ av attityder från "djurvänner" som gör att seriösa akvaristers uppmaningar inte tas på allvar.
#35 - 21 februari 2011 18:58
Min dotter är i kina just nu och skickade den här bilden med texten.
Skall jag köpa en sån här till pappsen?
Att det blev en hel massa @#$%&** till svar behöver jag nog inte säga!
[ATTACH=CONFIG]42477[/ATTACH]
Den här gjorde mig inte gladare
[ATTACH=CONFIG]42478[/ATTACH]
#36 - 21 februari 2011 19:31
@#$%&*!!!!!!!!!
#37 - 21 februari 2011 19:32
bossep skrev:
Min dotter är i kina just nu och skickade den här bilden med texten.

Skall jag köpa en sån här till pappsen?

Att det blev en hel massa @#$%&** till svar behöver jag nog inte säga!

[ATTACH=CONFIG]42477[/ATTACH]

Den här gjorde mig inte gladare

[ATTACH=CONFIG]42478[/ATTACH]

hjälp, hur tusan tänker dom där?
å en sköldpadda också...
ja som tycker mitt 375L är för litet åt en silverhaj på 9cm :S
#38 - 21 februari 2011 21:19
Be henne köpa ett gäng och köra ner dem i halsen på säljaren. ;)

Annons