Guldfisk i min balkong

#1 - 2 augusti 2007 05:54
Tjena jag tänkte ha guldfiskar i balkongen men tyvärr så kan man ju inte ha nån damm i balkongen så jag tänkte ha fiskarna i nån stor plast låda som är hållbar..men nu undrar jag kan jag köra utan pump? Och måste jag ha sten o växter? Går det o köra utan sten o växter? Skulle helst vilja köra utan pump om det går...

Skulle va tacksamt med svar o citat ^^
#2 - 2 augusti 2007 07:29
Hej, Aircut! Jo, det går säkert ifall du ser till att byta vatten ofta, har en tillräckligt stor låda och bara några få fiskar. Om inte så blir nog inte guldfiskarna särskilt långlivade. Det blir med andra ord ganska mycket jobb och svårt att åka hemifrån ens för en dag eller två, dessutom verkar det som en väldigt trist miljö för fiskarna.

Det som beskrivs i denna artikel http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=438&Itemid=206 kan inte det vara ett alternativ för dig?
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 2 augusti 2007 07:29
Såg på något trädgårdsprogram i TV igår och där ställde man under sommaren ut en balja utan filter men med växter (som ju i sig är biologiska filter).
I detta så hade man guppy och det tycket jag är ett betydligt bättre alternativ efterom de är mindre och inte skitar ner så mycket som guldfiskar.
Så en balja med lite guppy en del flytväxter skulle säkert funka rätt bra över sommaren.
En balja med guldfisk och utan filter och växter skulle nästintill innebära att dagliga vattenbyten blir nödvändiga.
#4 - 2 augusti 2007 08:46
Ingen fara för mig med vattenbyten :) Gillar o byta faktist..
Men kan man ha Guppy och tigerbarb där utan filter tro ? :)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 2 augusti 2007 08:49
Guppy klarar lite kallare vatten (trots allt sjunker ju tempen en del på bnatten under sommaren) - det gör inte tigerbarb på samma sätt.
Välj då istället kardinalfisk.
#6 - 2 augusti 2007 08:51
Men tack så himla mycket...Om det är nån mer som har tips så skirv gärna!! Skulle vara jättesnällt! Det där med blomkrukan verkar ju jättefint! Ska se om jag hittar någon liknande kruka/balja eller någon stor plast låda hos Ikea.
#7 - 2 augusti 2007 08:52
Det tror jag inte. Tigerbarber är ju fenbitare och guppies har... ja just det.

Sen förstår jag inte varför du inte vill ha några stenar. En kal balja helt utan stenar och växter utgör en extremt trist och stimulanslös miljö för fiskarna. Ungefär som att bo i en helt tom lägenhet. Typ.
#8 - 2 augusti 2007 08:54
Aircut64 skrev:

Men kan man ha Guppy och tigerbarb där utan filter tro ? :)

Det tror jag inte. Tigerbarber är ju fenbitare och guppies har... ja just det.

Sen förstår jag inte varför du inte vill ha några stenar. En kal balja helt utan stenar och växter utgör en extremt trist och stimulanslös miljö för fiskarna. Ungefär som att bo i en helt tom lägenhet. Typ.
#9 - 2 augusti 2007 10:29
Praktbarber borde klara kallare vatten
#10 - 2 augusti 2007 10:33
Ska du ha luftpump för syresättningen.
En balja med giftfri plast.
http://www.aquainterior.se/produkter_visa.asp?nav=21&parent=19&id=84
#11 - 2 augusti 2007 12:24
Aircut64 skrev:
Tjena jag tänkte ha guldfiskar i balkongen men tyvärr så kan man ju inte ha nån damm i balkongen så jag tänkte ha fiskarna i nån stor plast låda som är hållbar..men nu undrar jag kan jag köra utan pump? Och måste jag ha sten o växter? Går det o köra utan sten o växter? Skulle helst vilja köra utan pump om det går...

