guldfisken käkar malmaten

#1 - 19 september 2005 15:35
Ja, monsterfisken som aldrig blir mätt roffade åt sig en halv malmats-"skiva" eller vad man nu kallar det och såg ut att sätta den i halsen....
Jaja, det låter kanske komiskt men det var det inte för mig.... angst!
Vaktade som en galning när guldfisken visade hur elastisk hans munparti verkligen är och han tuggade och tuggade. Var helt stilla hela tiden och besvärad som f-n. Efter en kvart verkade allt ok och munnen såg normal ut och han jagade iväg efter mer mat... suck.

Jag har en koja som liknar en rot där malarna håller till. I den finns ett hål som jag stoppar in maten till dom i och detta går jättebra normalt sett. Men jag, mitt nöt, tyckte det var bara att slänga i malmaten idag som den var för att malen var framme med dom andra... men så kom Ragnar....

Om detta skulle hända igen och han inte löser problemet själv, kan jag hjälpa till på något sätt?? Jag är blödig och supernojig för mina fiskar och överdriver säkert 110% av tiden :) men det såg faktiskt ut som om han hade satt den i halsen...

orolig....
#2 - 19 september 2005 15:53
Hehe,.. Såna där tabletter löser upp sig efter ett tag och lossnar, no prob.
Fortsätt du att lägga in maten till malarna i roten , så får dom ha den ifred ;]
#3 - 19 september 2005 15:56
PUST! så skönt att höra :) tack!

[QUOTE=AquaPro]Hehe,.. Såna där tabletter löser upp sig efter ett tag och lossnar, no prob.
Fortsätt du att lägga in maten till malarna i roten , så får dom ha den ifred ;][/QUOTE]
#4 - 23 september 2005 08:33
Tror nog inte att en fisk sätter i halsen på samma sätt som vi gör?
De har ju gälar som tar upp syre, så de blir ju inte kvävda av det.. eller?
Om det verkligen kilar fast sig så kanske den kan svälta ihjäl i så fall, men det tror jag nog är ytterst ovanligt ;)
Skulle det vara så illa så kan du säkert ta upp fisken och försöka få ut objektet med en pincett eller så.
#5 - 24 september 2005 13:02
:) ja, nej jag vet.... tänkte på pincett men det löste sig.

[QUOTE=y0da]Tror nog inte att en fisk sätter i halsen på samma sätt som vi gör?
De har ju gälar som tar upp syre, så de blir ju inte kvävda av det.. eller?
Om det verkligen kilar fast sig så kanske den kan svälta ihjäl i så fall, men det tror jag nog är ytterst ovanligt ;)
Skulle det vara så illa så kan du säkert ta upp fisken och försöka få ut objektet med en pincett eller så.[/QUOTE]
#6 - 25 september 2005 15:30
Min lilla slöjstjärt "satte i halsen", tog upp honom och då spottade han ut den för stora matbiten. Hade jag inte gjort det så vet jag inte vad som hade hänt, han fick inte i sig maten, eller kunde spotta ut den själv. Men det gick bra tillslut och jag matar inte med så stora bitar längre...

Annons