Gaffel skrev:Jag vill på förhand be om ursäkt om inlägget hamnat i fel avdelning samtidigt som jag vill be känsliga tittare att hålla för öronen och blunda för nu är det dax för"" target="_blank">en liten film där man matar ett litet stim pirajor..
..med en guldfisk..
Vic skrev:Visst med att det är grymt, men varför skulle det vara fel? Det ingår i pirayans natur att äta levande djur.
batski skrev:Dels så är det stor skillnad på att pirayor jagar andra fiskar i naturen och att stoppa ner en fisk i en liten behållare full med rovfiskar där den stackare inte har en chans att komma under. Sen behöver piryaior i akvarium inte få levande byten.
Och dels så är det fel i hjärnan på dessa idioter som tycker det är kul(!) att se någon plågas ihjäl långsamt. Såna oempatiska och grymma människor kan inte vara helt friska.
Gaffel skrev:
Ska sen tillägga att jag såg filmen och postade den utan att ha ljudet påslaget till datorn och en hårdrocks låt med texten "I am God" gjorde den lite väl absurd.
Gaffel skrev:Jag vill på förhand be om ursäkt om inlägget hamnat i fel avdelning samtidigt som jag vill be känsliga tittare att hålla för öronen och blunda för nu är det dax för"" target="_blank">en liten film där man matar ett litet stim pirajor..
..med en guldfisk..
danneregner skrev:och de e inte naturligt att pirayor äter guldfiskar. dom finns på motsatta sidan av jorden
Vic skrev:Hur vet du att bytet dör med en gång i magen på jägaren?
Kan hålla med dig att det är ganska meningslösa filmer, men sådana finns det många utav på Youtube. Får beklaga din svärmor.Nina82 skrev:Okej.. Lägger mig.
Gillar inte jakt, men äter kött. Så visst har du en poäng där.
Hatar när djur får lida innan de dör bara, och finner inget nöje i att titta på. Samma sak gäller människor för den delen. Såg min svärmor tyna bort i cancer och såg inget nöje i det heller.
Vic skrev:Om man tänker så så kan man sluta med allt levandefoder till fiskar.
Gaffel skrev:Men nu används just friska guldfiskar mest som levande foder till pirayor lite som en muta för att hålla igång stimmet och förhindra kannibalism inom gruppen, annars är tydligen larver och blodmaskar en bra och balanserad diet.
danneregner skrev:guldfiskar lever i asien och pirayor i sydamerika. ok fiskarna som flyr från pirayorna kan ju en hel flod att gömma sig i
Guy Palm skrev:Så enkelt är det inte att förbjuda vissa fiskarter. Finns seriösa akvarister som klarar av att hålla dem på ett humant sett
CeciliaW skrev:Jag tycker det är märkligt att man tycker det är sjukt att visa ett händelseförlopp som är helt naturligt och sker dagligen i vår natur.
batski skrev:Men det är ju inte helt naturligt när det sker i ett så extremt begränsat utrymme där bytesdjuret inte har någon som helst chans. När ska ni alla naturromantiker inse att man inte kan åberopa naturen för att rättfärdiga det som vi gör i våra glasburkar???
EDIT: Det är ju ungefär som att säga att det som skedde på Colliseum i antikens Rom när de stängde in människor och lejon eller björnar och tjurar på arenan var helt naturligt.
Gaffel skrev:Levande foder till pirayor är ett sätt att trigga stimmets naturliga hackordning annars äter dom upp varandra istället.. Var gärna saklig i din kritik men kom inte och påstå att pirayan är ond som äter upp guldfisken..
eriahl skrev:Det går väl knappast att jämföra att ha gladiatorspel mellan t.e.x. djur-djur människor-djur med att mata akvariefiskar, ormar mm. Sånt är ju sjukt att hetsa till djurfighter osv.
eriahl skrev:Har man rovfisk, orm eller liknande kan det vara nödvändigt att ge dom levande ett tag innan dött tas av dom. Att mata med dött känns såklart bättre men mysisräkor mygglarver osv osv som dödats som foder till akvariefiskar då? Alltså är det bara att förbjuda alla slags husdjur. Fiskar, katter hundar och vad man nu har för djur hemma
Gaffel skrev:Nu får du ta och fundera lite över ditt resonemang innan du bara hasplar ur dig saker, du kan väl inte på fullaste allvar mena att folk som håller rovfisk och matar med levandefoder är sadister bara för att dom lägger upp en film och i andra andetaget anklaga de som inte ser något fel i att mata med levandefoder för att vara naturromantiker?
Gaffel skrev:Med ditt övriga resonemang har jag svårt att förstå varför du håller fisk om du nu inte gillar att leka gud..
Norpis skrev:Som jag ser det är det 2 frågor man måste fundera på.
