Guldfiskar..

#1 - 16 mars 2008 10:43
Jag vill på förhand be om ursäkt om inlägget hamnat i fel avdelning samtidigt som jag vill be känsliga tittare att hålla för öronen och blunda för nu är det dax för
"" target="_blank">en liten film där man matar ett litet stim pirajor..
..med en guldfisk..
#2 - 16 mars 2008 11:00
du är inte bara i fel avdelning utan i helt fel forum och det är inget sensationellt utan bara ett klipp som visar att det finns dumma jävlar som gör det för att det är skoj och det visste vi redan! vad var ditt syfte med det här...? din typ av humor?
#3 - 16 mars 2008 11:28
Gaffel skrev:
Jag vill på förhand be om ursäkt om inlägget hamnat i fel avdelning samtidigt som jag vill be känsliga tittare att hålla för öronen och blunda för nu är det dax för

..med en guldfisk..

Usch, hemskt... Täcken på människans grymhet :mad:

Kan se framför mig ett gäng tuffingar sitta i soffan och dricka bier, bli fulla och uttråkade och får syn på familjens akvarie. Den mest psykade snubben tänker högt: Undrar vad som händer om man slänger ner syrrans guldfisk till pyrajorna [:-5] En av de andra hänger på och tycker de ska filma det och lägga ut på You tube. Skitkul, ännu en värdelös film inlagd på You Tube [:(!]
#4 - 16 mars 2008 11:35
Man borde göra samma sak med dessa idioter!!! :mad:
#5 - 16 mars 2008 13:42
fy fan! lika elaktsom att sätta ner 2 kampfiskhanar i en guldfiskskål. fan endel e riktigt dumma i huvet
#6 - 16 mars 2008 13:53
Visst med att det är grymt, men varför skulle det vara fel? Det ingår i pirayans natur att äta levande djur.
#7 - 16 mars 2008 13:56
Vic skrev:
Visst med att det är grymt, men varför skulle det vara fel? Det ingår i pirayans natur att äta levande djur.

Men i naturen finns inte en glasruta som hindrar guldfisken ifrån att försöka smita ialla fall.
#8 - 16 mars 2008 13:57
Kan hålla med om att det inte är vackert även om det i sig är ganska intressant, oavsett om det är levande foder till ormar eller en hungrig oscar så är det en del av det som vi anser vara djurhållning, att sen välja just guldfiskar kanske inte är så smart, jag är inte påläst på pirayor så jag vet inte hurvida dom är mottagliga för dom sjukdomar och parasiter som just många guldfiskar ska vara bärare av men det som skrivits om bla levandefoder till Oscars pekar på att så är fallet.

Ska sen tillägga att jag såg filmen och postade den utan att ha ljudet påslaget till datorn och en hårdrocks låt med texten "I am God" gjorde den lite väl absurd.
#9 - 16 mars 2008 14:14
guldfiskar lever i asien och pirayor i sydamerika. ok fiskarna som flyr från pirayorna kan ju en hel flod att gömma sig i
#10 - 16 mars 2008 14:15
Vic skrev:

Dels så är det stor skillnad på att pirayor jagar andra fiskar i naturen och att stoppa ner en fisk i en liten behållare full med rovfiskar där den stackare inte har en chans att komma under. Sen behöver piryaior i akvarium inte få levande byten.

Och dels så är det fel i hjärnan på dessa idioter som tycker det är kul(!) att se någon plågas ihjäl långsamt. Såna oempatiska och grymma människor kan inte vara helt friska.
#11 - 16 mars 2008 14:18
batski skrev:
Dels så är det stor skillnad på att pirayor jagar andra fiskar i naturen och att stoppa ner en fisk i en liten behållare full med rovfiskar där den stackare inte har en chans att komma under. Sen behöver piryaior i akvarium inte få levande byten.

Och dels så är det fel i hjärnan på dessa idioter som tycker det är kul(!) att se någon plågas ihjäl långsamt. Såna oempatiska och grymma människor kan inte vara helt friska.

Exakt.. Så det så...
#12 - 16 mars 2008 14:26
Hurvida det är rättvist eller humanistiskt att låta ett litet stim pirayor äta upp en guldfisk tycker inte jag är frågan även om det är ett ämne som är värt att debatteras, vad sen vitsen med att använda levandefoder skulle vara om man ger guldfisken en möjlighet att fly eller gömma sig förstår jag inte, stressmomentet uppstår av naturliga skäl men förloppet är över på bra mycket kortare tid än det tar för en katt som tagit en sork..
#13 - 16 mars 2008 14:30
Brukar inte lägga sorkar i min katts matskål... Fångar katter sorkar e det i NATUREN.
#14 - 16 mars 2008 14:50
och de e inte naturligt att pirayor äter guldfiskar. dom finns på motsatta sidan av jorden
#15 - 16 mars 2008 15:03
Inte alls sjysst att mata pirayorna med en så stor guldfisk. De biter ju i den först så den simmar utan stjärtfena.

Nej, ska man mata med levande fisk då får de vara för att fisken som ska ha mat inte äter annat än levande, och att man matar med en fisk som är så liten att den dör av första tuggan. Helst utan en lång utdragen jakt också.
#16 - 16 mars 2008 15:21
Gaffel skrev:

Ska sen tillägga att jag såg filmen och postade den utan att ha ljudet påslaget till datorn och en hårdrocks låt med texten "I am God" gjorde den lite väl absurd.

Vet inte hur du får fram den texten, då det sjungs "Where was god, when I needed a friend? Where was god, when I came to an end?". Så musiken är ju faktiskt sympatisk med guldfisken. :)

I övrigt håller jag med er andra i tråden, det är beklagligt att folk roar sig med djurs lidande.

Jag hade en mycket nära vän som efter en resa i Thailand berättat att de besökte spel-ställen där man fick varsin kamphane att satsa pengar på. Ett tiotal av kamphanarna släpptes i en skål medan folk satt runt omkring och hejjade på. Den fisk som var sista överlevande vann, och då vann den som satsat på den fisken pengarna från de andra spelarna. Min polare tyckte det var jättekul. Efter den resan var han inte min polare längre. :(
#17 - 16 mars 2008 17:51
Gaffel skrev:

..med en guldfisk..

J-vla idioter som tycker detta är roligt att filma och lägga ut på nätet,samt folk som länkar till detta djurplågeri [:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!]
#18 - 16 mars 2008 18:31
och de e inte naturligt att pirayor äter guldfiskar. dom finns på motsatta sidan av jorden

Kanske bör man inflika att de guldfiskar som finns i naturen lite här och där är inplanterade odlingsformer om det nu är det naturliga som gäller.

Lite OT i den här tråden är att min fru blev förvånad när hon fick höra att Tilapia var en afrikansk art eftersom den varit tillgänglig så pass länge i Filippinerna.
#19 - 16 mars 2008 18:49
naturen är visserligen grym ibland och vissa blir mat till andra under ibland plågsamma former och vi människor är absolut värst för vi kan göra det för nöjes skull! därför tycker jag man ska ge sjutton i att lyfta fram såna här klipp där man gör det just för att man tycker det är kul att se dem lida!!! jag har sett klipp där de flår djur levande och är fortfarande levande när de ligger där i plågor utan skinn på kroppen och det är så obeskrivligt sjukt och makabert att nån är kapabel till sånt, själv höll jag på att kollapsa och trilla av stolen....
#20 - 16 mars 2008 19:29
Nina82 skrev:
Men i naturen finns inte en glasruta som hindrar guldfisken ifrån att försöka smita ialla fall.

