Guldfisk med böld

#1 - 15 december 2008 20:49
En av mina guldfiskar har fått en böld vid ryggen. Den sticker liksom ut från kroppen och ser lite vitaktig ut.
Vad kan det vara och vad ska jag göra? Den verkar pigg och glad som vanligt.
#2 - 15 december 2008 21:11
Bilder kan hjälpa.
Läs även om symptom på http://www.goldfish-emergency.com/news.php

Jag läste något om att det kan bildas som luftbubblor i "skinnet" på fisken, minns inte vad det berodde på, du får söka här i forumet. Sen kan de få en knöl på vid bakfenan upp på ryggen, jag har 2 som har det, ska se om jag kan få det på bild. Jag tycker fiskarna ser lite sneda ut, men det har sett ut så så länge jag haft dem och de verkar inte lida av.

Hur är det annars, äter den som de ska? Rör på sig som vanligt?
Håll utkik efter symptom som att den har svårt med balansen eller ligger mkt på botten. Då mår den kanske inte så bra.
#3 - 16 december 2008 00:29
Linapina skrev:
Bilder kan hjälpa.

Läs även om symptom på http://www.goldfish-emergency.com/news.php

Jag läste något om att det kan bildas som luftbubblor i "skinnet" på fisken, minns inte vad det berodde på, du får söka här i forumet. Sen kan de få en knöl på vid bakfenan upp på ryggen, jag har 2 som har det, ska se om jag kan få det på bild. Jag tycker fiskarna ser lite sneda ut, men det har sett ut så så länge jag haft dem och de verkar inte lida av.

Hur är det annars, äter den som de ska? Rör på sig som vanligt?

Håll utkik efter symptom som att den har svårt med balansen eller ligger mkt på botten. Då mår den kanske inte så bra.

Den beter sig precis som vanligt, lika glad och lika hungrig som alltid. Den verkar inte ens ha märkt av knölen. Ska försöka fånga den på bild sen
#4 - 16 december 2008 00:57
Mina slöijstjärtar har ganska lätt fått svamp infektioner på hud och fenor. Kolla sjukdoms beskrivningar här på zoopet.
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=445&Itemid=216
#5 - 16 december 2008 12:30
http://img208.imageshack.us/my.php?image=dscn0731sk9.jpg
http://img383.imageshack.us/my.php?image=dscn0730ze6.jpg
http://img388.imageshack.us/my.php?image=dscn0728nv2.jpg

Här är lite bilder, kan inte tyda vad det skulle kunna vara genom att titta på beskrivningar om sjukdomar...
Bilagor:
#7 - 16 december 2008 13:00
Precis som nån av mina har fått som går i dammen,vad man kan göra att sätta dem i ett Saltbad när dem har spruckit det gjorde jag på nån och det läkte fint,varför dem får dessa bölder vet jag inte liknande tråd har varit uppe ett pat gånger så det är bara att söka så du hittar dem och det har väl igentligen inte framkommit då iheller vad det är.

Jag var hos en Koi odlare för ett taga sen och då beskrev jag symtomen och han svarade bergsäkert att det var Herpes som smittar fiskar och det finns botemedel för detta men om det är det ...Ingen aning...Vad jag har märkt genom åren är att dem inte försvinner om dem inte spricker det vill säga har nån som simmar med en stor böld på sidan av ryggen,har tagit upp den ett antal ggr och satt den i ett Saltbad men det har inte hjälpt,verkar som inte fisken lider av det eftersom dem eller "mina"kliar sig inte när dem är aktiva i dammen eller i Akvariumet.
#8 - 16 december 2008 13:06
Det kan vara en sjukdom som heter lymfocystis. Den är orsakad av virus, och kan inte botas vad jag vet. Den tar dock inte kål på fisken, och ibland självläker den. Det ser bara otrevligt ut unde tiden.
#9 - 16 december 2008 13:31
Precis som nån av mina har fått som går i dammen,vad man kan göra att sätta dem i ett Saltbad när dem har spruckit det gjorde jag på nån och det läkte fint,varför dem får dessa bölder vet jag inte liknande tråd har varit uppe ett pat gånger så det är bara att söka så du hittar dem och det har väl igentligen inte framkommit då iheller vad det är.

Jag var hos en Koi odlare för ett taga sen och då beskrev jag symtomen och han svarade bergsäkert att det var Herpes som smittar fiskar och det finns botemedel för detta men om det är det ...Ingen aning...Vad jag har märkt genom åren är att dem inte försvinner om dem inte spricker det vill säga har nån som simmar med en stor böld på sidan av ryggen,har tagit upp den ett antal ggr och satt den i ett Saltbad men det har inte hjälpt,verkar som inte fisken lider av det eftersom dem eller "mina"kliar sig inte när dem är aktiva i dammen eller i Akvariumet.

Hur kan man bota herpes?

Har heller inget annat kar, bara en liten skål på kanske fem liter och sen en transportlåda också på fem liter. Duger den under tiden tro? Hur mycket salt skulle jag behöva?
#10 - 16 december 2008 13:32
Jens A. skrev:
Det kan vara en sjukdom som heter lymfocystis. Den är orsakad av virus, och kan inte botas vad jag vet. Den tar dock inte kål på fisken, och ibland självläker den. Det ser bara otrevligt ut unde tiden.

Så det finns alltså inte så mycket jag skulle kunna göra?

glömde fråga, fungerar det med vanligt salt med jod i som man har hemma eller ska det vara något speciellt?
#11 - 16 december 2008 13:36
PredragS skrev:
Hur kan man bota herpes?

