Guldfiskar

#1 - 30 augusti 2004 15:00
Jag införskaffade två guldfiskar till mitt akvarium igår. Mitt första akvarium och mina första fiskar.
Har försökt hitta lite information på Internet innan om guldfiskar och vad de äter mm. Och den informationen jag hittade var att de äter den mesta fiskmaten (har nu Tetra Menu). Har även läst att de ska ha mat i små portioner flera gånger om dagen. Då undrar jag: Hur många gånger om dagen ska jag ge dem mat, och hur mycket? Fiskarna är ca 5 cm. Sedan undrar jag om det räcker att ge dem Tetra Menu eller om jag ska ge dem något annat?
#2 - 30 augusti 2004 16:03
Det bör räcka med mat en gång om dagen. Om du är osäker på om du ger dem för mycket eller inte så kan du prova sk pellets. de finns i varierande storlek i din zoo-butik. Du låter dem svälla i lite vatten en stund innan du ger dem till fiskarna. Det finurliga med sådant foder är att det flyter och har dem inte ätit upp dem på några minuter så är det bara att håva upp dem. (maten alltså, inte fiskarna*ler*)

Anledningen till att du skall låta dem svälla är att de annars gör det i magen på fiskarna och då kan det gå riktigt illa.

Lycka till med ditt akvarium och välkommen i gänget.
#3 - 29 september 2004 08:34
Har samma fråga som ovan ställda och är nyfiken på svaret HUR MYCKET ska man ge dem om man matar en gång/dag? Dvs. antal pellets. Har 4 st guldfiskar och de verkarleva och frodas med den mängd jag ger dem men det är inte lätt att veta om det är för mycket eller för lite. De är ju alltid hungriga.

Annons