-Guldfiskskål-

#1 - 29 juni 2005 20:42
Hej,

Jag har tänkt att skaffa mig en guldfiskskål, vart säljs sådana? Finns det någon som kan rymma ca 100 liter ?

VH.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 29 juni 2005 20:45
De största på marknaden rymmer ca 50 liter.

Tänk på vilka fiskar du väljer efetrsom det är få fiskar som kan få ett bra liv i en så liten vattenvolym (t.ex. inte guldfiskar)
#3 - 29 juni 2005 20:48
-50 liter-

50 liter är det den största som finns ute på marknaden ?
Jag har ett vanligt akvarium, men jag vill ha något speciellt akvarium..Koi fiskarna har ju stora akvarium (dammar). Jag skulle också vilja ha något sådant, men jag skulle gärna vilja titta in hos fiskarna på sidorna.

VH.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 29 juni 2005 20:51
jag skulle gärna vilja titta in hos fiskarna på sidorna.

Detta kan vara stressande för många fiskarter
#5 - 1 juli 2005 08:30
guldfiskskålar är inte tillåtna att sälja längre har läste jag i senate numret av SARF.
#6 - 1 juli 2005 08:37
hmm lite synd är det då det kan vara rätt snyggt med en kupa med växter/räkor/småfisk i.

Jag kan förstå varför lagen tillkommit men det hade varit trevligare mot konsumenten att sätta en lag om att försäljaren måste ha klisterlappar på alla behållare avsedd för fisk under ett visst litertal som på ett bra sätt förklarade dess begränsningar (INTE AVSEDD FÖR GULDFISK! m.m.)
Fast det kanske är lättare att förbjuda helt och hållet.
#7 - 1 juli 2005 08:45
cgr : när skulle den lagen trätt i kraft? jag har sett flera butiken som fortfarande har guldfiskskålar, om det är nytt så kanske dom bara säljer av dom som blitt kvar i lagret om än det kanske inte är helt riktigt att få sälja dom.

hrm...om du (angel) nu måste skaffa en stor skål så kanske det vore något att gå till en glasblåsare och fråga om han kan göra en bamsing till skål för en inte alltför dyr peng =)

// SeanChai
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 1 juli 2005 09:35
Jag vet att det där med guldfiskskålar varit ute på remiss (har själv skrivit ett remissvar) men har inte hört något om att förbudet har trätt i kraft.

Sedan har jag också för mig att förbudet gällde brukandet av och inte själva säljandet. Dessa skålar säljs ju också i t.ex. blomsteraffärer så något förbud mot själva skålarna lär nog vara omöjlöigt att genomföra.

Sedan tycker jag också att förbudet mot brukandet är löjligt - det blir tillåtet att ha guldfiskar i 10 liters akvarier men inte i 50-liters skålar. Så lagen är mer till för att tysta opinionen (s.k. populistiskt beslut) än att ge fiskarna en bättre miljö.
#9 - 3 juli 2005 22:56
Ibland har jag varit inne i djuraffärer och sett att de har fiskar i plastlådor. Finns det stora plastlådor som är genomskinliga?
#10 - 4 juli 2005 01:53
det närmsta är väl dom som är halvt vita halvt genomskinliga.
går alltid bygga en "låda" av lite plexiglas.
#11 - 5 juli 2005 09:26
Vart kan man köpa plexiglas? Vad limmar man med ?
#12 - 5 juli 2005 13:36
glasmästaren / silicon / pvc lim osv... men om det nu ska vara glas, ta riktigt glas, biligare, reptåligare, och buktar inte lika mycket under belastning.

Och jag bara måste kräka ur mig... det finns nog ingen akvariefisk som blir mer stressad av ett runt akvarium, äen ett fyrkantigt, sålänge det bara är rymligt och inrett på lämpligt sätt... Dock har jag svårt för att se nån som inreder 2 kubikmeter vatten i en cylinder mitt i stora rummet, även om det varit snyggt, i alla fall ett tag.
Där är inget fel på en välplanerad, och rätt skött glas skål, problemen upstår när det är allt annat än välplanerat o välskött... Själv föredrar jag mer underhållsfria lösningar, och har därför inga baljor alls längre.

B!
#13 - 6 juli 2005 23:44
Men visst skulle det vara jätte snyggt att ha ett stor cylinder akvarium i mitten av ett vardagsrum ? Så man kan se ifrån alla håll. Men det får bli när man skaffar hus.
#14 - 7 juli 2005 01:03
om du bygger så så gör nånting i mitten där fiskarna kan gömma sej annars riskerar du att stressa dom.
#15 - 7 juli 2005 07:30
När glaset är rundat blir ju bilden av det som finns på insidan förvrängt. Hur snyggt är det?
#16 - 7 juli 2005 08:27
Hej,

Man kanske kunde använda guldfisk skålarna till detta?

En värld med plankton och alger för kontors miljö?
http://www.eco-sphere.com/home.htm

Inehåller - bright red shrimp, algae and filtered sea water.

Räkorna verkar vara de 3mm långa räkor vi lekte med som barn utanför Blekinge kusten. Kupan gör att de ser större ut.
#17 - 7 juli 2005 09:18
Heljis, visst blir saker försedda med ett lite anorlunda utseende, men det är faktiskt inte så illa iom att en stor cylinder har en liten krökning på ytan... jämför med tex panorama akvarier, och guldfisk skålar så ser du vad jag menar :- )

B!

Annons