Om man tänker så så kan man sluta med allt levandefoder till fiskar.
Bilagor:
#21 - 16 mars 2008 19:39
Vic skrev:

Skillnad på att bli naffsad i småbitar än slukad hel.
#22 - 16 mars 2008 19:41
Fy fan vad äckligt du kan vell inte mata dom med den där lilla stackarn han har ju ingen chans att överleva i naturen finnns inte ens de arterna i närheten av varandra:mad::mad::mad::mad:
Maffia666
#23 - 16 mars 2008 20:03
Har sett en där de kastar i en lite vit mus till ett stim, det var heller inte en vacker syn. Sen måste jag säga att jag tillhör den skara som ägt Pirayor för ex antal år sedan. Och de fick en del levande föda, dvs fisk. Sen så kan ju inte Pirayan sluka ett levande byte som tex Oscars kan utan den tar bitar utav det, och visst kan det se grymmt ut när de ett stimm dödar en fisk. Men hur kan man veta hur fisken mår som blivit slukat av tex en Oscar, hur lång tid tar det innan det är dött.
#24 - 16 mars 2008 20:06
Nina82 skrev:
Skillnad på att bli naffsad i småbitar än slukad hel.

Hur vet du att bytet dör med en gång i magen på jägaren?
#25 - 16 mars 2008 20:12
Vic skrev:
Hur vet du att bytet dör med en gång i magen på jägaren?

Okej.. Lägger mig.
Gillar inte jakt, men äter kött. Så visst har du en poäng där.
Hatar när djur får lida innan de dör bara, och finner inget nöje i att titta på. Samma sak gäller människor för den delen. Såg min svärmor tyna bort i cancer och såg inget nöje i det heller.
Maffia666
#26 - 16 mars 2008 20:18
Nina82 skrev:
Okej.. Lägger mig.

Gillar inte jakt, men äter kött. Så visst har du en poäng där.

Hatar när djur får lida innan de dör bara, och finner inget nöje i att titta på. Samma sak gäller människor för den delen. Såg min svärmor tyna bort i cancer och såg inget nöje i det heller.
Kan hålla med dig att det är ganska meningslösa filmer, men sådana finns det många utav på Youtube. Får beklaga din svärmor.
#27 - 16 mars 2008 20:22
Maffia666 skrev:
Kan hålla med dig att det är ganska meningslösa filmer, men sådana finns det många utav på Youtube. Får beklaga din svärmor.

Tack.
Försöker undvika sådana filmer. Finns så mycket annat man blir deprimerad över.
#28 - 16 mars 2008 21:35
Jag ser inget fel i sig i att mata fiskar med levande föda.
Var hemma hos en kompis när han gav sin orm en levande mus.
Och jag häller ju i levande Artemia till mina yngel var och varannan dag.
Skulle heller inte ha nått emot om dom matade vargar och tigrar i djurparkerna med levande djur för att dom ska få behålla sin jaktinstingt. Däremot tycker jag det är fel att göra en show av det hela. Tycker inte att man ska använda döden för underhållning.
#29 - 16 mars 2008 22:20
Vic skrev:

Fast det är stor skillnad på ryggradsdjur som ju har både hjärna och centralt nervsystem och som kan känna smärta, rädsla och ångest och enklare djur.

En avgörande fråga är: är det nödvändigt? Och ingen kan väl påstå att detta med guldfisken var nödvändigt för pirayornas överlevnad.

Och att det sen finns människor tom kan tycka att det är roligt att titta på säger mycket mer om dessa sjuka individer än om hur grym naturen kan vara.
#30 - 17 mars 2008 01:00
Men nu används just friska guldfiskar mest som levande foder till pirayor lite som en muta för att hålla igång stimmet och förhindra kannibalism inom gruppen, annars är tydligen larver och blodmaskar en bra och balanserad diet.

Missade som sagt allt ljud när jag la upp den och eftersom jag inte hört den låten tidigare så misstolkade jag texten, annars så får jag så här i efterhand säga att texten är klockren.
#31 - 17 mars 2008 01:14
Men nu används just friska guldfiskar mest som levande foder till pirayor lite som en muta för att hålla igång stimmet och förhindra kannibalism inom gruppen, annars är tydligen larver och blodmaskar en bra och balanserad diet.

Visst, i en rättvis värld hade jag säkert hittat ett klipp från ett 30 kubikmeters akvarium med en kajman som jagar en stackars piraya.. ..men vem vet, i framtiden kanske människan lyckas korsa en kajman med en slöjstjärt.. ;)

Missade som sagt allt ljud när jag la upp den och eftersom jag inte hört den låten tidigare så misstolkade jag texten, annars så får jag så här i efterhand säga att texten är klockren.
#32 - 17 mars 2008 06:41
Gaffel skrev:

Då borde vi kanske börja fundera på lämpligheten av att hålla djur som piryaor som sällskapsdjur, då deras behov i fångenskap kräver djurskyddsvidriga handlingar. Det är faktiskt förbjudet i Sverige att döda djur som ska förtäras utan bedövning. Varför blir det helt plötsligt helt ok att guldfiskar, råttor, möss, kaniner, marsviner, m. fl. får plågas ihjäl fullt medvetna?

Det går tyvärr inte att helt efterlikna naturen för djur som lever hos oss. Det måste vi vara medvetna om. Och följden av den medvetenheten måste ändå vara insikten att alla djuren tyvärr inte är lämpliga som sällskapsdjur.
#33 - 17 mars 2008 07:01
Så enkelt är det inte att förbjuda vissa fiskarter. Finns seriösa akvarister som klarar av att hålla dem på ett humant sett,
Det som stör mig mest är varför det är så himla kul att leta upp en massa dumheter på Youtube och lägga upp dem här bara för att chocka och få igång en diskussion.
Det är inte 1:a gången denna film har varit uppe på Zoopet
#34 - 17 mars 2008 07:06
guldfiskar lever i asien och pirayor i sydamerika. ok fiskarna som flyr från pirayorna kan ju en hel flod att gömma sig i

http://www.fishbase.se/Country/CountryList.cfm?ID=271&GenusName=Carassius&SpeciesName=auratus+auratus
Det är en sanning som haltar, guldfisken finns utplanterad lite här och var
#35 - 17 mars 2008 07:08
Guy Palm skrev:
Så enkelt är det inte att förbjuda vissa fiskarter. Finns seriösa akvarister som klarar av att hålla dem på ett humant sett

I så fall borde det vara mycket hårdare regler. Och nånstans måste man dra gränsen. Jag är medveten att detta kan vara både svårt och känsligt. Vi utgår ju oftast ifrån det som vi är vana vid och reagerar när det blir förändingar, men det är nog inte så många som tycker det är orimligt att t ex krokodiler inte är tillåtna som sällskapsdjur ;)
#36 - 17 mars 2008 16:57
Jag börjar nästan gråta när jag ser sånt här.. :( Och arg blir jag också! Riktigt AAAAARG!!!!! :mad:[:(!]:mad:[:(!]
Det är så hemskt att mata ett stim rovfiskar med en LEVANDE fisk.
Och varför en så stor fisk? De tar ju småbitar av den så fisken får lida ÄNNU mer.
Det är ju helt ok att mata t.ex pirayor med en fisk som har dött (enligt mig), men att mata de med en levande fisk, är ju heeelt sjukt!
Fattar inte hur folk tänker när de gör så här. Och detta är väl inte ens lagligt, att plåga ihjäl en levande varelse? Det borde det absolut inte vara iallafall..

