jag tycker det är rätt intressant det här med guldfiskar i guldfiskskål.
tror att när jag var liten och fick mitt första akvarium så läste jag mej till att man kunde ha en fisk per liter, så i minsta storleken akvarium om man räknade bort sand och sten och sånt så hade man 2 black molly och två svärdbärare och kunde klämma in ett par till. (rätta mej om jag har fel med antalet firre per liter i dom små akvarierna) hur många klasskamrater hade jag inte som hade guppies och det helt plötsligt så var 5-7 57 (femtiosju) i ett enda litet mini akvarium!
Det var ingen som brydde sej om sånt.
Sen så har alla sett runda guldfisk akvarier i alla tider, en eller två feta guldfiskar utan växter. alla är vana vid att se det så och tror det är korrekt. jag har en rund burk som jag brukar ha två s-m-å guldfirrar och lite grönska i.
problemet är att om nån vill ha ett första akvarium och vill ha ett nybörjar kitt så börjar man ju oftast med at ha dom fiskar som inte behöver luftpump och filter rengöring och då är det ju detta som zoo affärerna ger en som nybörjare och då är det ju svårt att se at det kanske är lite för lite yta att leva på och man fattar inte att dom behöver lite grönt.
hur många liter hade guldfirren i guldsmedsaffären?
var det en JÄTTE firre?
jag hade guldfisk inne på mitt skrivbord när jag jobbade i sverige, fast det var två små rackare och växter.
det var kul at se hur det piggade upp mina kollegor!
dom brukade gå in o små prata med mina firrar!
sa gomorron firrarna,har hon varit snäll o gett er mat i dag?,,små barns babbel :)
dom brukade hälsa på firrarna innan dom sa gomorron till mej1 :)