"Guldfisk-skål" (hjälp!!!!)

#1 - 8 september 2003 17:37
ojojoj.... nu har jag varit på akvarieaffären och impulsköpt mitt första akvarium! Och det blev inte riktigt vad jag tänkt mig... Köpte en "guldfiskskål" på 50 liter, med möbel o belysning, filter och luftpump. Kändes som det enda jag får plats med just nu, (och har råd med). Tänkte att jag kunde ha några guppy eller kanske platy i den? Och sedan när jag köpt ett stort akvarium kunde jag ju använda den som yngel-tank eller karantän... Filtret som ingick var ett "Sera 60 L" och en "Aquael APR 150" luftpump. Tror ni det funkar? Är det hemskt o-klokt att börja med ett så pass litet akvarium? Snälla hjälp!
#2 - 8 september 2003 18:22
Har tittat runt lite på nätet nu och insett att min "skål" är av märket aquael och rymmer 48 liter... (se länk!)http://www.aquael.pl/en/akwarystyka/zestawyakwariowe.php?id=244
(den ser större ut i verkligheten tycker jag)
Snälla säg att jag inte är en djurplågare om jag har fiskar i den!!
#3 - 8 september 2003 18:49
ok, med guldfiskskål menar man väl främst skålar på 15liter som man har två guldfiskar på 10cm i.

i ditt fall verkar det som om det skall gå bra, köpte du det settet som visades på länken är det nog ingen fara, bara du inte klämmer ner firrar som blir för stora/livliga för ett sådant akvarium. Var bara nga med skötseln så att det inte blir några problem med dåliga vattenvärden osv.

lycka till och välmommen in i den beroendeframkallande akvarievärlden =)
#4 - 8 september 2003 19:13
ok... Tack!!! Jo, det var settet på bilden jag köpte, vill ju egentligen ha ett mkt större, men nånstans måste man ju börja! :)
Hur många guppys kan man tänkas kunna ha i en sån här skål?
#5 - 8 september 2003 19:40
börja med en hona och kanske två hanar så har du snart huur många som helst så du endå måste göra dig av med dom, eller skaffa bara hanar (dom är mer färgranna) så blir det inga ungar så är inte det heller något problem.
#6 - 8 september 2003 22:00
Blir dom inte ledsna då, ifall de bara är hanar?
#7 - 8 september 2003 22:05
förresten... är det någon som vet något om filtret jag har? Ser lite "futtigt" ut!
#8 - 8 september 2003 22:19
Varför en hona och två hanar Gosatta??? Till varje Guppyhane ska man ha minst två honor, annars jagar hanen ihjäl honan, hur ska det då bli med två hanar till en hona....
#9 - 9 september 2003 06:05
de har aldrig jag märkt? men sen har ja iof bara haft endlers och dom kanske är lugnare?
#10 - 9 september 2003 07:41
ok... men om man bara har pojkar då? Känns lite taskigt i o f s... Men man slipper ju en massa ungar som överbefolkar akvariet?
#11 - 9 september 2003 07:44
för att slippa påhopp från guppy experterna här så resarverar jag mig för att ha fel från början ;) . Men efter som guppyn inte dirket är någon parbildande fisk så tror jag nog itne riktigt den skulle bry sig om det itne fanns några honor där.
#12 - 9 september 2003 07:58
haha...okej. tack för tipsen!
#13 - 9 september 2003 08:13
Jag (som absolut inte är någon guppyexpert :-) skulle nog föredra att ha bara hanar i en kupa, om jag nu skulle ha Guppy i kupa förståss....

Annons