Guldfiskdamm 2 kubik

#1 - 22 juni 2013 14:56
Hej,
Jag tänkte jag gör en tråd och berättar om min och min frus dammprojekt, förra året och detta. Hoppas någon kan bli inspirerad eller lära av våra misstag.

Så här började det 2012:
[ATTACH=CONFIG]62445[/ATTACH]
Vi stötte på ett dräneringsrör tyvärr, så vi kom inte ner mer än 60 cm. Gummiduk ska man ha, när man lägger ner så mycket jobb, ska man inte spara på fel saker. Man skriver upp värdet på vattenmätaren när man börjar fylla på vattnet, så är det lätt att kolla hur mycket vatten som går i. Vår rymmer 2 kubimeter.

Sen räknade vi ut vilken lyfthöjd den lilla bäcken som vi har krävde (120 cm). Då kunde vår leverantör (Rångedala Plantskola) rekommendera pump och filter. Vi köpte grejer från Oasé, de ger ett bra intryck. Pumpen ska klara 6000 liter i timmen, men det gäller ju bara om allt är platt(!). Med 120 cm lyfthöjd blir det ungefär 70 liter per minut enligt tillverkarens diagram.

Vi köpte ett bra filter med lite elektronik som kör UV-lampa och tömmer slam beroende av temperatur och vilken fiskbelasting du angett att du har. Här står filtret i en liten låda ovanför dammen:
[ATTACH=CONFIG]62447[/ATTACH]

Med en skimmer slipper man skräp på vattenytan.
[ATTACH=CONFIG]62446[/ATTACH]

Första utprovningen av bäckfåran:
[ATTACH=CONFIG]62448[/ATTACH]

Här trodde vi att vi skulle kunna använda spillbitar och lägga så det ändå blir tätt.... Men ack nej, vi fick den aldrig tät och efter många försök rev vi den gamla bäcken i våras och gjorde en ny med ett helt stycke gummi.

Så fortsatte vi med att plantera växter och lägga ut stenar och klippa bort mer och mer dammduk...
[ATTACH=CONFIG]62449[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]62450[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]62451[/ATTACH]

Bäcken från helvetet:
[ATTACH=CONFIG]62452[/ATTACH]

Alltså, damm var väl lite lurigt, men inget mot vad det var att bygga bäck... (Förutom att vår läckte...) Om du lägger en sten i en gummiduksränna och släpper på vatten, vad händer då? Jo - vattnet rinner ju under stenen. Inte precis vad du hade tänkt dej.... Så man får hålla på med betong och sätta under stenarna. Provade med att täta med silikon, men det funkade inte bra. Över huvud taget så går det åt MYCKET sten. (Tur man har det i backen...)

Forts följer...
#2 - 22 juni 2013 20:44
Om du fortfarande leker med bäcken och tätar för att få vattnet att rinna över stenarna istället för under så har jag ett förslag istället för betong. Dock antaglagligen dyrare än din betong :) Det heter Touch & Foam och jag hittade det på dammbutiken. Testade det i somras, fungerade bra, dock så räcker en flaska kort bit. Till den sista bilden du lade upp skulle jag tänka mig det skulle gå åt en cirkus 10 flaskor.
#3 - 22 juni 2013 21:10
Härligt projekt!!! Nu blir man ännu mer sugen på att köpa kåk! Damm is the shit!

Ska ni ha en mysig matplats i anknytning till dammen eller? tänkte på platterna, kan bli skitbra :)
#4 - 23 juni 2013 04:48
Forts...

Vi köpte sex guldfiskar, tre Shubunkin och tre Sarassa och släppte i. Det är kul att de är lite olika teckande så man ser skillnad på dem. Man kan väl inte säga att de har olika personligheter, men lite olika är de.
[ATTACH=CONFIG]62464[/ATTACH]

Sen började det väl bli lite klart.
[ATTACH=CONFIG]62465[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]62466[/ATTACH]

Vi byggde ett trädäck jämte så man kan sitta och dricka förmiddagskaffet.
[ATTACH=CONFIG]62467[/ATTACH]

En sak som vi kom på är bra, är att vi har buskar bakom. Det gör att det blänker mindre och man ser mer vad som händer nere i vattnet.