Skulle va tacksamt med svar o citat ^^
Varför inte ställa ett akvarium stort nog att ha på balkongen med pump i,sen ställer man den där man vet att det inte är sol alltid,du har 4 st sidor att välja på:)Plus du ser fisken också det är alltid en fördel när man befinner sig på balkongen;)
#12 - 2 augusti 2007 17:58
Men kan jag ta stenar utifrån som jag hittar utomhus? Från gamla grusplaner...Inte skog dock!
#13 - 2 augusti 2007 18:12
Vart kan jag fixa stora växter till baljan så det växer ut då :) ? Och lite blad som flyter...Kan man köra med alla slags blad?
#14 - 2 augusti 2007 18:17
Aircut64 skrev:
Vart kan jag fixa stora växter till baljan så det växer ut då :) ? Och lite blad som flyter...Kan man köra med alla slags blad?
Finns flytväxter man kan köpa till dammar typ Salvinia auriculata dem är rätt så tåliga också sen kan du alltid sätta ner lite växter som du hittar i en damm så dem sticker ut lite ifrån baljan vanlig vass som finns i sjöar dammar etc:)
#15 - 2 augusti 2007 19:15
Aircut64 skrev:
Men kan jag ta stenar utifrån som jag hittar utomhus? Från gamla grusplaner...Inte skog dock!

Ja, jag har granitstenar som jag plockade själv i ett av mina akvarier. All sten är inte ok. Undvik stenar med rostfläckar eller vassa kanter. De ska helst vara gamla stenar slipade av naturen så de inte läcker ut några metaller.
#16 - 2 augusti 2007 20:25
har du plats för fiskarna efter sommaren?
#17 - 2 augusti 2007 23:21
Jupp:)
#18 - 2 augusti 2007 23:40
Jag har guppies i en tunna på balkongen. I tunnan har jag också dvärgnäckrosor och någon sorts vass/gräs. Guppierna verkar trivas och släppte nyligen sin första kull.

Tunnan är en frigolit-tunna som jag köpt på Bauhaus, jag tror de kallade den 'rotfruktstunna'. Min tanke var att frigoliten isolerar så temperatursvängningarna inte blir lika kraftiga på natten. Det följde också ett frigolitlock som jag tänker lägga över lägga över på natten framemot hösten för att förlänga säsongen ytterligare.

Frigolit är inte så snyggt så jag har klätt tunnan i säckväv.
#19 - 3 augusti 2007 08:19
bild?:)
#20 - 3 augusti 2007 08:47
Åker snart o köper den stora baljan till mina guppys som jag också ska köpa! :) Men behöver veta vart jag kan få tag i bra växter! Funkar det med vanliga akvarie växter?
#21 - 3 augusti 2007 12:46
Aircut64 skrev:
Åker snart o köper den stora baljan till mina guppys som jag också ska köpa! :) Men behöver veta vart jag kan få tag i bra växter! Funkar det med vanliga akvarie växter?
Annars kan du alltid plocka lite vass någonstans det sticker upp ur baljan som du ville:)
#22 - 3 augusti 2007 14:29
Och dammväxter borde funka.
#23 - 3 augusti 2007 16:12
stene skrev:
Annars kan du alltid plocka lite vass någonstans det sticker upp ur baljan som du ville:)

Så Har köpt Baljan nu! :) Stor var den! 35cm uppåt!
Men kan jag inte ta kvistar med blad på från små lövträd o låta det flyta ovanpå? Och kan jag ha det nedanför vattnet också vid stenarna alltså?
Jag ska köpa Guppys imorgon + några växter kanske och det vore ju bra om det fanns nån stor växt som förökar sig och växer mycket så yngel kan gömma sig :)
#24 - 3 augusti 2007 17:02
Tror faktiskt inte att det är så bra med levande kvistar? Torra blad på botten brukar däremot gå bra, men det är ju inte samma sak som växter. Levande växter renar ju vattnet från ammoniak och gör baljan till en bättre livsmiljö för fiskarna. Har du nånting emot dammväxter? ;)
#25 - 3 augusti 2007 21:58
hehe jag har absolut inget emot dammväxter men vet bara inte vart man får tag på dom...:confused:
Bilagor:
#26 - 4 augusti 2007 05:05
Många akvarieaffärer säljer dammväxter. I Halmstad säljer även Lantmännen dessa.
Kolla här vilka växter som passar
http://www.aquainterior.se/produkter.asp?nav=4&parent=0
#27 - 4 augusti 2007 10:12
Jag kom nyss hem från butikskollandet...Jag har bestämmt mig för o ha Koi och jag såg en mindre och en lite större Koi och jag undrar om jag kan ha dom tillsammans? Den som var lite större var kanske lite mer tjockare och 7cm längre skulle jag gissa på. Så nu undrar jag om jag kan ha dom tillsammans och om jag kan ha 2 Koi i baljan utan syrepump eller vad det nu kallas ^^
#28 - 4 augusti 2007 12:18
Koi är stimfiskar och bör därför vara flera. Tänk på att koi kan blir över 1 meter långa och behöver stort utrymme. Hur många liter är baljan på? Och har du ett tillräkligt stort akvarium inomhus där de kan övervintra? De kan ju bli mycket gamla. De är även känsligare än guldfiskar.
#29 - 4 augusti 2007 12:26
Baljan är vel 150L skulle jag gissa..och ja jag kan fixa stort övervintringsakvarium till dom som dom kan bo i under vintern...bara o köpa ett 540L