Och sen kan jag inte förstå varför man länkar till denna hemska film, fast jag vet ju inte om trådskaparen länkade för att han tyckte att det var kul eller om han/hon ville visa hur hemskt det kan vara.. Men ändå. VARFÖR??? :(

// Sofie
#37 - 17 mars 2008 17:26
Nja, pirayorna är faktiskt ganska små, precis som guldfisken..

Och sen kan man ju fråga sig om man kanske skulle släppt i 2 mindre guldfiskar i stället, fast den aspekten handlar i så fall endast om att osynliggöra matningen av levande foder för betraktaren, hur många som haft yngel har exempelvis inte låtit överflödet agera levandefoder?

Sen var min mening med tråden varken att visa hur kul det är att vara piraya eller hur hemskt det var att vara guldfisk utan snarare att belysa fler aspekter inom akvaristiken, det är en fantastisk hobby på många sätt oavsett det handlar om att få igång levande stenar, prunkande landskap, trevliga svensson burkar med neonfärgat bottengrus eller monsterburkar med 45 kilos klumpar.
#38 - 17 mars 2008 18:01
Jag tycker det är märkligt att man tycker det är sjukt att visa ett händelseförlopp som är helt naturligt och sker dagligen i vår natur. Visst, det kanske var olämpligt att välja just en guldfisk, men jag kan verkligen inte se något fel i att den som har pirayor matar dem med levande fisk.

Sen att man lägger upp det på youtube är kanske inte det mest lämpliga, om det nu inte är i undervisningssyfte, "hur pirayor jagar".
#39 - 17 mars 2008 19:02
CeciliaW skrev:
Jag tycker det är märkligt att man tycker det är sjukt att visa ett händelseförlopp som är helt naturligt och sker dagligen i vår natur.

Men det är ju inte helt naturligt när det sker i ett så extremt begränsat utrymme där bytesdjuret inte har någon som helst chans. När ska ni alla naturromantiker inse att man inte kan åberopa naturen för att rättfärdiga det som vi gör i våra glasburkar???

EDIT: Det är ju ungefär som att säga att det som skedde på Colliseum i antikens Rom när de stängde in människor och lejon eller björnar och tjurar på arenan var helt naturligt.
#40 - 17 mars 2008 22:25
Levande foder till pirayor är ett sätt att trigga stimmets naturliga hackordning annars äter dom upp varandra istället.. Var gärna saklig i din kritik men kom inte och påstå att pirayan är ond som äter upp guldfisken..
#41 - 18 mars 2008 01:18
batski skrev:
Men det är ju inte helt naturligt när det sker i ett så extremt begränsat utrymme där bytesdjuret inte har någon som helst chans. När ska ni alla naturromantiker inse att man inte kan åberopa naturen för att rättfärdiga det som vi gör i våra glasburkar???

EDIT: Det är ju ungefär som att säga att det som skedde på Colliseum i antikens Rom när de stängde in människor och lejon eller björnar och tjurar på arenan var helt naturligt.

Det går väl knappast att jämföra att ha gladiatorspel mellan t.e.x. djur-djur människor-djur med att mata akvariefiskar, ormar mm. Sånt är ju sjukt att hetsa till djurfighter osv. Har man rovfisk, orm eller liknande kan det vara nödvändigt att ge dom levande ett tag innan dött tas av dom. Att mata med dött känns såklart bättre men mysisräkor mygglarver osv osv som dödats som foder till akvariefiskar då? Alltså är det bara att förbjuda alla slags husdjur. Fiskar, katter hundar och vad man nu har för djur hemma
#42 - 18 mars 2008 06:55
Gaffel skrev:
Levande foder till pirayor är ett sätt att trigga stimmets naturliga hackordning annars äter dom upp varandra istället.. Var gärna saklig i din kritik men kom inte och påstå att pirayan är ond som äter upp guldfisken..

Det har jag verkligen aldrig sagt (var nånstans i mina inlägg kan du läsa det?). Pirayorna beter sig bara som pirayor gör. Det är inte pirayornas beteende som jag upprörs över. Det är vissa människors som tycker att det är så roligt att se en individ plågas ihjäl att de stoppar ner en guldfisk i ett litet akvarium med ett stim pirayor, spelar in det på video och lägger upp det på Youtube. Det kallas sadism.
#43 - 18 mars 2008 07:06
eriahl skrev:
Det går väl knappast att jämföra att ha gladiatorspel mellan t.e.x. djur-djur människor-djur med att mata akvariefiskar, ormar mm. Sånt är ju sjukt att hetsa till djurfighter osv.

Nu blev det missförstånd där. Min jämförelse var för att poängtera att vi inte kan kalla det som sker i ett så begränsat utrymme som ett akvarium för naturligt.

eriahl skrev:
Har man rovfisk, orm eller liknande kan det vara nödvändigt att ge dom levande ett tag innan dött tas av dom. Att mata med dött känns såklart bättre men mysisräkor mygglarver osv osv som dödats som foder till akvariefiskar då? Alltså är det bara att förbjuda alla slags husdjur. Fiskar, katter hundar och vad man nu har för djur hemma

Som jag skrev i ett av mina tidigare inlägg är det stor skillnad mellan ryggradsdjur (med en hjärna och ett centralt nervsystem) som kan känna smärta, rädsla och ångest och enkla djur som mygglarver. Och nej jag tycker inte att vissa människors vilja att ha ett visst djur boende hos sig kan rättfärdiga djurplågeri. Hur trevligt djuret än må vara. Det måste finnas gränser för vad man får göra mot andra.

Det som händer i naturen händer och det är inte vår sak. Men så snart vi själva deltar i det blir vi ansvariga över våra egna handlingar. Och då kan vi inte bara ursäkta oss med naturromantik.
#44 - 18 mars 2008 09:24
Nu får du ta och fundera lite över ditt resonemang innan du bara hasplar ur dig saker, du kan väl inte på fullaste allvar mena att folk som håller rovfisk och matar med levandefoder är sadister bara för att dom lägger upp en film och i andra andetaget anklaga de som inte ser något fel i att mata med levandefoder för att vara naturromantiker?

