Guldfiskskål utan pump

#1 - 29 december 2013 20:45
Råkade stöta på en snygg skål i en inredningsbutik för 199 spänn och som akvarieberoende så börjar ju fantasierna snurra så det var bara att slå till. Kan börja med att lugna er och säga att det inte är tal om att köra ner några stackars fiskar i den.

Skålen är iaf 10-12 liter och planen är att köra utan pump och en enkel LED. Petade ner lite sten och en rot (som tyvärr är lite ful), Cryptocoryne parva samt en okänd växt som någon kanske kan hjälpa mig identifiera (syns till vänster på bifogad bild).
Vill ju gärna ha något levande däri (även om jag kan tänka mig enbart växter) så efter lite funderande så dristade jag mig till att ploppa ner två körsbärsräkor som testpiloter. De har gått där i två dagar nu och verkar bete sig som räkor ska.
Frågan är ju hur räkorna kommer trivas? Kommer de få tillräckligt med syre? Ska jag peta ner mer växter, exempelvis hornsärv?
Funkar lite räkor och nån Helena-snäcka eller måste jag nöja mig med enbart växter?

Guldfiskskålar gör sig inte på bild taget med en usel kamera men iaf: http://www.ladda-upp.se/files/2013/b83161.jpg

Edit: Växten jag undrar över är lite udda men snygg, inga grenar utan en kal stam och ett platt och runt blad på toppen.
#2 - 29 december 2013 20:53
Spikblad.
Visst funkar det utan pump, men du bör göra täta mindre vattenbyten istället. Kanske smidigare i längden att hitta en liten pump/filter...:)
#3 - 29 december 2013 21:12
Spikblad är det nog då, tittade på bilder innan men tyckte inte att det stämde alls...

Har en liten pump (Elite Mini) liggandes men det skulle se illa ut så jag föredrar nog täta vattenbyten. Man blir ju van när man bara har nanokar :)
Ska vänta några dagar sen flyttar nog ett par räkor till in, samt någon snäcka.
#4 - 7 januari 2014 22:46
Skippa pump. Räkor och low-tech är en utmärkt kombo.

Har sen ett år en 10-liters räkburk utan filter eller värmare. Mitt mest lättskötta akvarium, kristallklart vatten och ren botten. Började med 5 körsbär och har nu ett 30-tal stora och ett oräkneligt antal räklingar. Ger kampfisken med en räka eller två i veckan för att hålla populationen nere.

Min scape påminner om din men med mossa på roten (christmas moss) då räkorna älskar den. Växer så det knakar.
#5 - 8 januari 2014 08:10
Har med ett tio liters som är sex månader gammalt. Inget filter. Bara vattenbyten. Växterna och räkorna trivs :). Har körsbärsräkor.
#6 - 8 januari 2014 09:18
Det där är inte spikblad utan en släkting, hydrocotyle verticillata, som ser ut och beter sig något annorlunda. Tror den kommer att få svårt att klara sig där.
#7 - 8 januari 2014 09:37
patrask skrev:
en enkel LED. Petade ner lite sten och en rot.

Frågan är ju hur räkorna kommer trivas? Kommer de få tillräckligt med syre?
Den där led belysningen funkar inte utan du måste ha en ordentlig belysning med ljus som växterna kan tillgodogöra sig och då producera syre till vattnet och så att alger växer så räkorna har lite mat så du bara behöver stödmata.
#8 - 8 januari 2014 09:48
Långsiktigt vore det bra med både vattencirkulation och vettig belysning, helt klart. Men som en kul grej en kort tid går det köra som du har setupen nu. Då kanske driva upp växter i ett annat kar och lyfta över dem så det är fint ett tag i sänder.
#9 - 8 januari 2014 11:38
Det där funkar utmärkt om du bara får växterna att trivas och byter vatten regelbundet. Jag körde själv en tätplanerad räkskål i samma format under ett par år. Otroligt lättskött och räkorna förökade sig vilt.
#10 - 8 januari 2014 19:33
Det där är inte spikblad utan en släkting, hydrocotyle verticillata, som ser ut och beter sig något annorlunda. Tror den kommer att få svårt att klara sig där.

Tack, vart tveksam till om det är spikblad hela tiden. Sen fick du rätt, den trivs inte alls, det mesta av den har dött, bara ett par stänger som ser ut att trivas. Var ju en chansning och kostade mig inte mer än 40 spänn, ska flytta över de levande till mitt yngelkar sålänge. [COLOR=#333333]Cryptocoryne parvan växer men har blivit lite ful här och där så även den är jag missnöjd med.
Kommer riva ut allt och köra på tåligare växter istället. Javamossa blir det på roten och jag kommer peta ner några mindre javaormbunkar som står i ett annat kar (där de också har tveksam belysning men stortrivs ändå). Räkorna verkade trivas men de har jag flyttat tillbaka till deras vanliga kar tills jag gjort om det här...[/COLOR]

Annons