Förresten..Tänkte ha i en Växt i baljan o ha lite löv o pinnar i också..blir det bra =) ?
#30 - 4 augusti 2007 13:04
Aircut64 skrev:
Baljan är vel 150L skulle jag gissa..och ja jag kan fixa stort övervintringsakvarium till dom som dom kan bo i under vintern...bara o köpa ett 540L

Baljan är tyvärr alldeles för liten för koi. Även ett 540 liters skulle vara för litet. Tänk mer 700-800 liter. Då börjar du närma dig ett minimiutrymme för koi..

Aircut64 skrev:
Förresten..Tänkte ha i en Växt i baljan o ha lite löv o pinnar i också..blir det bra =) ?

Om det är döda/torra löv och pinnar (OBS! ej från barrträd) kan du ha dem i akvariet. En växt låter lite väl lite. Om det inte rör sig om en väldigt stor växt ;)
#31 - 4 augusti 2007 13:42
Har full förståelse att du vill ha Koi.
Med 150 liter och 2 Koi på 10-15 cm klarar du dig i sommar men du måste ha ett ordentligt filter som är till ett akvarium på minst 500 liter, gärna ett ytterfilter eller pumphuvud med filtermatta.
Ett 540 liter akvarium räcker en tid beroende på tillväxten.
Om du matar med ett Koifoder på ca 30-35 % protein och har ca 18-20 grader växer de inte så fort.
Du ska också välja de minsta fiskarna som förmodligen inte har anlag för att växa stora.
När de blivit ca 30 cm måste du ha större.
#32 - 4 augusti 2007 14:30
Kramfors skrev:
Har full förståelse att du vill ha Koi.

Med 150 liter och 2 Koi på 10-15 cm klarar du dig i sommar men du måste ha ett ordentligt filter som är till ett akvarium på minst 500 liter, gärna ett ytterfilter eller pumphuvud med filtermatta.

Ett 540 liter akvarium räcker en tid beroende på tillväxten.

Om du matar med ett Koifoder på ca 30-35 % protein och har ca 18-20 grader växer de inte så fort.

Du ska också välja de minsta fiskarna som förmodligen inte har anlag för att växa stora.

När de blivit ca 30 cm måste du ha större.