Med ditt övriga resonemang har jag svårt att förstå varför du håller fisk om du nu inte gillar att leka gud..
#45 - 18 mars 2008 17:25
Gaffel skrev:
Nu får du ta och fundera lite över ditt resonemang innan du bara hasplar ur dig saker, du kan väl inte på fullaste allvar mena att folk som håller rovfisk och matar med levandefoder är sadister bara för att dom lägger upp en film och i andra andetaget anklaga de som inte ser något fel i att mata med levandefoder för att vara naturromantiker?

Varför lägger man upp en sån videoklipp på nätet om man inte tycker det är roligt eller häftigt (sadism)?

Men jag har inte anklagat dem som inte ser något fel i att mata med levandefoder för att vara naturromantiker (jag matar själv med nykläckt artemia ibland). Det jag menar är naturromantik är när människor rättfärdigar sina handlingar med att "det är naturligt". Jag förstår inte hur man kan prata om naturligt när fiskarna bor i begränsade utrymmen som filtreras, värms upp och belyses artificiellt och där de inte skulle komma åt några byten i fall inte vi själva stoppade ner dessa i akvarier. Det är alltså det naturligas argument som jag ifrågasätter.

Gaffel skrev:
Med ditt övriga resonemang har jag svårt att förstå varför du håller fisk om du nu inte gillar att leka gud..

Ibland undrar jag faktiskt om det är rimligt att göra det. Men jag ser som sagt faktiskt en stor skillnad mellan att mata med enkla djur och att mata med levande ryggradsdjur. Därför (inte bara därför ;)) har jag inga djur som måste äta andra levande ryggradsdjur.
#46 - 18 mars 2008 22:10
Som jag ser det är det 2 frågor man måste fundera på.
Om det är rätt att mata fiskar med andra levande fiskar och det så kallade nöjjesvärdet i att göra det.
För om man nu tycker det är fel att mata fiskar med andra levande fiskar så måste man ju fråga sig om det är fel att inte göra allt vad man kan för att inte några yngel ska bli uppätna. Men jag tror att en väldigt stor andel akvarister låter en hel del yngel försvinna ner i magen på några andra fiskar bara för att man inte orkar ta hand om ytterligare 50 nya guppyyngel som man inte kan bli av med sen. Och det borde ju vara lika illa som att ge ett gäng pirajor en guldfisk. Så min personliga åsikt blir att det inte är fel att ge rovfiskar andra fiskar till mat om man gör det för att främja deras naturliga beteenden.

Ser man sen på filmen och speciellt med den låten i bakgrunden så kändes det som om huvudanledningen med att ge pirajorna guldfisken inte var att låta dom få mat på ett för dom naturligt sätt... Utan att få se dom slita en guldfisk i bitar. Och det börjar enligt mig likna ett skjukt beteende.

Det är mina åsikter och dom står jag för.
(Även om en del kan tycka att dom är lite luddiga men sån är jag.)
#47 - 19 mars 2008 19:35
Mycket sakligt inlägg!

Norpis skrev:
Som jag ser det är det 2 frågor man måste fundera på.

Om det är rätt att mata fiskar med andra levande fiskar och det så kallade nöjjesvärdet i att göra det.

För om man nu tycker det är fel att mata fiskar med andra levande fiskar så måste man ju fråga sig om det är fel att inte göra allt vad man kan för att inte några yngel ska bli uppätna. Men jag tror att en väldigt stor andel akvarister låter en hel del yngel försvinna ner i magen på några andra fiskar bara för att man inte orkar ta hand om ytterligare 50 nya guppyyngel som man inte kan bli av med sen. Och det borde ju vara lika illa som att ge ett gäng pirajor en guldfisk. Så min personliga åsikt blir att det inte är fel att ge rovfiskar andra fiskar till mat om man gör det för att främja deras naturliga beteenden.

När jag hade endlers och pygmé svärdbärare i ett 110 liters åt de inte sina (eller varandras) yngel. Annars har både mosaikguramis och boraras merah fått yngel hos mig. Och då kan det hända att något/några yngel blivit uppätna. Dock är jag noga med att ge firrarna gott om gömställen i form av rötter, mossa, flytväxter och vanliga växter. Även utrymmet är viktigt. Ju större ett akvarium är (om det är väl inrett förstås) desto större chans småttingarna har att klara sig. Genom att ge dem så bra förutsättningar som möjligt försöker jag undvika att de skulle bli uppätna. Så personligen skulle jag aldrig bara räkna med att en del blir uppätna för att hålla antalet invånare nere. Åter igen, guldfisken på video hade inte en chans att komma undan.

Norpis skrev:
Ser man sen på filmen och speciellt med den låten i bakgrunden så kändes det som om huvudanledningen med att ge pirajorna guldfisken inte var att låta dom få mat på ett för dom naturligt sätt... Utan att få se dom slita en guldfisk i bitar. Och det börjar enligt mig likna ett skjukt beteende.

Precis! Enligt mig är det ett sjukt beteende.

Norpis skrev:
Det är mina åsikter och dom står jag för.

(Även om en del kan tycka att dom är lite luddiga men sån är jag.)

Man ska stå för sina åsikter.
#48 - 20 mars 2008 02:19
batski skrev:
..att vi inte kan kalla det som sker i ett så begränsat utrymme som ett akvarium för naturligt.

Helt riktigt men samtidigt är det fel att inte vårda sina djur på bästa sätt och att ge ex pirayor levadefoder stärker deras naturliga beteende(som jag nu skrivit flera gånger tidigare) genom att stimmet upprätthåller hierarkin, det är möjligt att det i framtiden blir praktiskt genomförbart att simulera jakten och bordsplaceringen men tills dess ser jag inget fel i att vare sig lägga ut liknande filmer eller att mata fisk med fisk..
#49 - 20 mars 2008 07:19
Givetvis ska man vårda den djuren man har ansvar för på bästa sätt. Det är just därför som jag anser att det är etiskt väldigt tveksamt att ha djur som kräver att man utsätter andra ryggradsdjur för sånt extremt lidande.
#50 - 20 mars 2008 16:56
Nu må det väl vara allt annat än mysigt att bli jagad av en hoper pirayor men jag vänder mig mot ditt användande av ord som "extremt" i din retorik, att täppa igen gälarna på sina fiskar med ammoniak eller nitrit är extremt..
#51 - 20 mars 2008 18:13
I mina ögon så ser det extremt ut. Föreställ dig själv hur det skulle kännas om du vore i fiskens situation. Men jag håller med dig om att ammoniak/nitritdöden måste vara fruktansvärd och betydligt mer utdragen än att bli söndertuggad till döds.
#52 - 20 mars 2008 18:29
så.. vilka skulle du klassa som idioter och djurplågare, nybörjar akvaristen som inte läste på innan det dunkades i 25st helt olika fiskar med helt varierande krav på miljö 3 dagar efter nystart eller den förhoppningsvis erfarne akvarist som för att undvika kannibalism och masslakt i använder sig av levandefoder och passar på att dokumentera detta, må så vara med en rock'n'roll låt med klart sarkastisk text?
#53 - 21 mars 2008 09:57
så.. vilka skulle du klassa som djurplågare, nybörjar akvaristen som inte läste på innan det dunkades i 25 st helt olika fiskar med helt varierande krav på miljö 3 dagar efter nystart eller den förhoppningsvis erfarne akvaristen som för att undvika kannibalism och masslakt använder sig av levandefoder och passar på att dokumentera detta, må så vara med en dålig rock'n'roll låt med klart sarkastisk text..
#54 - 21 mars 2008 12:06
Jag skulle säga som så att nybörjaren (oftast) avsikligt plågar ihjäl fiskarna pga av bristande kunskaper. Att det är förkastligt att skaffa levande och kännande varelser utan att skaffa sig de nödvändiga kunskaperna är en annan fråga.

