J.Milton skrev:3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte
kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ är uppfyllda.
4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets
inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.
Så med en sida insynsskyddad och rätt storlek för fisken, så är det väl ok tycker jag
J.Milton skrev:3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte
kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 8 §§ är uppfyllda.
4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets
inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.
Så med en sida insynsskyddad och rätt storlek för fisken, så är det väl ok tycker jag
platoman skrev:utdrag ur viken förordning...???
hawkse skrev:Finns det någon vett eller sans i att särbehandla just guldfiskkupor? Skrivningen torde väl snarare göras om så att orden "klotformade" och "(guldfiskkupor)" uteslöts. Finns det någon som helst grund till att just den formen på karet är olämplig för alla fiskarter så visst, förbjud då och inför skållicens... Lycka till med kontrollen! :D
DjTommy skrev:Tycker inget som kan kallas "skål" ska kunna innehålla fisk oavsett hur liten arten är.
Kjell Fohrman skrev:Det finns klara nackdelar med skålar som att det är svårt att få ner tekniken i dom, samt att ytan är mindre vilket gör att vattnets syrehalt är lägre.
Därför är det ganska få fiklsarter som kan hållas i skålar/kupor - några lämpliga är t.ex. kardinalfiskar
hawkse skrev:Självklart men jag har sett gott om trådar där folk som vill hålla räkor i diverse vaser från IKEA etc och dessa lider ju av samma problem. Det kan bli en lång uppräkning om man skall täcka in allt - och sedan lista alla undantagen där det faktiskt går hålla vissa fiskarter i de uppräknade behållarna. Kul lagtext.
platoman skrev:utdrag ur viken förordning...???