Ok Tack! Tänkte nemligen köpa små ^^
Tänkte köpa 2 som jag skrev och jag ska bara ha stenar och en stor växt. Låter dom leva i Akvarium under vintern men jag ska inte ha Pump i baljan men då kommer jag få ha vattenbyten ofta..Jag tänkte ha rätt stora stenar cirka 5 cm stora..Går det bra för o ha vattenväxter då? Jag plockade stenarna utomhus och dom var alldeles lena o fina :D .
Men hur ska jag kunna veta om vattnet är från 18 - 20 grader? Jag ska ju hälla i vanligt kranvatten..hur gör jag för o ha bra med värme i baljan? Och hur vet jag om värmen?
#33 - 4 augusti 2007 16:15
Ville också ha en damm med guldfisk så jag gjorde en! =)
Tog också en plastbalja. Tyckte dock inte det var så snyggt så jag satte avgränsare av trä runt. Väldigt fin på balkongen när det äntligen blivit lite sol.
Häll i vattnet långt innan du skaffar fiskar är min rekommendation, förmodligen vill du ändra placeringen på eller inredningen i baljan och det är lättare utan invånare. Väntade nog en vecka innan jag stoppade i fiskar.
Om du ska ha Koi eller Guldfisk i så tror jag inte värmare behövs. De klarar sig fint hela sommaren och en bit in på hösten tills du tar in dom.
Trots det har jag en doppvärmare i med, inställd på 19 grader, tror det blir mer liv om det är lite varmare.
Jag har ett vanligt ytterfilter till akvarium för att hålla vattnet rent och bra och det är mysigt när det skvalar lite så det rekommenderas. Har inte testat utan men eftersom jag har fyra gulfiskar tror jag det behövs ordentlig filterkapacitet.
Kör med akvariegrus i botten, några stenar att gömma sig bland för fiskarna samt dammväxter. Har en Näckros och en Kalla (tror jag den heter) som växer jättebra. Stoppade i Anubias och Vattenpest med, men Vattenpesten växer inget vidare konstigt nog. ;)
Ska se om jag kan lägga upp några bilder ikväll.
#34 - 4 augusti 2007 17:16
Man brukar inte ha bottenmaterial till Koi då det är svårt att rengöra botten från sk*it.
Man måste ha filter eller byta vatten ofta.
#36 - 4 augusti 2007 20:48
Pelee. Tjusigt! Enkelt och smakfullt förverkligat. Kunde kanske funka inomhus på vintern. Hur stor är dammen?
#37 - 5 augusti 2007 05:11
NIIIIIIICE :D
Min Balja är lika stor =) Så det funkar o ha Koi :D
Ska ha 2 Koi i början om det är ok ? Men måste jag ha växter? Vet ju inte vart jag hittar dammväxter i Stockholm! :( Snälla nån som verkligen vet så säg till.
#38 - 5 augusti 2007 05:49
Ring och tala med Huddinge Koi.
http://www.koihuddinge.se/pub/video/video1.wmv
#40 - 5 augusti 2007 10:16
Aircut64 skrev:
NIIIIIIICE :D

Min Balja är lika stor =) Så det funkar o ha Koi :D

Ska ha 2 Koi i början om det är ok ?

Om jag inte fattat fel så är det inte koi som Pelee har i baljan, utan 4 guldfiskar.

Aircut64 skrev:
Men måste jag ha växter?

Du har redan fått svar på det flera gånger, men jag kan ta det en gång till. Ja du bör ha växter, både för att skapa en lite roligare miljö för fiskarna och för att förbättra vattenkvalitén.

Aircut64 skrev:
Vet ju inte vart jag hittar dammväxter i Stockholm! :( Snälla nån som verkligen vet så säg till.

Och nu har du fått svar på det med :D
#41 - 5 augusti 2007 12:42
batski skrev:
Om jag inte fattat fel så är det inte koi som Pelee har i baljan, utan 4 guldfiskar.

Du har redan fått svar på det flera gånger, men jag kan ta det en gång till. Ja du bör ha växter, både för att skapa en lite roligare miljö för fiskarna och för att förbättra vattenkvalitén.

Och nu har du fått svar på det med :D

hehe jo tackar! Ringe till Huddinge Koi nyss, ska till dom imorrn och köpa växter och kanske någon Koi
förresten...Jag håller på laddar upp bilder på min balja + stenarna som den har i, så snart kan ni se hur det ser ut så det blir lättare för er o veta :)
#42 - 5 augusti 2007 12:53
Har laddat upp nu
Här kommer bilderna:

http://www.ladda-upp.com/bilder/48/balja1

http://www.ladda-upp.com/bilder/49/balja-2

http://www.ladda-upp.com/bilder/50/koi-balja

Så då var bilderna uppladdade och klara för att ni ska kunna se =)
På bilden så ser det ut som att det är lite stenar men det är 2 tjocka lager och det räcker. Ser stenarna bra ut för o ha 2 små koi? Och jag köper ju till 2 näckrosar imorgon + 2 eller 3 växter till baljan :)

Verkar allt bra :D ?
#43 - 5 augusti 2007 13:34
Baljan ser jätteliten ut (inte större än en vanlig blomkruka). Den är iaf alldeles för liten för vare sig koi eller guldfiskar.