När någon skaffar sig djur som man vet inte kommer att få ett bra liv utan att man behöver utsätta andra lika levande och kännande varelser för stort lidande, så har man räknat med att man under sitt/sina djurs livstid kommer att skaffa åtskilliga individer som man sen ska låta plågas ihjäl.

Som det ser ut i dag kan människor göra det bara för att vi har makten att göra det. Men frågan är om makt ger rätt.

Detta är mina åsikter och dem står jag för. Som Homo sapiens är jag dock varken felfri eller har monopol på sanningen.
#55 - 21 mars 2008 12:28
"avsikligt plågar ihjäl fiskarna pga av bristande kunskaper." Hmm...:D
#56 - 21 mars 2008 12:42
Kjaer skrev:
"avsikligt plågar ihjäl fiskarna pga av bristande kunskaper." Hmm...:D

Oj! Jag menade förstås oavsiktligt [:o]
#57 - 21 mars 2008 12:50
Jösses..[:-100]
Maffia666
#58 - 21 mars 2008 13:16
Gaffel skrev:
så.. vilka skulle du klassa som djurplågare, nybörjar akvaristen som inte läste på innan det dunkades i 25 st helt olika fiskar med helt varierande krav på miljö 3 dagar efter nystart eller den förhoppningsvis erfarne akvaristen som för att undvika kannibalism och masslakt använder sig av levandefoder och passar på att dokumentera detta, må så vara med en dålig rock'n'roll låt med klart sarkastisk text..
Japp jag måste hålla med dig, att helt klart fler fiskar dör en mycket mer långsam död än de som blir levande föda. Oavsett om det gäller pirayor än andra fiskar man ger levande fisk till. Sen tror jag f..n inte den som la ut den filmen( youtube) gjorde det i ett syffte att dokumentera hur pirayor äter. Jag själv hade mina 10 pirayor i ett 1500l men inte blev de aggro på varandra om de inte fick levande föda, men jag kan tänka mig att de får ett annat betende om de som i de flesta fall hålls i för små kar. Men helt klart är jag för att mata med levande föda, hade själv en mjärde i en sjö liggande där jag fångade insjöfisk som jag gav till mina pirayor. Men jag tycker oxå att vill man inte mata med levande föda så är det helt okej, jag skulle aldrig dissa någon för det. Men vem är jag att....
#59 - 25 mars 2008 09:24
Poängterar så här i förväg att jag inte riktar någon kritik mot din pirayahållning men som du skrev gav du dom levandefoder i samma andetag som du hävdar att dom inte blev aggro fastän dom INTE fick levandefoder?

Vill understryka att jag inte hitta vetenskapliga belägg för att bruket av levandefoder skulle vara en positiv beståndsdel i hållningen av pirayor eller fakta beträffande introduktionsålder för levandefoder eller tidsrymd mellan utfodringstillfällena som stöd för en bibehållen rangordning i stimmet.

Att det sen finns människor som lägger ut filmer på utfodring har jag ingen åsikt om annat än att det i det här specifika faktiskt fick mig väldigt intresserad av just pirayan, om filmaren är sadist eller inte tycker jag inte man uttalar sig om utan att ha konkreta belägg för ett sådant påstående.
#60 - 26 mars 2008 14:45
Poängterar så här i förväg att jag inte riktar någon kritik mot din pirayahållning men som du skrev gav du dom levandefoder i samma andetag som du hävdar att dom inte blev aggro fastän dom INTE fick levandefoder?

Vill understryka att jag inte hitta vetenskapliga belägg för att bruket av levandefoder skulle vara en positiv beståndsdel i hållningen av pirayor eller fakta beträffande introduktionsålder för levandefoder eller tidsrymd mellan utfodringstillfällena som stöd för en bibehållen rangordning i stimmet.

Att det sen finns människor som lägger ut filmer på utfodring har jag ingen åsikt om annat än att det i det här specifika faktiskt fick mig väldigt intresserad av just pirayan som art inom akvaristiken, om filmaren sen är sadist eller inte tycker jag inte man uttalar sig om utan att ha konkreta belägg för ett sådant påstående.
Maffia666
#61 - 26 mars 2008 17:47
Gaffel skrev:

Att det sen finns människor som lägger ut filmer på utfodring har jag ingen åsikt om annat än att det i det här specifika faktiskt fick mig väldigt intresserad av just pirayan som art inom akvaristiken, om filmaren sen är sadist eller inte tycker jag inte man uttalar sig om utan att ha konkreta belägg för ett sådant påstående.
Det som var att de fick knappt något levande foder vintertid efter som vintrarna ( I Dalarna på den tiden) var så mycket kallare, vilket innebar att jag hade fått stå och kanske såga upp hål hela tiden för att få upp mitt fångstredskap. Och det ville jag inte. Utan jag kände en snubbe som har laxodlig där jag kunde hämta färsk fisk ibland. Men som dock inte var levande. Så de fick knappt, ja i stort sett ingen levande föda under den kallaste årstiden. Men visst hände de att nån fick ett bett ibland, och det var nog när de skulle visa vem som bestämde. Alltså rangordningen. Men det kunde uppstå även under den tiden då de fick levande föda . Så jag tror att det kan bli mer problem när man trycker ner dessa fiskar i ett allt för litet kar. För oftast så är de ju inte så stora i butikerna när de säljs, och uppgifterna man för med sig hem hur man ska sköta fiskar är tyvär lika med noll i en del butiker.
#62 - 26 mars 2008 23:23
Kan nog stämma, ströläste i resterna av en 30 år gammal NG om just pirayor igår och där(om jag översatte rätt) skrevs lite om just rangordningen och att stimmet visar sitt missnöje mot "ledaren" om det är dåligt med mat genom att ge sig på ännu lägre rankade medlemmar.. Ju mer jag tänker på det ju mer gillar jag pirayorna, attans att dom inte lyckats klona pirayor med en max size på typ 5cm, då kunde man kört ett 540 med ett stim på kanske 40 individer.. (ber om ursäkt för det något osammanhängande och ev oseriösa inlägget men jag är faktiskt lite på pickalurven..)
Maffia666
#63 - 27 mars 2008 15:25
Gaffel skrev:
Kan nog stämma, ströläste i resterna av en 30 år gammal NG om just pirayor igår och där(om jag översatte rätt) skrevs lite om just rangordningen och att stimmet visar sitt missnöje mot "ledaren" om det är dåligt med mat genom att ge sig på ännu lägre rankade medlemmar.. Ju mer jag tänker på det ju mer gillar jag pirayorna, attans att dom inte lyckats klona pirayor med en max size på typ 5cm, då kunde man kört ett 540 med ett stim på kanske 40 individer.. (ber om ursäkt för det något osammanhängande och ev oseriösa inlägget men jag är faktiskt lite på pickalurven..)
Japp visst stämmer det att det var de lägst rankade som fick ta smällarna, som tur var så har dessa fiskar ett bra läkkött. Jodu 5cm små/stora det hade varit något:p. Du är ursäktad. Det var väl inget osammanhängande eller oseriöst, det är ju självklart att man ska ifrågasätta något om det är oklart. ( Börjar själv repa mig efter en hård påsk[xx(])
#64 - 27 mars 2008 15:40
vadå guldfisken kan ju fan inte leva länge när ett stim pirayor äter den. inte djurplågeri !
#65 - 28 mars 2008 11:20
+ att fisken har ungefär 3 sek minne om jag inte mins fel så han komm säkert inte ens ihåg att han dog
#66 - 4 april 2008 06:35
Bläckward skrev:
vadå guldfisken kan ju fan inte leva länge när ett stim pirayor äter den. inte djurplågeri !

