Guldfiskar som inredningsdetalj - igen

#1 - 19 december 2005 16:35
Var inne på Positon Skåne's (Region Skånes promotionorgan) reception idag och skulle lämna ett paket. Såg att de på disken hade en liten guldfiskskål med enbart sten och två slöjstjärtar. Nu tänkte jag naturligtvis skicka ett brev och informera om att det är ganska dumt och dessutom olagligt, så jag undrar bara om det är någon som vet i vilka förordningar regler kring fiskar står?
#2 - 19 december 2005 16:47
13 kap. SÄRSKILDA BESTÄMMELSER FÖR HÅLLANDE AV FISKAR

Allmänt om hållande av fiskar

1 § Vid sammansättningen av olika fiskarter och individer ska hänsyn tas till deras eventuella stimbeteende samt till deras fördragsamhet eller ofördragsamhet med varandra så att aggressivitet och stress undviks.

Konstruktion av akvarier

2 § Ett akvarium med fiskar ska vara försett med täckglas, nätlock eller liknande, eller med höga kanter ovanför vattenytan, om det behövs för att fiskarna inte ska hoppa ut.

3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ detta kapitel är uppfyllda.

4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.

Utrymmen

5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och levnadssätt.

Inredning och bottenmaterial

6 § Ett akvarium ska innehålla en inredning och en botten som motsvarar det som finns i varje fiskarts naturliga miljö.

Fiskar som i vilt tillstånd söker skydd bland föremål eller i bottnen ska ha tillgång till gömslen i akvariet.

Första stycket gäller inte vid sådan tillfällig fiskhållning som kräver särskilt god hygien, såsom karantän, lekförsök och yngeluppfödning.

Vattenkvalitet

7 § Vattnets beskaffenhet, såsom pH-värde, salthalt m.m., ska vara anpassat till respektive fiskart. Plötsliga förändringar av vattnets beskaffenhet ska undvikas om inte fiskarten är särskilt anpassad till sådana förändringar.

8 § Fiskar ska hållas i vatten som inte innehåller för fiskarna skadliga eller giftiga ämnen. Vattnet ska renas eller helt eller delvis bytas ut innan innehållet av avfallsprodukter och överskottsfoder uppgår till för fiskarna skadliga halter.

Vattentemperatur

9 § Vattentemperaturen ska vara anpassad efter fiskartens behov.

Foder

10 § Fiskar ska utfodras med ett för arten anpassat foder i en sådan

mängd och med sådana intervall att de upprätthåller ett medelgott hull.

http://www.kramforskoi.com/sjfs.htm
#3 - 19 december 2005 16:48
Oh, tack så mycket! Bara en fråga till, kapitel 13 vardå? djurskyddslagen?
#4 - 19 december 2005 16:55
anna7607 det där stämmer inte riktigt på utställningsakvarier vilket det är frågan om här utan då är kraven MYCKET högre.

finns en tråd härinne om en butiksinnehavare som hade guldfisk åkte dit på de.
va ju inspektör där å titta tille xempel.

kan ju prova å ringa miljöförvaltningen.
#5 - 19 december 2005 16:56
Tackar, det ska jag göra!
#6 - 19 december 2005 17:08
alla som säljer färgat grus kan alltså åka dit.. vet en del >.<
#7 - 19 december 2005 17:12
[QUOTE=Raven]anna7607 det där stämmer inte riktigt på utställningsakvarier vilket det är frågan om här utan då är kraven MYCKET högre.

finns en tråd härinne om en butiksinnehavare som hade guldfisk åkte dit på de.
va ju inspektör där å titta tille xempel.

kan ju prova å ringa miljöförvaltningen.[/QUOTE]

aha... så de räknas som utställnings akvarie när de står på en disk.. [:-115] åhhh...tänk va många man kan sätta dit :rolleyes: :D
#8 - 19 december 2005 17:22
Jag köpte färgat grus för 2 årssen på hornbach jag visste inte om att de va olagligt..
#9 - 19 december 2005 18:37
anna7607, ett akvarie hos en akvariehandlare med fisk i utan priser klassas som utställningsakvarie också efter vad jag hört.

vad reglerna för utställningsakvarie är kan jag inte svara på men skulle va kul å veta.
#10 - 19 december 2005 18:38
[QUOTE=Raven]anna7607, ett akvarie hos en akvariehandlare med fisk i utan priser klassas som utställningsakvarie också efter vad jag hört.

vad reglerna för utställningsakvarie är kan jag inte svara på men skulle va kul å veta.[/QUOTE]

det skulle jag oxå vilja veta... finns ju endel som inte sätter priser på sina firrar =)
#11 - 19 december 2005 18:43
Föreskrifter om ändring i Djurskyddsmyndighetens
föreskrifter och allmänna råd (DFS 2004:16) om
villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m.
av djur avsedda för sällskap och hobby;
beslutade den 28 juni 2005.
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/DFS_2005_8_L80.pdf
#12 - 19 december 2005 19:02
Tack kramfors =)
#13 - 30 december 2005 18:47
guldfiskar kan man ha i en skål... GULDFISKAR AV PLAST!!!!;) Äkta fiskar hör om jag ska vara ärlig hemma i 400000000000000000000000000000000 liter om det finns något! ;)
#14 - 30 december 2005 18:53
en sån här skål och guldfisk skulle inte va fel å ha hemma
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=78984
#15 - 30 december 2005 19:07
Den var inte dum! Man kanske skulle hälla i vatten, en växt och några glasräkor?
#16 - 30 december 2005 19:10
kan nog bli LITE svårt då det ser ut som en platt tavla typ och inte en riktig skål ;)=
#17 - 30 december 2005 20:18
Seriöst alltså.....vem fan bryr sig om ett par sketna guldfiskar i en skål ????:confused:
Helt ärligt alltså, har ni inga liv ? :p
Det finns ju lite större problem att lägga kraft och energi på där djur far mer illa än ett par guldfiskar som inte kan simma 2 mil åt ett håll.:rolleyes:
#18 - 30 december 2005 22:16
[QUOTE=drd]Seriöst alltså.....vem fan bryr sig om ett par sketna guldfiskar i en skål ????:confused:
Det finns ju lite större problem att lägga kraft och energi på där djur far mer illa än ett par guldfiskar som inte kan simma 2 mil åt ett håll.:rolleyes:[/QUOTE]

