Guldfisk ligger på botten!

#1 - 12 april 2008 13:08
Hej!
Jag har 2 guldfiskar, varav den ena sedan igår legat på botten och vart väldigt "lat" av sig. äter lite sen lägger den sig på botten igen. verkar ha svårt att andas eller något.

Vad är fel? Har haft fiskarna i över ett halvår och dom har vart glada å pigga hela tiden!

Kommer inte ihåg exakt vad det är för art men kan länka en bild på dom.

http://rallie86.bilddagboken.se/p/show.html?id=185406592&directlink=1

Tacksam för svar!
#2 - 12 april 2008 14:30
rallie86 skrev:
Hej!

Jag har 2 guldfiskar, varav den ena sedan igår legat på botten och vart väldigt "lat" av sig. äter lite sen lägger den sig på botten igen. verkar ha svårt att andas eller något.

Vad är fel? Har haft fiskarna i över ett halvår och dom har vart glada å pigga hela tiden!

Kommer inte ihåg exakt vad det är för art men kan länka en bild på dom.

http://rallie86.bilddagboken.se/p/show.html?id=185406592&directlink=1

Tacksam för svar!
Att den kan ha svårt att andas stämmer nog eftersom var får den syret ifrån:confused:;)mer om din Skål tänker jag inte skriva om mer än att du kanske ska ge dina två Slöjskärtar ett livsrum som är mer trivsamt för dem kanske.Sen ska du tänka på att blötlägga maten till Slöjskärtar efter som annars kan dem få problem med Blåsan.
#3 - 12 april 2008 14:43
Dina slöjstjärtar behöver ett utrymme på ca 120L för den optimala trivseln och alla fiskar behöver cirkulation i vattnet av tex en pump. Slöjstjärtar skitar ner väldigt mycket och kräver extra vattenbyten oxå, men det har du säkert märkt. Lycka till och välkommen till Zoopet :) Vill bara tillägga att skålar inte är särskilt populära bland akvarister här och att folk mest troligt kommer påpeka detta för dig.
#4 - 12 april 2008 14:49
Skulle oxå ligga och deppa på botten i en sådan skål.
Bosätt dig själv i en garderob med 1 kvadrat, du kommer få mycket tråkigt och trångt.

En slöjstjärt vill ha minst 120L akvarium.
Gör dig av med dessa 2 och köp räkor eller 1-2 Guppys och någon syrepump om du promt vill ha kvar skålen, annars köp ett riktigt akvarium.
#5 - 12 april 2008 16:15
Nina82 skrev:
Dina slöjstjärtar behöver ett utrymme på ca 120L för den optimala trivseln och alla fiskar behöver cirkulation i vattnet av tex en pump. Slöjstjärtar skitar ner väldigt mycket och kräver extra vattenbyten oxå, men det har du säkert märkt. Lycka till och välkommen till Zoopet :) Vill bara tillägga att skålar inte är särskilt populära bland akvarister här och att folk mest troligt kommer påpeka detta för dig.

Ok tack för svaret.
Jo, jag börjar märka det. Det byts vatten med jämna mellanrum och ny växt med extra syretablett och det har inte varit några problem förns nu.
#6 - 12 april 2008 16:27
Om du inte har råd och lust att köpa ett 120L tycker jag du ska göra av med slöjisarna och skaffa något som trivs bättre i din kula. Vet inte hur stor skålen är så jag kan inte ge något råd men någon form av pump borde du ha även om det inte ser så snyggt ut.
#7 - 12 april 2008 16:41
Nina82 skrev:
Om du inte har råd och lust att köpa ett 120L tycker jag du ska göra av med slöjisarna och skaffa något som trivs bättre i din kula. Vet inte hur stor skålen är så jag kan inte ge något råd men någon form av pump borde du ha även om det inte ser så snyggt ut.

När jag införskaffade dessa så sa dom på hundman att de enda som kunde klara av kallt vatten va just dom här fiskarna. hon sa även att 2 st skulle vara perfekt - varken fler eller färre.
Skålen är ca 16 liter.
Just den fisken har haft konstigheter för sig en gång innan. Då ville den gärna simma in i allt, hade noll koll på vart den simmade. men det varade bara någon timme.

Jag ska köpa mig ett akvarium när man har en slant extra. Tråkigt att dom säger att det inte ska vara några problem att ha fiskarna i den skålen på ett såpass stort ställe som hundman.
#8 - 12 april 2008 16:52
rallie86 skrev:
När jag införskaffade dessa så sa dom på hundman att de enda som kunde klara av kallt vatten va just dom här fiskarna. hon sa även att 2 st skulle vara perfekt - varken fler eller färre.

Skålen är ca 16 liter.

Just den fisken har haft konstigheter för sig en gång innan. Då ville den gärna simma in i allt, hade noll koll på vart den simmade. men det varade bara någon timme.

Jag ska köpa mig ett akvarium när man har en slant extra. Tråkigt att dom säger att det inte ska vara några problem att ha fiskarna i den skålen på ett såpass stort ställe som hundman.

Tyvärr gör många butiker så, tråkigt att det är djuren som får lida. har även hört att det är olagligt att ha firrar i mindre karän 40L, även "guldfiskskålen" ska vara olaglig. (rätta mig om jag har fel) Du kan inte gå tebax med firrarna?

hoppas det löser sig
#9 - 12 april 2008 17:04
patriksg skrev:
Tyvärr gör många butiker så, tråkigt att det är djuren som får lida. har även hört att det är olagligt att ha firrar i mindre karän 40L, även "guldfiskskålen" ska vara olaglig. (rätta mig om jag har fel) Du kan inte gå tebax med firrarna?

hoppas det löser sig

hmm okej.. =/

Njah, vet inte om det går så bra att komma dit ett halvår senare å säga att man vill lämna tillbaka fiskarna för att en av dom börjat bete sig konstigt..

Okej. ja det va nått jag inte hört talas om iaf!
#10 - 12 april 2008 17:16
Vad bra att du ska köpa ett akvarium snart. Skönt med människor som vill sina djur väl. Det är ju inte ditt fel att de i affären inte har den kunskapen som de borde ha. I ett akvarium på 16L skulle jag ev. ha yngel, räkor eller snäckor. Men då måste men såklart ha täckglas ;)
#11 - 12 april 2008 18:41
Till er som känner för at svara med långa hatmeddelanden på Bilddagboken så kan ni skippa det. skriv här istället där frågan ställts! Länken va enbart för att ni skulle få en korrekt uppfattning till vad det va för fiskar! inget annat!
Hade jag inte brytt mig om fiskarna så hade jag heller inte frågat om hjälp här? eller?

mvh..
#12 - 13 april 2008 07:18
Hatbrev kommer väl inte ifrån folk här på Zoopet så barnsliga är väl dem väl inte kan jag aldrig tänka mig,precis som trådskaparen säger så kan ni skriva det här på tråden men det är väl ni för fega för!!!

Annons