guldfiskskål eller inte?

#1 - 4 augusti 2010 19:11
Då jag skulle köpa ett akvarium fick jag reda på att guldfiskskålar nu är förbjudet att sälja. Jag tycker det är bra!:) Tänk er att simma runt runt och inte ha något hörn att ställa sig mot. De sa att man fick endast ha en sådan skål och man kunde inreda rätt. Så alla som har skålar, om ni nu använder dem, inred den rätt :D Jag tycker att man ska ett akvarium med hörn. Tycker ni att det är rätt eller fel att ha skålar för fiskar? :)
#2 - 4 augusti 2010 19:18
Inga problem att ha skålar till fiskar så länge skålen är tillräckligt stor för fisken som skall vara däri och den sköts. Samma som ett akvarium, alltså.
#3 - 4 augusti 2010 19:58
3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte
kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ är uppfyllda.
4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets
inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.

Så med en sida insynsskyddad och rätt storlek för fisken, så är det väl ok tycker jag
#4 - 4 augusti 2010 20:03
J.Milton skrev:

Så med en sida insynsskyddad och rätt storlek för fisken, så är det väl ok tycker jag

utdrag ur viken förordning...???
#5 - 4 augusti 2010 20:04
Tycker inget som kan kallas "skål" ska kunna innehålla fisk oavsett hur liten arten är.
#6 - 4 augusti 2010 20:09
J.Milton skrev:

Finns det någon vett eller sans i att särbehandla just guldfiskkupor? Skrivningen torde väl snarare göras om så att orden "klotformade" och "(guldfiskkupor)" uteslöts. Finns det någon som helst grund till att just den formen på karet är olämplig för alla fiskarter så visst, förbjud då och inför skållicens... Lycka till med kontrollen! :D
akvavirum
#7 - 4 augusti 2010 20:14
platoman skrev:

Från Jordbruksverkets "förhållningssätt" till akvariehållning (el vad man ska kalla det :D)

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/akvariefiskar.4.62af51191240430af4d80002613.html
#8 - 4 augusti 2010 20:14
hawkse skrev:
Finns det någon vett eller sans i att särbehandla just guldfiskkupor? Skrivningen torde väl snarare göras om så att orden "klotformade" och "(guldfiskkupor)" uteslöts. Finns det någon som helst grund till att just den formen på karet är olämplig för alla fiskarter så visst, förbjud då och inför skållicens... Lycka till med kontrollen! :D

Tack så mycket! Jag tycker bara det är roligt att få veta vad alla igentligen tycker om det här. Allas åsikter räknas! :D
#9 - 4 augusti 2010 20:14
DjTommy skrev:
Tycker inget som kan kallas "skål" ska kunna innehålla fisk oavsett hur liten arten är.

Definitionen av "skål" är väl det man får försöka specificera. Min yoghurt-skål här hemma skulle jag nog maximalt använda till ett par guppy-yngel under vattenbyte men en 20-liters bål-skål kan naturligtvis användas till mycket småvuxna, stillsamma arter.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 4 augusti 2010 20:16
Det finns klara nackdelar med skålar som att det är svårt att få ner tekniken i dom, samt att ytan är mindre vilket gör att vattnets syrehalt är lägre.
Därför är det ganska få fisksarter som kan hållas i skålar/kupor - några lämpliga är t.ex. kardinalfiskar

Det är inte på något sätt förbjudet att sälja dessa skålar.
#11 - 4 augusti 2010 20:20
Det finns klara nackdelar med skålar som att det är svårt att få ner tekniken i dom, samt att ytan är mindre vilket gör att vattnets syrehalt är lägre.

Därför är det ganska få fiklsarter som kan hållas i skålar/kupor - några lämpliga är t.ex. kardinalfiskar

Självklart men jag har sett gott om trådar där folk som vill hålla räkor i diverse vaser från IKEA etc och dessa lider ju av samma problem. Det kan bli en lång uppräkning om man skall täcka in allt - och sedan lista alla undantagen där det faktiskt går hålla vissa fiskarter i de uppräknade behållarna. Kul lagtext.
#12 - 4 augusti 2010 20:33
På tal om undantag...

"Fiskar som används för att behandla psoriasis och för fiskpedikyr definieras inte som sällskapsfiskar. Därför behöver du inte ha något tillstånd från länsstyrelsen om du har den typen av verksamhet med fisk. Dessa fiskar ska dock hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt."

Det är alltså OK att ha många kar utan tillstånd om man stoppar fötterna i karet med jämna mellanrum? Det får nog bli helvattenbyte efter varje session i så fall :D
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 4 augusti 2010 21:06
hawkse skrev:
Självklart men jag har sett gott om trådar där folk som vill hålla räkor i diverse vaser från IKEA etc och dessa lider ju av samma problem. Det kan bli en lång uppräkning om man skall täcka in allt - och sedan lista alla undantagen där det faktiskt går hålla vissa fiskarter i de uppräknade behållarna. Kul lagtext.

Oavsett vilket akvarium man har och oavsett vad lagen såger så bör man tänka på att såväl storlek, filtrering, inredning etc. utgör en begränsning för vilka fiskar man kan hålla - därför måste man alltid planera sina fiskköp utifrån det.
Men självklart så är urvalet av lämpliga fiskar oerhört mycket större för mitt 3.000 liters akvarium än vad det är för min 30 liters skål, eller mitt 20 litersakvarium
#14 - 4 augusti 2010 21:11
har just läst "din" bok om nano-kar kjell, o en skål kan ju bli ett trevligt nano...men precis som du säger så är det svårt att få till det med tekniken.
#15 - 4 augusti 2010 22:21
platoman skrev:

Klippt ur Djurskyddsmyndighetens författningssamling
Tycker att det är väldigt lite om just fisk hållning tyvärr, men finns många paragrafer som gäller djurhållning överlag som givetvis går att applicera på fisk hobbyn med.
Bilagor:

Annons