Så du tror inte att fisken lider under tiden? Hur länge måste man lida för att du ska tycka att man lider?

Bläckward skrev:
+ att fisken har ungefär 3 sek minne om jag inte mins fel så han komm säkert inte ens ihåg att han dog

Jag antar att du skämtar, men att fiskar skulle ha 3 sekunders minne är inget annat än en myt. Hur skulle revirhävdande fiskar kunnat veta vart revirgränserna gick? Hur skulle parbildande fiskar känna igen sin partner om de råkade simma ifrån den i mer än 3 sekunder? Och hur tror du att fiskar vet att det blir mat när du närmar dig akvariet och öppnar luckan? Jo, de minns :)

Men om du inte tror mig får du gärna läsa följande artikel som publicerades i New Scientist för några år sen: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=346478
#67 - 4 april 2008 10:19
Vilken härlig diskussion!

Som någon påpekade torde ammoniak eller nitritförgiftning var betydligt mycket värre, man kan göra en lista på saker som borde vara mycket värre för "offret" än att bli pirayamat; svält, ihjälmobbning av helt vanliga akvariefiskar, nitratförgiftning, syrebrist, och antagligen kan ni komma på ännu fler sätt för guldfiskar som både är mycket vanligare och oherhört mycket mer plågsamt för guldfisken.

Ett fel gör inte ett annat fel rätt, men att förfasas så väldigt över det här upplever jag en aning naivt.

Jag läste tråden lite slarvigt, men jag såg ingen som beklagade sig över hur pirayorna hade det, förutom att minst en av dom var enögd, vilket kan hända, så var de bleka och nervösa, de åt med uppehåll, dåligt med inredning, ljus botten. Hade de varit trygga (för att vara pirayor) hade de "avlutat" guldfisken betydligt snabbare.

Jag säger; Stackars pirayor!

Naturligt beteende för pirayorna att äta levande fisk, ja. Att guldfiskarna inte härstammar från samma vatten som pirayorna är väl ändå en relativt ovidkommande bisak i sammanhanget, Handlar det inte om lidande? Lidande som uppstår på grund av pirayaors naturliga beteende, eller är det skillnad på eurasiskt och sydamerikanskt lidande? Den individen är förmodligen uppfödd för att bli foder eller agn!

Tror nån att fisk som trålas för att bli fiskmjöl som ingår i pellets dör en bättre död?

Ska vi förfasa oss över allt foder som inte avlivas med droger så att de dör av lyckorus?

Är problemet att det är intressant att se effekterna av pirayornas beteende? För det verkar inte handla om lidandet.
#68 - 4 april 2008 10:30
Det tråkiga i filmen tycker jag är att man gör underhållning av att en fisk blir
uppäten. Det känns inte som man vill visa hur mätta och goa pirayorna blir utan mer hur chanslös guldfisken är.
#69 - 4 april 2008 10:45
KAM skrev:
Det tråkiga i filmen tycker jag är att man gör underhållning av att en fisk blir

uppäten. Det känns inte som man vill visa hur mätta och goa pirayorna blir utan mer hur chanslös guldfisken är.

Utgår man då ifrån att behållningen ligger i guldfiskens lidande? Isf kan man ta en funderare på om det kan vara så att det är pirayornas beteende som är intressant.

För mig som haft pirayor så var det pirayornas beteende som var intressant, matfiskens lidande var en oönskad ofrånkomlig bieffekt, men jag kan inte svara på hur filmklippsskaparen/na tänkt.

Som sagt, om pirayorna hade välskötta hade guldfiskens möjlighet till lidande varit mycket kortare. Stackars pirayor!
#70 - 4 april 2008 14:39
Erik... skrev:

Jag läste tråden lite slarvigt, men jag såg ingen som beklagade sig över hur pirayorna hade det, förutom att minst en av dom var enögd, vilket kan hända, så var de bleka och nervösa, de åt med uppehåll, dåligt med inredning, ljus botten. Hade de varit trygga (för att vara pirayor) hade de "avlutat" guldfisken betydligt snabbare.

Jag säger; Stackars pirayor!

Håller helt med där. Minns faktiskt inte om jag skrivit nånting om det, men jag reagerade faktiskt på att de hade det väldigt trångt och kalt.

Erik... skrev:
Naturligt beteende för pirayorna att äta levande fisk, ja. Att guldfiskarna inte härstammar från samma vatten som pirayorna är väl ändå en relativt ovidkommande bisak i sammanhanget, Handlar det inte om lidande? Lidande som uppstår på grund av pirayaors naturliga beteende, eller är det skillnad på eurasiskt och sydamerikanskt lidande?

Nej givetvis är det ingen skillnad där. Men min poäng är att medens pirayor i det vilda måste jaga för att överleva - vilket gör offerdjurens lidande till ett nödvändigt ont - så kan pirayor som lever i - det onaturliga - akvariemiljön överleva utan att bita ihjäl andra fiskar.

Erik... skrev:
Den individen är förmodligen uppfödd för att bli foder eller agn!

Och det skulle innebära att h*n led mindre?

Erik... skrev:
Tror nån att fisk som trålas för att bli fiskmjöl som ingår i pellets dör en bättre död?

Att även dessa fiskar utsätt för stort lidande är jag medveten om. Men de fiskar lever i det fria där en del överlever och andra dör. En fisk som stoppas ner i ett litet akvarium fullt av hungriga rovfiskar har 0 chanser att undkomma. Fast jag brukar faktiskt ge mina fiskar nykläckt artemia och fryst mat som består av enklare djur, dels för att det är näringsrik mat och dels för att det innebär mindre mat gjord på ryggradsdjur.

Erik... skrev:
Ska vi förfasa oss över allt foder som inte avlivas med droger så att de dör av lyckorus?

Dö i lyckorus? Det låter trevligt ;) :D Fast för mig handlar diskussionen om nödvändigheten eller inte att utsätta någon för en så fruktansvärt lidande. Inte om att jämföra lidande. För den som lider spelar det ingen roll i fall någon annan lider mer eller mindre.