Om det är rätt att mata fiskar med andra levande fiskar och det så kallade nöjjesvärdet i att göra det.
För om man nu tycker det är fel att mata fiskar med andra levande fiskar så måste man ju fråga sig om det är fel att inte göra allt vad man kan för att inte några yngel ska bli uppätna. Men jag tror att en väldigt stor andel akvarister låter en hel del yngel försvinna ner i magen på några andra fiskar bara för att man inte orkar ta hand om ytterligare 50 nya guppyyngel som man inte kan bli av med sen. Och det borde ju vara lika illa som att ge ett gäng pirajor en guldfisk. Så min personliga åsikt blir att det inte är fel att ge rovfiskar andra fiskar till mat om man gör det för att främja deras naturliga beteenden.
Norpis skrev:Ser man sen på filmen och speciellt med den låten i bakgrunden så kändes det som om huvudanledningen med att ge pirajorna guldfisken inte var att låta dom få mat på ett för dom naturligt sätt... Utan att få se dom slita en guldfisk i bitar. Och det börjar enligt mig likna ett skjukt beteende.
Norpis skrev:Det är mina åsikter och dom står jag för.
(Även om en del kan tycka att dom är lite luddiga men sån är jag.)
batski skrev:..att vi inte kan kalla det som sker i ett så begränsat utrymme som ett akvarium för naturligt.
Japp jag måste hålla med dig, att helt klart fler fiskar dör en mycket mer långsam död än de som blir levande föda. Oavsett om det gäller pirayor än andra fiskar man ger levande fisk till. Sen tror jag f..n inte den som la ut den filmen( youtube) gjorde det i ett syffte att dokumentera hur pirayor äter. Jag själv hade mina 10 pirayor i ett 1500l men inte blev de aggro på varandra om de inte fick levande föda, men jag kan tänka mig att de får ett annat betende om de som i de flesta fall hålls i för små kar. Men helt klart är jag för att mata med levande föda, hade själv en mjärde i en sjö liggande där jag fångade insjöfisk som jag gav till mina pirayor. Men jag tycker oxå att vill man inte mata med levande föda så är det helt okej, jag skulle aldrig dissa någon för det. Men vem är jag att....Gaffel skrev:så.. vilka skulle du klassa som djurplågare, nybörjar akvaristen som inte läste på innan det dunkades i 25 st helt olika fiskar med helt varierande krav på miljö 3 dagar efter nystart eller den förhoppningsvis erfarne akvaristen som för att undvika kannibalism och masslakt använder sig av levandefoder och passar på att dokumentera detta, må så vara med en dålig rock'n'roll låt med klart sarkastisk text..
Det som var att de fick knappt något levande foder vintertid efter som vintrarna ( I Dalarna på den tiden) var så mycket kallare, vilket innebar att jag hade fått stå och kanske såga upp hål hela tiden för att få upp mitt fångstredskap. Och det ville jag inte. Utan jag kände en snubbe som har laxodlig där jag kunde hämta färsk fisk ibland. Men som dock inte var levande. Så de fick knappt, ja i stort sett ingen levande föda under den kallaste årstiden. Men visst hände de att nån fick ett bett ibland, och det var nog när de skulle visa vem som bestämde. Alltså rangordningen. Men det kunde uppstå även under den tiden då de fick levande föda . Så jag tror att det kan bli mer problem när man trycker ner dessa fiskar i ett allt för litet kar. För oftast så är de ju inte så stora i butikerna när de säljs, och uppgifterna man för med sig hem hur man ska sköta fiskar är tyvär lika med noll i en del butiker.Gaffel skrev:Poängterar så här i förväg att jag inte riktar någon kritik mot din pirayahållning men som du skrev gav du dom levandefoder i samma andetag som du hävdar att dom inte blev aggro fastän dom INTE fick levandefoder?
Vill understryka att jag inte hitta vetenskapliga belägg för att bruket av levandefoder skulle vara en positiv beståndsdel i hållningen av pirayor eller fakta beträffande introduktionsålder för levandefoder eller tidsrymd mellan utfodringstillfällena som stöd för en bibehållen rangordning i stimmet.
Att det sen finns människor som lägger ut filmer på utfodring har jag ingen åsikt om annat än att det i det här specifika faktiskt fick mig väldigt intresserad av just pirayan som art inom akvaristiken, om filmaren sen är sadist eller inte tycker jag inte man uttalar sig om utan att ha konkreta belägg för ett sådant påstående.
