Hej!
Vi har guldfiskar i vår utomhusdamm som är ganska stor och djup (ca. 50cm djup och 6 m på bredd och längd). Vi har ungefär 3 st som är 4 år gamla, 5 st som är 3 år, och 20 st som är ca. 1,5 år. De äldsta (och största) har överlevt 3 vintrar, men den ena dog tyvärr för någon dag sedan :(. Hur kommer det sig att de klarar vintern (is/kyla) så bra de första levnadsåren, men inte sen? Är det någon som har tips om hur man underhåller äldre/större guldfiskar i utomhus dammar så att de ska klara vintern eller är det så att man måste fånga in dem under vintertid?
tack för tips!
/Guldfisken 2010
Såvida man inte har djupare dammar med stor vattenvolym är det bättre att ta in fisken, detta skall dock helst isf göras innan vintern. Man skall inte knacka hål på isen och börja jag fiskarna. Problemet är väl lite att man vet ju inte hur sträng vintern kommer att bli i förväg...
Vi har en liten damm hemma hos mina föräldrar och dom kör oxå med frigolitplattor med plaströr i (ventilerande effekt) men under den här vintern med all snö o så så tror jag inte att det har funkat nått vidare.
När det blir så här tjock is så tär det otroligt mkt på fisken då nästan allt vatten är uppbundet i is! Hade jag haft en egen damm hade jag alltid tatt in fisken under sen höst i synnerhet Koi då dessa verkar klara vintrarna och den långa perioden med låg temp. något sämre än guldfisk.
Tycker nog oxå att äldre exemplar brukar klara vintrarna bättre än unga fiskar (har ju klarat flera vintrar hittills och är bra rent genetiskt, unga individer kan ju va antingen bättre eller sämre på detta vilket man ju märker med tiden), däremot behöver en större fisk i regel mer sure än en liten vilket kan bli ett problem när vattnet är uppbundet i is, särskilt när man har mkt fisk i dammen.