Erik... skrev:
Är problemet att det är intressant att se effekterna av pirayornas beteende? För det verkar inte handla om lidandet.

Tillåt mig tvivla att det var det som var syftet med den videon!
#71 - 13 april 2008 18:53
batski jag förstår inte ditt resonemang, levande foder är levandefoder och därmed basta, smärtchocken av att få ryggraden avklippt slår nog tillfälligt ut smärtan hos guldfisken, när man däremot läser om människor som på fullaste allvar tror att avlivning medelst kokning är en smärtfri död är det dax att bli mörkrädd..
#72 - 28 juni 2008 11:42
batski skrev:
Så du tror inte att fisken lider under tiden? Hur länge måste man lida för att du ska tycka att man lider?

Jag antar att du skämtar, men att fiskar skulle ha 3 sekunders minne är inget annat än en myt. Hur skulle revirhävdande fiskar kunnat veta vart revirgränserna gick? Hur skulle parbildande fiskar känna igen sin partner om de råkade simma ifrån den i mer än 3 sekunder? Och hur tror du att fiskar vet att det blir mat när du närmar dig akvariet och öppnar luckan? Jo, de minns :)

Men om du inte tror mig får du gärna läsa följande artikel som publicerades i New Scientist för några år sen: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=346478

Intresant sida säger mig ingenting för att om nui det skulle vara ett fiskpar och den råkar simma iväg så hittar han den ingen naturligtvis men när han har simmat bort så under den tiden har han glömt sin partner i 3 sek. jag tycker att ugefär 5 min för att det ska räknas som lidade för den fisken tänkte nog inte ens på att lida den tänkte nog mer på sitt liv sssååååå nneeeej den led inte !!!!! själv har jag sprängt bort 2 st fingrar på nyår och då log jag i en timme innan abulansen kom då tänkte jag fan inte på att lida !
#73 - 28 juni 2008 11:55
Bläckward skrev:
Intresant sida säger mig ingenting för att om nui det skulle vara ett fiskpar och den råkar simma iväg så hittar han den ingen naturligtvis men när han har simmat bort så under den tiden har han glömt sin partner i 3 sek. jag tycker att ugefär 5 min för att det ska räknas som lidade för den fisken tänkte nog inte ens på att lida den tänkte nog mer på sitt liv sssååååå nneeeej den led inte !!!!! själv har jag sprängt bort 2 st fingrar på nyår och då log jag i en timme innan abulansen kom då tänkte jag fan inte på att lida !

Du låter ju som en mycket vis man [:o], not.

Det var det mest korkade jag hört på länge. Det är väl klart att den lider. Det ser väl varenda människa som vågar sig titta på filmen. Jag har sett denna filmen en gång och det räckte för mig. Jag minns fortfarande hur den stackars guldfisken försökte för sitt liv komma därifrån och om man nu kan se skräcken i en fisks ansikte så fanns den iaf där.
Sen skriver du att en guldfisk endast har 3sek minne. Visserligen är det inte så länge sen man trodde på detta men, HALLÅ... Vi lever på 2000-talet. Guldfiskar har minne som vilken annan fisk som helst och det har även bevisats. Finns en film i nåt inlägg här i forumet där människan har lärt sin guldfisk "Agillity".

Vet inte i vilket tillstånd du var den nyårsafton men du kan inte jämföra det med att bli jagad till döds.
#74 - 28 juni 2008 12:07
Nina82 skrev:
Du låter ju som en mycket vis man [:o], not.

Det var det mest korkade jag hört på länge. Det är väl klart att den lider. Det ser väl varenda människa som vågar sig titta på filmen. Jag har sett denna filmen en gång och det räckte för mig. Jag minns fortfarande hur den stackars guldfisken försökte för sitt liv komma därifrån och om man nu kan se skräcken i en fisks ansikte så fanns den iaf där.

Sen skriver du att en guldfisk endast har 3sek minne. Visserligen är det inte så länge sen man trodde på detta men, HALLÅ... Vi lever på 2000-talet. Guldfiskar har minne som vilken annan fisk som helst och det har även bevisats. Finns en film i nåt inlägg här i forumet där människan har lärt sin guldfisk "Agillity".

Vet inte i vilket tillstånd du var den nyårsafton men du kan inte jämföra det med att bli jagad till döds.
Ja jag är fan inte dum i huvudet jag har sett filmen och ser att den mår ganska bra, bara 10% lidande skulle jag gissa på. Jag tror att guldfiskar har 3 sekunders minne och det låter orimligt att en guldfisk kan lära sig agillity.

Och den nyårsaftonen var jag nykter som guldfisk
#75 - 28 juni 2008 14:08
Bläckward skrev:
Ja jag är fan inte dum i huvudet jag har sett filmen och ser att den mår ganska bra, bara 10% lidande skulle jag gissa på. Jag tror att guldfiskar har 3 sekunders minne och det låter orimligt att en guldfisk kan lära sig agillity.

det finns filmer som visar guldfisk som utför en typ av agillity så då kan det knappast vara orimligt eller hur!
&feature=related" target="_blank">
&feature=related
#76 - 28 juni 2008 15:46
Bläckward skrev:

Jag ska ge dig ett väldigt värdefullt tips, lita inte på ditt eget omdöme, eller dina gissningar, eller vad du själv tycker verkar rimligt.

Vidare bör du undvika fyrverkerier, sprängämnen överhuvudtaget, vassa förmål, eller att själv köra fordon och allt annat som kan vara farligt, helst borde du undvika att göra nånting innan du rådfrågat nån person med bättre omdöme. Även om du till exempel tycker att det är en positiv grej för dig att till exempel spränga bort ett par fingrar så kostar sjukvård en massa pengar, som vi skattebetalare måste betala.

Intressant att du anser att du och guldfiskar upplever saker på samma sätt och sen påstår att du inte är dum i huvudet, menar du alltså att du inte är dum i huvudet jämfört med guldfiskar då?
#77 - 28 juni 2008 18:17
Erik... skrev:
Jag ska ge dig ett väldigt värdefullt tips, lita inte på ditt eget omdöme, eller dina gissningar, eller vad du själv tycker verkar rimligt.

Vidare bör du undvika fyrverkerier, sprängämnen överhuvudtaget, vassa förmål, eller att själv köra fordon och allt annat som kan vara farligt, helst borde du undvika att göra nånting innan du rådfrågat nån person med bättre omdöme. Även om du till exempel tycker att det är en positiv grej för dig att till exempel spränga bort ett par fingrar så kostar sjukvård en massa pengar, som vi skattebetalare måste betala.

Intressant att du anser att du och guldfiskar upplever saker på samma sätt och sen påstår att du inte är dum i huvudet, menar du alltså att du inte är dum i huvudet jämfört med guldfiskar då?