Japp visst stämmer det att det var de lägst rankade som fick ta smällarna, som tur var så har dessa fiskar ett bra läkkött. Jodu 5cm små/stora det hade varit något:p. Du är ursäktad. Det var väl inget osammanhängande eller oseriöst, det är ju självklart att man ska ifrågasätta något om det är oklart. ( Börjar själv repa mig efter en hård påsk[xx(])Gaffel skrev:Kan nog stämma, ströläste i resterna av en 30 år gammal NG om just pirayor igår och där(om jag översatte rätt) skrevs lite om just rangordningen och att stimmet visar sitt missnöje mot "ledaren" om det är dåligt med mat genom att ge sig på ännu lägre rankade medlemmar.. Ju mer jag tänker på det ju mer gillar jag pirayorna, attans att dom inte lyckats klona pirayor med en max size på typ 5cm, då kunde man kört ett 540 med ett stim på kanske 40 individer.. (ber om ursäkt för det något osammanhängande och ev oseriösa inlägget men jag är faktiskt lite på pickalurven..)
Bläckward skrev:vadå guldfisken kan ju fan inte leva länge när ett stim pirayor äter den. inte djurplågeri !
Bläckward skrev:+ att fisken har ungefär 3 sek minne om jag inte mins fel så han komm säkert inte ens ihåg att han dog
KAM skrev:Det tråkiga i filmen tycker jag är att man gör underhållning av att en fisk blir
uppäten. Det känns inte som man vill visa hur mätta och goa pirayorna blir utan mer hur chanslös guldfisken är.
Erik... skrev:
Jag läste tråden lite slarvigt, men jag såg ingen som beklagade sig över hur pirayorna hade det, förutom att minst en av dom var enögd, vilket kan hända, så var de bleka och nervösa, de åt med uppehåll, dåligt med inredning, ljus botten. Hade de varit trygga (för att vara pirayor) hade de "avlutat" guldfisken betydligt snabbare.
Jag säger; Stackars pirayor!
Erik... skrev:Naturligt beteende för pirayorna att äta levande fisk, ja. Att guldfiskarna inte härstammar från samma vatten som pirayorna är väl ändå en relativt ovidkommande bisak i sammanhanget, Handlar det inte om lidande? Lidande som uppstår på grund av pirayaors naturliga beteende, eller är det skillnad på eurasiskt och sydamerikanskt lidande?
Erik... skrev:Den individen är förmodligen uppfödd för att bli foder eller agn!
Erik... skrev:Tror nån att fisk som trålas för att bli fiskmjöl som ingår i pellets dör en bättre död?
Erik... skrev:Ska vi förfasa oss över allt foder som inte avlivas med droger så att de dör av lyckorus?
Erik... skrev:Är problemet att det är intressant att se effekterna av pirayornas beteende? För det verkar inte handla om lidandet.
batski skrev:Så du tror inte att fisken lider under tiden? Hur länge måste man lida för att du ska tycka att man lider?
Jag antar att du skämtar, men att fiskar skulle ha 3 sekunders minne är inget annat än en myt. Hur skulle revirhävdande fiskar kunnat veta vart revirgränserna gick? Hur skulle parbildande fiskar känna igen sin partner om de råkade simma ifrån den i mer än 3 sekunder? Och hur tror du att fiskar vet att det blir mat när du närmar dig akvariet och öppnar luckan? Jo, de minns :)
Men om du inte tror mig får du gärna läsa följande artikel som publicerades i New Scientist för några år sen: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=346478
Bläckward skrev:Intresant sida säger mig ingenting för att om nui det skulle vara ett fiskpar och den råkar simma iväg så hittar han den ingen naturligtvis men när han har simmat bort så under den tiden har han glömt sin partner i 3 sek. jag tycker att ugefär 5 min för att det ska räknas som lidade för den fisken tänkte nog inte ens på att lida den tänkte nog mer på sitt liv sssååååå nneeeej den led inte !!!!! själv har jag sprängt bort 2 st fingrar på nyår och då log jag i en timme innan abulansen kom då tänkte jag fan inte på att lida !
Ja jag är fan inte dum i huvudet jag har sett filmen och ser att den mår ganska bra, bara 10% lidande skulle jag gissa på. Jag tror att guldfiskar har 3 sekunders minne och det låter orimligt att en guldfisk kan lära sig agillity.Nina82 skrev:Du låter ju som en mycket vis man [:o], not.
Det var det mest korkade jag hört på länge. Det är väl klart att den lider. Det ser väl varenda människa som vågar sig titta på filmen. Jag har sett denna filmen en gång och det räckte för mig. Jag minns fortfarande hur den stackars guldfisken försökte för sitt liv komma därifrån och om man nu kan se skräcken i en fisks ansikte så fanns den iaf där.
Sen skriver du att en guldfisk endast har 3sek minne. Visserligen är det inte så länge sen man trodde på detta men, HALLÅ... Vi lever på 2000-talet. Guldfiskar har minne som vilken annan fisk som helst och det har även bevisats. Finns en film i nåt inlägg här i forumet där människan har lärt sin guldfisk "Agillity".