Har du varit inne på McD i Lödde? (kanske dum fråga :-P)
Deras akvarium måste ju helt klart vara olagligt, men jag har för mig att de har blivit liiite bättre nu.
Vet inte hur många liter det är på men dom har ju en mal som är typ lika lång som själv akvariet o diskusar stora som hus tror jag också de har! Det är hemskt att se!
Hmm.. ville bara säga det.
Konstigt att inte zoo-butiken har sagt något, de är ju där ibland.
#19 - 30 december 2005 22:23
Jazzo, kanske skulle ringa miljöförvaltningen då.
#20 - 30 december 2005 23:14
[QUOTE=drd]Seriöst alltså.....vem fan bryr sig om ett par sketna guldfiskar i en skål ????:confused:
Det finns ju lite större problem att lägga kraft och energi på där djur far mer illa än ett par guldfiskar som inte kan simma 2 mil åt ett håll.:rolleyes:[/QUOTE]

Saken är ju den att det inte handlar om EN skål, utan ett allmänt fenomen. Det lär ju vara tusentals guldfiskar som hålls i skålar, och så länge folk gör det ses det som en självklarhet att det är ok. Speciellt om det är på restauranger, receptioner och andra ofentliga ställen.
#21 - 30 december 2005 23:20
[QUOTE=Nils Holmström]Saken är ju den att det inte handlar om EN skål, utan ett allmänt fenomen. Det lär ju vara tusentals guldfiskar som hålls i skålar, och så länge folk gör det ses det som en självklarhet att det är ok. Speciellt om det är på restauranger, receptioner och andra ofentliga ställen.[/QUOTE]

och för varje person man lär att skålar inte är bra är förhoppningsvis 1skål mindre samtidigt som personen ifråga i sintur kan sprida informationen.
#22 - 30 december 2005 23:29
[QUOTE=Nils Holmström]Var inne på Positon Skåne's (Region Skånes promotionorgan) reception idag och skulle lämna ett paket. Såg att de på disken hade en liten guldfiskskål med enbart sten och två slöjstjärtar. Nu tänkte jag naturligtvis skicka ett brev och informera om att det är ganska dumt och dessutom olagligt, så jag undrar bara om det är någon som vet i vilka förordningar regler kring fiskar står?[/QUOTE]Räknas inte det som ett ofentligta akvarium? För i sådana fall måste man söka tillstånd hos jordbruksverket. Och reglerna för ofentliga akvarium är stränga och krångliga.
#23 - 30 december 2005 23:30
Jag kommer att säga till nästa gång jag ser en guldfiskskål.

Och ja, det kommer säkert uppfattas som störande.. men åas är det säkert många som tror att det är okej att ha såna.
#25 - 30 december 2005 23:35
[QUOTE=RÖDLÖGA]Räknas inte det som ett ofentligta akvarium?[/QUOTE]
om inte nåt av akvariet är till salu ja.

För i sådana fall måste man söka tillstånd hos jordbruksverket.

säker på de ?

Och reglerna för ofentliga akvarium är stränga och krångliga.

va ju en uraffär där dom åkte dit på't.
djurskyddsinpektören åkte dit och kollade och skålen klassades som offentlig förevisning och hamnade då under lagar för att skydda djuret.

slöjstjörten skulle ha minst 40L vatten att simma i.
insynskydd så att den kunde ha ryggen fri och dessutom något att gömma sej bakom och täckglas.
#26 - 30 december 2005 23:36
Hehe.. Jag får nog ta och läsa på.

Man måste ha ordning på sina fakta om man ska sticka ut näsan.. :p
#27 - 30 december 2005 23:38
sen är man väl alltid välkommen att ringa miljöförvaltningen också om det är nåt.

sen ska man tydligen anmäla till dom om man har mer än 10 husdjur :rolleyes:
#28 - 30 december 2005 23:40
[QUOTE=Raven]sen ska man tydligen anmäla till dom om man har mer än 10 husdjur :rolleyes:[/QUOTE]

Nähä..[:O] Borde man alltså ringa och tala om att man har tex 10 neontetror?!
#29 - 30 december 2005 23:42
så som jag tolka den informationen jag sett ja.
men har ytterst svårt att tro att dom skulle bry sej om fiskar.
kan kolla mer här

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=75186&highlight=milj%F6f%F6rvaltningen
#30 - 31 december 2005 01:02

[QUOTE] RÖDLÖGA För i sådana fall måste man söka tillstånd hos jordbruksverket.
Raven
säker på de ?[/QUOTE] Så var det för mig.
Se länk:http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=34892

Annons