Guldfisk Skadad/sjukdom?

#1 - 20 mars 2010 21:19
Tja!
Hittade en konstig sak idag på en av mina guldfiskar. Vad kan detta vara? Hur ska jag göra för att hjälpa den?

Bilden är på min fisk tyvärr suddig:
http://www51.zippyshare.com/v/76877942/file.html

Men jag hittade en till bild på internet som ser ut att kunna vara samma problem.
http://www19.zippyshare.com/v/66530065/file.html

Vet tyvärr ej hur man laddar upp bilderna här så gnäll ej =)

tack!
#2 - 21 mars 2010 09:23
Haj skrev:
Tja!

Hittade en konstig sak idag på en av mina guldfiskar. Vad kan detta vara? Hur ska jag göra för att hjälpa den?

Bilden är på min fisk tyvärr suddig:

http://www51.zippyshare.com/v/76877942/file.html

Men jag hittade en till bild på internet som ser ut att kunna vara samma problem.

http://www19.zippyshare.com/v/66530065/file.html

Vet tyvärr ej hur man laddar upp bilderna här så gnäll ej =)

tack!
Det är en böld/vårta som dem kan få totalt ofarligt,varför dem uppkommer vet jag inte har ställt frågan på olika Forum men aldrig riktigt fått ett svar.Jag har en som går ute i dammen och han eller hon har haft sin i ett par år utan att den har försvunnit,har även försökt ta bort den när den sprack då med upplöst salt som jag har penslat på mycket för att jag var rädd för svampinfektioner,när jag har håvat in den detta moment gjorde jag i nån vecka det som hända var att bölden blektes något tyckte även att den minskade något men den försvann aldrig.Och fisken simmar än och mår fint år efter år,så mitt råd är låt den vara bara då det inte finns något botemedel för det,om den spricker så kan du salta vattnet något så den inte blir infekterad,den kanske till och med försvinner då din var rätt så liten tyckte jag.

Jag hade lämnat in den till en affär och köpt mig en ny,då det kanske inte är det vackraste att ha en Guldfisk med en stor böld på kroppen simmade i ett akvarium.
#3 - 21 mars 2010 12:15
Det är en böld/vårta som dem kan få totalt ofarligt,varför dem uppkommer vet jag inte har ställt frågan på olika Forum men aldrig riktigt fått ett svar.Jag har en som går ute i dammen och han eller hon har haft sin i ett par år utan att den har försvunnit,har även försökt ta bort den när den sprack då med upplöst salt som jag har penslat på mycket för att jag var rädd för svampinfektioner,när jag har håvat in den detta moment gjorde jag i nån vecka det som hända var att bölden blektes något tyckte även att den minskade något men den försvann aldrig.Och fisken simmar än och mår fint år efter år,så mitt råd är låt den vara bara då det inte finns något botemedel för det,om den spricker så kan du salta vattnet något så den inte blir infekterad,den kanske till och med försvinner då din var rätt så liten tyckte jag.

Jag hade lämnat in den till en affär och köpt mig en ny,då det kanske inte är det vackraste att ha en Guldfisk med en stor böld på kroppen simmade i ett akvarium.

okok tack tack! Då får den vara kvar. Den ska ut i damm snart bara inne under vintern. Pga. den hårda vintern. Den är 12 cm, synd att byta ut den eftersom jag fick den som yngel =)
Men tack då hoppas vi den överlever och inte kommer lida av den =)
#4 - 21 mars 2010 12:57
Min erfarenhet av såna där bölder/sår är att dom ofta som Patrik säger inte skadar fisken på något sätt. Dock har jag haft fiskar (koikarp och guldfisk) som har haft såna bölder och dom har utvecklats till stora otäcka sår som gjort att man ibland har fått nacka fisken. Dock har dom då ofta vart i dåliga vattenförhållandet (skitigt vatten) och utan salt.

Mitt tips är att du innan du kastar ut fisken i dammen försöker få bort den.
Om bölden sitter strax underfjället som jag tyckte kunna ana på din bild så är det enklaste att du tar bort det fjället som ligger över och sen även försöker ta bort så mycket av bölden som möjligt om den står ut mycket. Bästa verktyget för detta tycker jag är en pinsett.
När du avlägsnat så mycket som går av bölden på mekanisk väg. Så ser du till att salta honom rätt ordentligt (men passa dig från att över salta, det märks om fisken börjar få dålig balans). Salta honom under ett par veckors tid och se till att ha bra vattenvärden, viktigt är att han hela tiden ligger i salt.

Lycka till :)

Annons