Vet inte i vilket tillstånd du var den nyårsafton men du kan inte jämföra det med att bli jagad till döds.
det finns filmer som visar guldfisk som utför en typ av agillity så då kan det knappast vara orimligt eller hur!Bläckward skrev:Ja jag är fan inte dum i huvudet jag har sett filmen och ser att den mår ganska bra, bara 10% lidande skulle jag gissa på. Jag tror att guldfiskar har 3 sekunders minne och det låter orimligt att en guldfisk kan lära sig agillity.
Och den nyårsaftonen var jag nykter som guldfisk
Bläckward skrev:Ja jag är fan inte dum i huvudet jag har sett filmen och ser att den mår ganska bra, bara 10% lidande skulle jag gissa på. Jag tror att guldfiskar har 3 sekunders minne och det låter orimligt att en guldfisk kan lära sig agillity.
Och den nyårsaftonen var jag nykter som guldfisk
Erik... skrev:Jag ska ge dig ett väldigt värdefullt tips, lita inte på ditt eget omdöme, eller dina gissningar, eller vad du själv tycker verkar rimligt.
Vidare bör du undvika fyrverkerier, sprängämnen överhuvudtaget, vassa förmål, eller att själv köra fordon och allt annat som kan vara farligt, helst borde du undvika att göra nånting innan du rådfrågat nån person med bättre omdöme. Även om du till exempel tycker att det är en positiv grej för dig att till exempel spränga bort ett par fingrar så kostar sjukvård en massa pengar, som vi skattebetalare måste betala.
Intressant att du anser att du och guldfiskar upplever saker på samma sätt och sen påstår att du inte är dum i huvudet, menar du alltså att du inte är dum i huvudet jämfört med guldfiskar då?
Erik... skrev:Jag ska ge dig ett väldigt värdefullt tips, lita inte på ditt eget omdöme, eller dina gissningar, eller vad du själv tycker verkar rimligt.
Vidare bör du undvika fyrverkerier, sprängämnen överhuvudtaget, vassa förmål, eller att själv köra fordon och allt annat som kan vara farligt, helst borde du undvika att göra nånting innan du rådfrågat nån person med bättre omdöme. Även om du till exempel tycker att det är en positiv grej för dig att till exempel spränga bort ett par fingrar så kostar sjukvård en massa pengar, som vi skattebetalare måste betala.
Intressant att du anser att du och guldfiskar upplever saker på samma sätt och sen påstår att du inte är dum i huvudet, menar du alltså att du inte är dum i huvudet jämfört med guldfiskar då?
Gaffel skrev:Inte nog med att du redan målat in dig i ett hörn nu sågar du dessutom på den gren du sitter på.. :p
Bläckward skrev:o0kej okej ... jag förstår att guldfisken kan ha lidit men om man nu inte kan ge en guldfisk till pyraior och man tycker det är djurplågeri kan vi väl alla sluta äta kött det är lika mkt djuplågeri som detta anser jag :mad::p jag tror knappast att ett lejon tex skulle sluta äta kött om den började odla säd och sånt så tänk gott folk innana ni börjar gapa käft ! :confused: Jag föreslår att ingen av er någonsin n ger er in i en diskussion eller tar er friheter igen om ni inte har 100% säkra på att det är obestridligt...(ni -->[B)])
ciklidcollector skrev:Utan att ha bläddrat igenom alla inlägg så tycker jag det är rent utsagt absurt att ens komma på tanken att filma och sen kabla ut en sådan film på internet.
(jag har sett filmen innan uttalandet).
Inte sjutton filmar jag när jag avlivar fisk som jag fångar i naturen med drag eller mete.
Naturen är grym men att sitta o dokumentera detta här inne är lite väl.
Sen som alla förstår så är matning i akvarium inte ens i närheten av hur det funkar i naturen.
Levande föda ger en del sina fiskar för att: 1-de ska bli större, 2- dennes fiskar äter inget annat, 3- personen tycker om att se plågade djur, 4- fiskarna sägs måbra.
Finns säkert annat också som ligger tillväga för levande foder.
Men att som någon gjorde filma och sen kabla ut filmen till allmänheten är lite väl magstarkt, visst det går till så.
Pirayor i sig är ju stim fiskar och äter det mesta som de kan få tag på.
Undrar hur det skulle se ut om någon slängde ner ett gäng tigerfiskar bland pirayorna:D
Troligtvis samma response.
Tycker att admin bör låsa denna tråd då diskusionerna är långa och strider nog mot både det ena och det andra.
Tycka vad man vill får man göra men har man inget vettigt att säga så kan man hålla tyst.
Ibland är inte svar på tal det bästa försvar utan det är att vara tyst.
Bläckward skrev:jasså jasså jjag hittar det ej ..