Klockren.. Fullträff :D :D :D
#78 - 3 juli 2008 10:38
Erik... skrev:

ÖÖ ursäkta men du är lite grov i orden nu tycker jag tror du verkligen jag ville spränga bort mina fingrar du måste ju vara helt snurig vem fan skulle vilja det ! sen så är jag väldigt mycket smartare en en guldfisk som jag tror vi alla vet men du kanske trodde att mänsikor kan vara mindre inteligenta en gulfiskar !! ?
#79 - 3 juli 2008 10:53
Inte nog med att du redan målat in dig i ett hörn nu sågar du dessutom på den gren du sitter på.. :p
#80 - 3 juli 2008 12:48
Gaffel skrev:
Inte nog med att du redan målat in dig i ett hörn nu sågar du dessutom på den gren du sitter på.. :p

o0kej okej ... jag förstår att guldfisken kan ha lidit men om man nu inte kan ge en guldfisk till pyraior och man tycker det är djurplågeri kan vi väl alla sluta äta kött det är lika mkt djuplågeri som detta anser jag :mad::p jag tror knappast att ett lejon tex skulle sluta äta kött om den började odla säd och sånt så tänk gott folk innana ni börjar gapa käft ! :confused: Jag föreslår att ingen av er någonsin n ger er in i en diskussion eller tar er friheter igen om ni inte har 100% säkra på att det är obestridligt...(ni -->[B)])
#81 - 3 juli 2008 12:56
Bläckward skrev:
o0kej okej ... jag förstår att guldfisken kan ha lidit men om man nu inte kan ge en guldfisk till pyraior och man tycker det är djurplågeri kan vi väl alla sluta äta kött det är lika mkt djuplågeri som detta anser jag :mad::p jag tror knappast att ett lejon tex skulle sluta äta kött om den började odla säd och sånt så tänk gott folk innana ni börjar gapa käft ! :confused: Jag föreslår att ingen av er någonsin n ger er in i en diskussion eller tar er friheter igen om ni inte har 100% säkra på att det är obestridligt...(ni -->[B)])

Läs igenom tråden innan du slänger ur dig såna befängdheter :mad:...

Denna diskussionen har redan tagits upp i denna tråden och där finner du svar på allt du skriver i ditt inlägg..
#82 - 3 juli 2008 14:57
*suck*[:-14]
#83 - 3 juli 2008 15:01
jag håller med naugthy
#84 - 3 juli 2008 15:05
Bläckward, ha inte mage att försöka höja dig över en guldfisks intellekt är du snäll.

Eftersom tråden är gammal och det inte fortgår några relevanta diskussioner kring min ursprungliga postning så kommer jag att be om att få tråden låst.
#85 - 3 juli 2008 15:26
Utan att ha bläddrat igenom alla inlägg så tycker jag det är rent utsagt absurt att ens komma på tanken att filma och sen kabla ut en sådan film på internet.
(jag har sett filmen innan uttalandet).

Inte sjutton filmar jag när jag avlivar fisk som jag fångar i naturen med drag eller mete.
Naturen är grym men att sitta o dokumentera detta här inne är lite väl.
Sen som alla förstår så är matning i akvarium inte ens i närheten av hur det funkar i naturen.
Levande föda ger en del sina fiskar för att: 1-de ska bli större, 2- dennes fiskar äter inget annat, 3- personen tycker om att se plågade djur, 4- fiskarna sägs måbra.
Finns säkert annat också som ligger tillväga för levande foder.

Men att som någon gjorde filma och sen kabla ut filmen till allmänheten är lite väl magstarkt, visst det går till så.
Pirayor i sig är ju stim fiskar och äter det mesta som de kan få tag på.
Undrar hur det skulle se ut om någon slängde ner ett gäng tigerfiskar bland pirayorna:D
Troligtvis samma response.
Tycker att admin bör låsa denna tråd då diskusionerna är långa och strider nog mot både det ena och det andra.

Tycka vad man vill får man göra men har man inget vettigt att säga så kan man hålla tyst.
Ibland är inte svar på tal det bästa försvar utan det är att vara tyst.
#86 - 3 juli 2008 16:17
Bläckward skrev:
jag håller med naugthy

jag menade alla inklusive dig;)
#87 - 3 juli 2008 16:19
Utan att ha bläddrat igenom alla inlägg så tycker jag det är rent utsagt absurt att ens komma på tanken att filma och sen kabla ut en sådan film på internet.

(jag har sett filmen innan uttalandet).

Inte sjutton filmar jag när jag avlivar fisk som jag fångar i naturen med drag eller mete.

Naturen är grym men att sitta o dokumentera detta här inne är lite väl.

Sen som alla förstår så är matning i akvarium inte ens i närheten av hur det funkar i naturen.

Levande föda ger en del sina fiskar för att: 1-de ska bli större, 2- dennes fiskar äter inget annat, 3- personen tycker om att se plågade djur, 4- fiskarna sägs måbra.

Finns säkert annat också som ligger tillväga för levande foder.

Men att som någon gjorde filma och sen kabla ut filmen till allmänheten är lite väl magstarkt, visst det går till så.

Pirayor i sig är ju stim fiskar och äter det mesta som de kan få tag på.

Undrar hur det skulle se ut om någon slängde ner ett gäng tigerfiskar bland pirayorna:D

Troligtvis samma response.

Tycker att admin bör låsa denna tråd då diskusionerna är långa och strider nog mot både det ena och det andra.

Tycka vad man vill får man göra men har man inget vettigt att säga så kan man hålla tyst.

Ibland är inte svar på tal det bästa försvar utan det är att vara tyst.

Håller med:p
Bilagor:
#88 - 5 juli 2008 13:40
Nina82 skrev:
Läs igenom tråden innan du slänger ur dig såna befängdheter :mad:...

Denna diskussionen har redan tagits upp i denna tråden och där finner du svar på allt du skriver i ditt inlägg..

jasså jasså jjag hittar det ej ..
#89 - 5 juli 2008 16:50
Bläckward skrev:
jasså jasså jjag hittar det ej ..

Du tar upp att om man inte gillar filmen så ska man sluta äta kött eftersom det är samma sak. Vi har haft diskutionen om skillnaden på djurs lidande och naturlig matning med tex levandefoder. Inte just att man ska sluta äta kött för det hör ju inte ens hit. För mig och många med mig går det helt bort att mata rovfiskar med fullvuxna fiskar och speciellt filma det för nöjes skull. Det är stor skillnad mellan att föda upp fiskar till vuxna individer och se deras lidande och att ge nyfödda yngel som mat. Det sistnämnda är helt ok i denna hobby eftersom det är omöjligt att behålla alla yngel men man ska tänka på att det är ett stort ansvar att ha ett akvarium. Det är var och ens skyldighet att se till att ens djur mår bra lika väl som om det var en katt eller en hund.
Jag hoppas verkligen att du inte sysslar med sådana här barnsligheter utan tar dina djur på allvar.
#90 - 5 juli 2008 16:57
jag tar nog mina djur mer på allvar en många på detta forum men visst så är det kanske lite fel att ha en sådan musik och liksom för nöjes skull precis som du sägfaer men å andra sidan visar den vad man kan mata sina prajor med . sen så får du gärena tro va fan du vill om hur jag behandlar mina djur men dom mår prima men till sak nu det jag blir så arg arg arg arg FÖRLÅT FEL AV MIG FEL AV MIG .... att ni blir så upprörda på att han matar med levade foder !

Annons