Jag trodde att baljan skulle vara bra mycket större en så. Därför missförstod vi nog varandra när vi pratade om stenar. Jag tänkte på några större stenar som man kan forma ett landskap med, men det verkar som om du tänkte på bottenmaterial.
#44 - 5 augusti 2007 13:54
Baljan är alldeles för liten för näckrosor, de behöver minst 30 cm vatten, sedan skall du inte plantera dem i sten, Att ha koi i den behållaren är djurplågeri, men eftersom du har bestämt dig finns det inget mer att tillägga.
#45 - 5 augusti 2007 14:47
Du måste ha något som gör att Koien inte hoppar ur.
#46 - 5 augusti 2007 15:16
Kramfors skrev:
Du måste ha något som gör att Koien inte hoppar ur.

Varför ska man ha Koi i balja? Trivs dom inte i ett väl tilltaget akvarium?
#47 - 5 augusti 2007 15:42
Guy Palm skrev:
Baljan är alldeles för liten för näckrosor, de behöver minst 30 cm vatten, sedan skall du inte plantera dem i sten, Att ha koi i den behållaren är djurplågeri, men eftersom du har bestämt dig finns det inget mer att tillägga.

Nu har jag itne bestämmt nig för vad jag ska ha..Guppy funkar också iofs men den är 35cm djup och du sa 30 så det lär vel funka? Sen så ska jag ha SMÅ KOI inte STORA :P ..När dom blir lite större så flyttar jag dom till ett 540L akvarium och jag tänkte ha 2 styckna så det ska ju inte va någon fara eller?
#48 - 5 augusti 2007 16:11
Aircut64 skrev:
Nu har jag itne bestämmt nig för vad jag ska ha..Guppy funkar också iofs men den är 35cm djup och du sa 30 så det lär vel funka? Sen så ska jag ha SMÅ KOI inte STORA :P ..När dom blir lite större så flyttar jag dom till ett 540L akvarium och jag tänkte ha 2 styckna så det ska ju inte va någon fara eller?

Nja, det var ju litet skillnad....men jag skulle nog ha guppy där!
#49 - 5 augusti 2007 16:12
#50 - 5 augusti 2007 16:27
Malinitzi skrev:

Ok kanske blir Guppy då... Men ÄR ni säkra på att jag inte kan ha små koi där över sommarn och sen när dom blivigt större så flyttar jag dom till akvarium?
#51 - 5 augusti 2007 16:29
Aircut64 skrev:

Förstår du inte hur extremt tråkig miljö det kommer att vara för karparna i den där lilla baljan? Även om de är små? Och som jag skrivit tidigare är även 540 liter för lite.

Ärligt talat förstår jag inte varför folk ska envisas med att hålla fiskar i alltför små kar där fiskarna inte ens kan utvecklas normalt. Dessutom kommer vattnet i den där lilla baljan att bli dåligt väldigt fort. Plus att risken är att det blir för stora temperaturssvängningar.

Att ta hand om ett djur innebär att man har ett ansvar för djurets välfärd. Kan man inte inse det ska man inte ha några djur.
#52 - 5 augusti 2007 16:35
Aircut64 skrev:
Ok kanske blir Guppy då... Men ÄR ni säkra på att jag inte kan ha små koi där över sommarn och sen när dom blivigt större så flyttar jag dom till akvarium?

Uppenbarligen så vill du att någon ska säga att det går finfint för att du så gärna vill ha koi. Men har du tänkt på vad fiskarna själva vill? Jag är iaf väldigt säker på att de inte vill leva i en så liten balja om de fick välja. Jag skulle gärna vilja ha en elefant...
#53 - 5 augusti 2007 16:43
batski skrev:
Förstår du inte hur extremt tråkig miljö det kommer att vara för karparna i den där lilla baljan? Även om de är små? Som jag skrivit tidigare är även 540 liter för lite.