[ATTACH=CONFIG]62468[/ATTACH]

Min fru är väldigt trädgårdsintresserad, vi köpte många olika vattenväxter och provade med. Inte alla har överlevt den tuffa vinter vi har haft.
[ATTACH=CONFIG]62469[/ATTACH]
#5 - 23 juni 2013 07:12
Så blev det då höst och vinter. Vi tänkte att dammen var för grund för att fiskarna skulle övervintra. Först tänke vi en stor behållare i förrådet, men vi ändrade oss till att ha dem i ett akvarium i vårt uterum. Där håller vi ungefär 12 grader på vintern - fast vi värmer upp på jul t ex.

Så då inköptes ett akvarium, 320 liter fick plats.
[ATTACH=CONFIG]62474[/ATTACH]

Det finns en egen tråd om detta:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=153822

Fiskarna har lekt ett par gånger i akvariet. Det visade sig att vi bara hade en hona, hon hade det lite jobbigt.

Så kom då våren och efter några försök till att få tätt i bäcken, rev vi upp den och gjorde om.
[ATTACH=CONFIG]62475[/ATTACH]

Fiskarna har sällskap av tre av sina yngel. En av Sarassa har försvunnit (fåglar?) och är ersatt av en Shubunkin-hona. Det är ganska stor skillnad på hur de beter sig i dammen jämfört med i akvariet. Man ser att de i dammen har mycket mer av sitt naturliga beteende, de simmar i stim en stund, sen delar de upp sig och letar mat, vilar lite ihop osv. Det tar nog emot i höst att stoppa ner dem i akvariet igen. Kanske jag provar att de största får gå kvar. Jag får nog köpa en värmare i så fall och ta kostnaden för elen....

Nu år två är bottnen mer brun och man tänker inte på att det är en gummiduk.
[ATTACH=CONFIG]62476[/ATTACH]
#6 - 23 juni 2013 11:06
oerhört vacker damm! fin inspiration! gillar skarpt. precis nått sånt här jag tänkt mig när jag väl skaffar hus o börjar bygga damm.
#7 - 23 juni 2013 11:08
Ser väldigt naturligt ut, därför riktigt fint. :-) 10 poäng. Gillar att det inte verkar vara helt inmosat i stenar längs alla kanter utan att det även finns som en liten "strand" med småstenar etc.
#8 - 23 juni 2013 11:09
håller med einarsson på den punkten med "stranden"
#9 - 23 juni 2013 11:29
Om du ska ha fiskarna ute över vintern så rekommenderar jag bubbelplast, åtminstone 2-3lager och en sån frigolitlåda som du kan ha en doppvärmare under och en luftsten som garanterat håller vaken öppen och luftar ur lite lagom.
Sen brukar den kritiska tiden vara framåt våren eftersom parasiterna vaknar tidigare än fiskarnas immunförsvar.
#10 - 23 juni 2013 16:39
Ser ju riktigt fint ut, väldigt naturlig och inte så konstlad som många gör. Får nog bli ett vattenfall som senare projekt för egen del!
#11 - 23 juni 2013 21:05
Det ser verkligen naturligt ut, undrar om det är för att det är variation på storleken på stenarna?
#12 - 24 juni 2013 09:27
Hej,
tack för kommentarerna. "Stranden" är min frus idé, den blev bra. Och det är här man går i när man behöver flytta nån växt.

Vi har väldigt mycket sten i backen och hade ett röse att plocka av när vi böjade bygga. Försökte variera storlek och form en del. Som grus har vi engelsk sjösten 4-8 och 8-12.

/Roffe
#13 - 25 juni 2013 18:59
Rikigt fin damm :).
#14 - 26 juni 2013 07:53
Riktigt fint! Några Regnbågselritsor skulle passa utmärkt i den dammen!
#15 - 28 juni 2013 06:13
Ett tips för att spara lite pengar: gör dina egna planteringskorgar.

Om du är sykunnig (eller har en sykunnig fru/man) kan man köpa "Barkduk" och sy egna korgar. Det verkar vara exakt samma material som i de färdiggjorda man köper. Och då får man ju den storlek man vill ha.

[ATTACH=CONFIG]62543[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]62544[/ATTACH]
#16 - 28 juli 2013 11:52
Så här ser dammen ut i dag med lite mer uppväxt vegetation. Första knoppen på näckrosen är synlig, ska bli spännande!

Tagit in lite rom i går.

