Råkade stöta på en snygg skål i en inredningsbutik för 199 spänn och som akvarieberoende så börjar ju fantasierna snurra så det var bara att slå till. Kan börja med att lugna er och säga att det inte är tal om att köra ner några stackars fiskar i den.
Skålen är iaf 10-12 liter och planen är att köra utan pump och en enkel LED. Petade ner lite sten och en rot (som tyvärr är lite ful), Cryptocoryne parva samt en okänd växt som någon kanske kan hjälpa mig identifiera (syns till vänster på bifogad bild).
Vill ju gärna ha något levande däri (även om jag kan tänka mig enbart växter) så efter lite funderande så dristade jag mig till att ploppa ner två körsbärsräkor som testpiloter. De har gått där i två dagar nu och verkar bete sig som räkor ska.
Frågan är ju hur räkorna kommer trivas? Kommer de få tillräckligt med syre? Ska jag peta ner mer växter, exempelvis hornsärv?
Funkar lite räkor och nån Helena-snäcka eller måste jag nöja mig med enbart växter?
Guldfiskskålar gör sig inte på bild taget med en usel kamera men iaf: http://www.ladda-upp.se/files/2013/b83161.jpg
Edit: Växten jag undrar över är lite udda men snygg, inga grenar utan en kal stam och ett platt och runt blad på toppen.