Ärligt talat förstår jag inte varför folk ska envisa sig med att hålla fiskar i alltför små kar där fiskarna inte ens kan utvecklas normalt. Dessutom kommer vattnet i den där lilla baljan att bli dåligt väldigt fort. Plus att risken är att det blir för stora temperaturssvängningar.

Att ta hand om ett djur innebär att man har ett ansvar för djurets välfärd. Kan man inte inse det ska man inte ha några djur.

Som i de flesta fall har du nog rätt, Batski! När jag tänker efter skulle jag nog inte ha ett enda akvariedjur på en balkong eller uteplats......klok du grabben!
#54 - 5 augusti 2007 16:56
Malinitzi skrev:
Som i de flesta fall har du nog rätt, Batski! När jag tänker efter skulle jag nog inte ha ett enda akvariedjur på en balkong eller uteplats......klok du grabben!

Kommer aldrig lyckas o ha Koi då :(
Finns det ens någon fisk som lär trivas där? Många tipsa ju om Guppy men kommer dom ens trivas...
#55 - 5 augusti 2007 17:15
Ja guppy kommer att trivas och de tål även lägre temperaturer. Tänk bara på att ha flytväxter annars kommer de också att hoppa ur baljan.
#56 - 5 augusti 2007 17:17
Aircut64 skrev:
Kommer aldrig lyckas o ha Koi då :(

Finns det ens någon fisk som lär trivas där? Många tipsa ju om Guppy men kommer dom ens trivas...

I en så liten balja tror jag faktiskt inte det. I en stor balja håller vattnet en jämnare temperatur, men i en liten behållare kommer vattnet antagligen att bli för varmt på dagarna när lufttemperaturerna är höga för att sen sjunka reellt på nätterna. Det är ju ingen fisk som mår bra av det. Risken finns att de tom dör redan efter bara några dagar.

Om du nån gång får möjlighet att bygga en riktig damm kan du fundera på koi då. Det är en del djur som jag skulle vilja ha, men eftersom jag inte har möjlighet att ge dem det de behöver, får jag vänta tills jag får den möjligheten. Ingen ska behöva lida bara för att jag har lust att ha dem hos mig. Så enkelt är det.
#57 - 5 augusti 2007 17:52
batski skrev:
I en så liten balja tror jag faktiskt inte det. I en stor balja håller vattnet en jämnare temperatur, men i en liten behållare kommer vattnet antagligen att bli för varmt på dagarna när lufttemperaturerna är höga för att sen sjunka reellt på nätterna. Det är ju ingen fisk som mår bra av det. Risken finns att de tom dör redan efter bara några dagar.

Om du nån gång får möjlighet att bygga en riktig damm kan du fundera på koi då. Det är en del djur som jag skulle vilja ha, men eftersom jag inte har möjlighet att ge dem det de behöver, får jag vänta tills jag får den möjligheten. Ingen ska behöva lida bara för att jag har lust att ha dem hos mig. Så enkelt är det.

Sant...
Men nu kan jag inte bygga någon damm för jag bor i lägenhet ^^ hehe
Alltså...Så vi kom fram till att jag inte ens kan ha guppy där i ?
#58 - 5 augusti 2007 18:18
Aircut64 skrev:
Sant...

Förresten Piscator gav ju lite tips tidigare!
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=438&Itemid=206
Kolla på länken där..Man kan ju ha Guppys bara man har växter och har vattenbyten ofta! Och jag har inget emot att ha vattenbyten ofta..Sålänge fiskarna lever och mår bra så är jag glad. Men annars så kan ju jag ha baljan inomhus i sidan av nått hörn så det blir bra o fint eller? =) Ska ju inte ha syrepump så det blir ju ofta vattenbyten..Men funkar det här nudå? Att jag flyttar in Baljan med Växter o stenar o samt guppy och har vattenbyten ofta? Det lär ju inte bli några temperaturs svängningar eller så då :D och Guppy lär ju klara det som det står på sidan, där har ju dom ett litet exempel. Låter det här bättre eller =) ?

Får la köpa ett STOOOORT akvarium i framtiden o ha Koi där i ;) Har en hel del planer på att bygga ett 7000L akvarium senare så det ska vel inte va några problem. Men vore vänligt om nån kan förklara o berätta om den nya idén lär funka :D Skriv på bara.

