Guldfisk / koi karp.

#1 - 4 maj 2010 07:31
Hej!
Jag köpte i sommras 5 st guldfiskar.
Nu har en av dem ( en vit med gult huvud) börjat utveckla 2 st antenner/ spröt vid munnen, ett på varje sida. Har sett att koi karpar får så.
Har ej sett guldfiskar med sådanna spröt.
Någon som kan säga något?
tacksam för svar!!! :)
#2 - 4 maj 2010 09:02
Hej!

Jag köpte i sommras 5 st guldfiskar.

Nu har en av dem ( en vit med gult huvud) börjat utveckla 2 st antenner/ spröt vid munnen, ett på varje sida. Har sett att koi karpar får så.

Har ej sett guldfiskar med sådanna spröt.

Någon som kan säga något?

tacksam för svar!!! :)
Om du tittar noga så har dem 4 st"spröt"så det en Koi du har köpt och ingen Guldfisk:)
#3 - 4 maj 2010 14:28
ok tack då ska jag titta efter :)
#4 - 4 maj 2010 17:45
Jag har suttit och kikat i snart tre minuter på fisken men kan faktiskt bara se 1 på varje sida.
Vad kan det betyda?
är det en korsning?
eller helt enkelt bara en vanlig guldfisk... :) tacksam för svar!!!
#5 - 4 maj 2010 18:04
En Koi har två små spröt överst och två längre spröt nederst,om den inte har detta så är det kanske en vanligt Guldfisk det du tittar på i sådant fall,ibland ser näsborrarna på en Guldfisk ut som små spröt och kanske då förväxlas med spröt.
Bilagor:
#6 - 5 maj 2010 05:01
okej ;) tack för hjälpen!!! då är det nog det vi sett!
#7 - 6 maj 2010 13:55
Idag hittade jag tyvär de andra spröten du pratade om... det är alltså en koi karp...

problem... :) aja jag löser det nog. Jag har henne just nu med mina guldfiskar i ett 375 Liters akvarium. till sommaren tar vi ut henne till dammen. just nu är hon ca 10 cm lång och de andra bara 6-7 cm långa. hur stor kan hon egentligen vara när vi tar in henne i septemberr igen??? (jag har en rätt liten damm på kanske 300-400 L och kan inte ha dom ute på vintern.) :) :) :) snälla svara någon
#8 - 6 maj 2010 16:45
Idag hittade jag tyvär de andra spröten du pratade om... det är alltså en koi karp...

problem... :) aja jag löser det nog. Jag har henne just nu med mina guldfiskar i ett 375 Liters akvarium. till sommaren tar vi ut henne till dammen. just nu är hon ca 10 cm lång och de andra bara 6-7 cm långa. hur stor kan hon egentligen vara när vi tar in henne i septemberr igen??? (jag har en rätt liten damm på kanske 300-400 L och kan inte ha dom ute på vintern.) :) :) :) snälla svara någon
Det är nog ingen fara du kan nog ha den inne för vintern det lär inte växa så mycket i den dammen under den perioden du nämner..Efter som dammen inte är så stor så varför värmer du inte upp den på vintern det är ingen stor kostnad om den är så liten som du nämner.
#9 - 7 maj 2010 11:39
Jag är ganska säker på att även guldfiskar har skäggtömmar. Normal är dessa små och ligger dolda under läppvecket, så man ser dem inte. Det skiljer sej däremot från fisk till fisk och jag har själv haft guldfisk med tydliga skäggtömmar, och nej, det var absolut ingen koi!
#10 - 7 maj 2010 15:39
Wunder skrev:
Jag är ganska säker på att även guldfiskar har skäggtömmar. Normal är dessa små och ligger dolda under läppvecket, så man ser dem inte. Det skiljer sej däremot från fisk till fisk och jag har själv haft guldfisk med tydliga skäggtömmar, och nej, det var absolut ingen koi!
om det är 4 synliga tömmar så är det en Koi och ingen Guldfisk
#11 - 28 maj 2010 09:31
har du bild? gärna en där fisken gapar.

Annons