Har heller inget annat kar, bara en liten skål på kanske fem liter och sen en transportlåda också på fem liter. Duger den under tiden tro? Hur mycket salt skulle jag behöva?
Ett sorts Herpes som kan smitta Fiskar ,han sa vad det hette men inget jag la till minne,tycker du ska bara låta den vara eftersom det inte fungerade med Salt för mig förutom när bölden sprack då fungerande det och det var mest för att det inte skulle bildas Svamp men det läktes i alla fall,annars om den inte har spruckit så tycker jag att du ska låta det vara.
#12 - 16 december 2008 15:20
Ett sorts Herpes som kan smitta Fiskar ,han sa vad det hette men inget jag la till minne,tycker du ska bara låta den vara eftersom det inte fungerade med Salt för mig förutom när bölden sprack då fungerande det och det var mest för att det inte skulle bildas Svamp men det läktes i alla fall,annars om den inte har spruckit så tycker jag att du ska låta det vara.

Nu har den spruckit och det hänger typ med lite vitt streck efter den. Kan jag ta vanligt koksalt som man har i köket?
Går det bra att lägga fisken i min "flyttlåda" som är typ 5 liter?
Hur mycket salt ska jag ha?
#13 - 16 december 2008 16:04
PredragS skrev:
Nu har den spruckit och det hänger typ med lite vitt streck efter den. Kan jag ta vanligt koksalt som man har i köket?

Går det bra att lägga fisken i min "flyttlåda" som är typ 5 liter?

Hur mycket salt ska jag ha?
Har du inget större än 5 Liter det är ju en dunks storlek:confused::DMan tager vad man haver så vanligt salt funkar det löser du upp i varmt vatten mängd nja 1 dl 100L vatten men kan du inte salta i det karet den går i varför ska du flytta den??
#14 - 16 december 2008 16:34
Läs om Erythrodermatitis.
#15 - 16 december 2008 18:37
Okej då vet jag! Klarar vanliga, små slöjstjärtar av salt då? Det är inte farligt för dem? För det är ju en sötvattenfisk...
Tänkte att man kanske skulle sätta den i karantän som någon innan sa :p
#16 - 16 december 2008 19:57
PredragS skrev:
Okej då vet jag! Klarar vanliga, små slöjstjärtar av salt då? Det är inte farligt för dem? För det är ju en sötvattenfisk...

Tänkte att man kanske skulle sätta den i karantän som någon innan sa :p
Om man nu inte har tillgång till ett Katantän kar så får man göra det bästa av det,ja dem klarar Salt varför du nu saltar är för att det inte ska bli värre nu när det har öppnat sig(Bölden)då kan man vid ett vattenbyte tillsätta lite salt som man löser upp i varmt vatten som man sen tillsätter
#17 - 18 december 2008 17:28
Bölden har blivit lite mindre och det ser bättre ut nu, men han beter sig udda, ligger bara på botten typ. Vad beror det på? vad kan jag göra?
Finns det inte nån sjukdom som gör att fiskarna sjunker till botten för att de har fel på något med vattentrycket i nån blåsa i kroppen_?
#18 - 19 december 2008 12:02
PredragS skrev:
Bölden har blivit lite mindre och det ser bättre ut nu, men han beter sig udda, ligger bara på botten typ. Vad beror det på? vad kan jag göra?

Finns det inte nån sjukdom som gör att fiskarna sjunker till botten för att de har fel på något med vattentrycket i nån blåsa i kroppen_?

Jo. Jag minns inte den korrekta termen, men sjukdomen rör sig om förlamad simblåsa.
#19 - 19 december 2008 14:20
Jens A. skrev:
Jo. Jag minns inte den korrekta termen, men sjukdomen rör sig om förlamad simblåsa.

Ja, exakt. Vad kan man göra åt det? Bölden har försvunnit nu, men det ser ut som om den lämnade ett hål i fisken typ och den ligger bara på botten...
#20 - 19 december 2008 15:41
PredragS skrev:
Ja, exakt. Vad kan man göra åt det? Bölden har försvunnit nu, men det ser ut som om den lämnade ett hål i fisken typ och den ligger bara på botten...

Jag skulle inte tro det har med simblåsan att göra. Snarare en sekundär infektion av bakterier genom såret, och det ser inte ljust ut. Om du vill, kan du försöka bota honom/henne genom att isolera firren och köra en behandling med något antibakteriellt medel (ex General Tonic) och salt (motsv 1 dl /100lit).

Simblåseförlamning vet jag tyvärr inte på rak arm vad man kan göra åt. Eftersom det troligen är en inre infektion är det svårbotat utan injektioner, och sådant måste veterinärer göra. Kanske finns något svar på de sidor jag gav dig länken till förut?
#21 - 19 december 2008 16:03
Kramfors skrev:
Läs om Erythrodermatitis.

det är det din fisk har fått tror jag, som kramfors skrev. bildas först en böld som sedan spricker och bildar ett rött hål i fisken. finns medel på djuraffären som man kan köpa som läker ihop såret. denna sjukdom kommer också lätt på Guldfisk.
#22 - 19 december 2008 23:43
Tack för all hjälp! Då vet jag mer till framtiden. Var tyvärr tvungen att avliva min gode vän, han kunde till slut inte simma och låg upp och ner på botten och rörde sig knappt...
Har läst om de som varit med om det förut men vet inte vad det är.
Tack alla som hjälpte mig så gott de kunde iaf, jättesnällt!

Annons