Tänkte ju gå ner till fiskbutiken o köpa nån fisk som trivs, imorgon alltså så det vore bra om man kunde få allt löst idag :D

Tack SÅ HIMLA MYCKET för era svar o tips gött folk! =)

//Aircut64 ;)
#59 - 5 augusti 2007 18:21
Aircut64 skrev:
Sant...

Precis som jag. Men jag vill gärna bo i hus nån gång i framtiden. Och då.. :p

Aircut64 skrev:

Jag är rädd för att baljan är alldeles för liten för att vattentemperaturen ska hålla sig inom lämpliga värden om den står utomhus. Dessutom är det svårt att skapa en bra miljö för fiskarna i en så liten balja.
#60 - 5 augusti 2007 18:27
batski skrev:
Precis som jag. Men jag vill gärna bo i hus nån gång i framtiden. Och då.. :p

Jag är rädd för att baljan är alldeles för liten för att vattentemperaturen ska hålla sig inom lämpliga värden om den står utomhus. Dessutom är det svårt att skapa en bra miljö för fiskarna i en så liten balja.

ok...damn! Så jag kan inte ha någon fisk alls då eller? Jag som köpte baljan för just det :( Nu kan jag inte lämna tillbaks den för jag har slarvat bort kvittot.
#61 - 5 augusti 2007 18:42
Aircut64 skrev:
ok...damn! Så jag kan inte ha någon fisk alls då eller?

Jag skulle definitivt inte ha den utomhus iaf.

Aircut64 skrev:
Ska ju inte ha syrepump så det blir ju ofta vattenbyten..Men funkar det här nudå? Att jag flyttar in Baljan med Växter o stenar o samt guppy och har vattenbyten ofta?

Utan något filter där nitrifikationsbakterierna kan etablera sig ordentligt kan ammoniakhalten stiga snabbt. Har du en del växter hjälper det lite, men jag antar ändå att du kommer att behöva byta vatten varje dag.

Ett 7000 liters låter bra :p
#62 - 5 augusti 2007 18:56
batski skrev:
Jag skulle definitivt inte ha den utomhus iaf.

Utan något filter där nitrifikationsbakterierna kan etablera sig ordentligt kan ammoniakhalten stiga snabbt. Har du en del växter hjälper det lite, men jag antar ändå att du kommer att behöva byta vatten varje dag.

Ett 7000 liters låter bra :p

Har en hel del funderingar igång ang 7000L kommer kosta en hel del men ska leta efter så billigt o bra glas som möjligt!
#63 - 5 augusti 2007 21:15
Lycka till! Jag kan tänka mig att du även kommer att behöva förstärka golvet.
#64 - 5 augusti 2007 21:29
batski skrev:
Lycka till! Jag kan tänka mig att du även kommer att behöva förstärka golvet.

Förstår att du menar väl Batski, men den här grabben blir nog knäckt av allt han måste vidtaga innan han uppnår sin dröm!
#65 - 5 augusti 2007 21:41
Malinitzi skrev:
Förstår att du menar väl Batski, men den här grabben blir nog knäckt av allt han måste vidtaga innan han uppnår sin dröm!

Hmm, tanken har slagit mig och jag känner mig faktiskt lite tråkig. Tänkte ändå att better safe than sorry..
#66 - 6 augusti 2007 08:14
Malinitzi skrev:

Malinitzi det vet jag väl om! Och det där var inte nödvändigt o säga håll sånt inom dig det vore snällt! Nu vet jag inte vad du tycker om mig eller vad du tror kommer hända försök hålla dig till ämnet...Har redan ett 6000L så varför skulle jag INTE kunna ha ett 7000L då? Vill helst undvika neggativa kommentarer tack ^^

Det där med koi...Amazoonas i Huddinge har halv fullvuxna koi i ett litet 60 eller 70L akvarium och det är ju så jädra trångt... Det är djurplågeri om ni undrar, ska försöka fotta o visa :S
Och måttet på baljan som jag visa är 80 x 80 Så det borde räcka för Guppys....

Annons