[ATTACH=CONFIG]62964[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]62965[/ATTACH]

/Roffe
#17 - 28 juli 2013 16:43
Tack för jätteinspirerande tråd!!! Jag håller på och anlägger min första dam så din tråd är perfekt för mig!
#18 - 31 augusti 2013 15:28
Jag kelar med mina fiskar

Mina guldfiskar är rätt så tama och inte ovilliga att kela lite...

" target="_blank">

/Roffe

PS... Får inte inbäddningen av youtube-klippet att fungera. Vad gör jag för fel?
#19 - 31 augusti 2013 17:25
Det är det roliga med guldfiskar :). Att de kan bli så tama:).
#20 - 31 augusti 2013 18:58
Det är härligt när dom kommer så nära att man kan röra vid dom , några av våra koi är likadana :)
#21 - 13 september 2013 18:21
Mycket trevligt bygge, så naturligt ni fick till det :)
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 13 september 2013 18:29
Riktigt snygg damm du har - tack för att vi fick titta på den:D
#23 - 30 november 2013 10:10
Orättvis förvaring av guldfiskar

Nu är hälften av guldfiskarna inne i ett 310-liters:

[ATTACH=CONFIG]65764[/ATTACH]
Akvariet är omgjort för att ge lite större simyta och lite mindre jobb. Aldrig mer vallisneria:(

Tre av de största ska gå kvar i dammen. Har skaffat en luftpump och en doppvärmare. Hittills har det räckt med luftpumpen för att hålla en öppning. Och nu är ju isen borta igen.
[ATTACH=CONFIG]65765[/ATTACH]

Dom åt tills det var under 4-5 grader och de ser ganska välnärda ut. Om det inte blir 60cm+ med is så hoppas jag dom klarar sig. Har köpt frigolit att täcka med också.
[ATTACH=CONFIG]65766[/ATTACH]

Sen får vi se vilka som har trivts bäst under vintern... Det blir ju lite som att välja på en etta i Spanien eller en bondgård med dålig uppvärmning i Tornedalen. Vad hade du valt?
#24 - 30 november 2013 10:50
Snyggt projekt! :)

Dock en fråga.
Hur blir det om det regnar väldigt, väldigt mycket?
Finns det någon form av reglering som släpper ut vatten om det regnar ner massa vatten?
#25 - 30 november 2013 12:23
Säger det igen. Fruktansvärt fin damm, den ser inte alls anlagd ut utan väldigt naturlig. Riktigt grym.
#26 - 30 november 2013 12:57
Ja, det finns ett utlopp i en rabatt jämte. Det är inte så avancerat som det låter... När man anlägger dammen och provar med vatten så är det bara att se till att vika ner eller klippa dammduken på det ställe man vill att det ska rinna ut. Det blir aldrig så det flödar direkt... Värsta är väl när ägaren gör delvattenbyte och glömmer stänga av slangen....
#27 - 12 januari 2014 11:15
Nu blir det vinter i dammen

Nu kommer snön och kylan... De guldfiskar som går kvar ser rätt pigga ut så här långt, klarade förra köldknäppen bra. De äter lite ner till +6 grader.

[ATTACH=CONFIG]66663[/ATTACH]

Jag har en värmare och lite frigolit, hoppas det inte blir en vargavinter för jag har bara 60 cm djup....

Hej då firrarna, ses väl i mars eller nåt...
#28 - 27 januari 2014 12:44
Grym damm, smälter in fint! Jag blir riktigt sugen på att gräva mig en egen.
#29 - 27 januari 2014 21:10
Riktigt fin, hoppas nya tjejen kommer trivas där sen :)
#30 - 27 januari 2014 21:59
Mina guldfiskar klarar vintrarna finfint i en damm som är ca 80 cm djup. Har en luftpump som syresätter och håller lite öppet (luften måste ju ut under isen). En vinter för ett par år sen blev det syrebrist och jag fick håva upp nästan 50 döda grodor och paddor på vårkanten. Guldfiskarna klarade även detta. Förklaringen är nog att guldfidkar och rudor troligtvis är att betrakta som samma art och det har förmågan att klara nästan helt syrefria miljöer tack vare en liten finess i ämnesomsättningen. De kan nämligen (precis som jästsvampar) köra helt anaerobt och producera etanol istället för mjölksyra som t ex vi får.

Annons