Guldbarber med konstiga märken

#1 - 24 oktober 2006 20:31
Idag upptäckte jag att två av mina tio guldbarber har var sitt rött märke på sidan av kroppen. Märkena är ca 0,5 cm stora och ser nästan ut som sår. Vad kan det vara?

Dessutom andas en annan av guldbarberna häftigt och är röd runt gälarna och munnen. Det ser nästan ut som att han har någonting inne i munnen, som att han svalt något han inte borde.

Behöver akut hjälp! Har inte hittat info om den eventuella sjukdomen någonstans!

Om det är till någon hjälp så har jag haft fiskarna i ca 1 år, men flyttade akvariet (och fiskarna) för ca 1 månad sedan.
#2 - 24 oktober 2006 20:40
nitrit? skaffa ett nitrittest (vätsketest, ej multisticks!! JBLs och Seras test är bra). låter rimligt med nitrit om du flyttade akvariet nyligen och det kanske blev ur balans.
för att bli av med eventuell nitrit byter du vatten ofta ett tag, t ex 50% morgon och kväll under några dagar tills värdet har stabiliserat sig.
#3 - 24 oktober 2006 20:43
Kan det visa sig som de symptom jag beskrivit eller ger för högt nitritvärde bara "allmän" sjukdom? Kan växtnäring (PMDD) höja nitritvärdet? Tänkte mest att det ändå var ett tag sen jag flyttade akvariet, jag menar borde inte symptomen kommit tidigare? Vi har sedan flytten bytt vatten en gång i veckan.
#4 - 25 oktober 2006 13:58
Hej

Har själv haft något som liknar det du beskriver, på guldbarb.
Min fick gå i karantän med mycket salt och efter några dagar var den frisk igen. Har postat en tråd o detta:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=85361

Kanske kan den vara till hjälp...
Lycka till!
#5 - 25 oktober 2006 16:18
Tack för tipset om tråden! Det låter faktiskt lite som det jag har, förutom att såren på mina guldbarber sitter på sidan av kroppen.

Är lite osäker på om jag ska medicinera hela karet med bactopur eller inte. Är det en bakteriell infektion så är väl hela karet utsatt för risk? Fiskar kanske har bakterien i sig utan att den brutit ut än. Finns det risker med att behandla hela karet? (med baktopur, inte salt)

Var och akutköpte seras nitrittest, som inte visade högt nitritvärde. Så vad såren beror på vet jag inte...
#6 - 27 oktober 2006 22:03
Ooo jag törs inte svara...
men för mig så, som du läst, så bröt det ut på två med ganska långt mellanrum. Och den ena avliva jag för att den var så svårt sjuk, men den andra blev behandlad (saltbad) i karantän och den blev frisk, och ingen annan har blivit smittat.

Jag överlåter detta till experterna, då jag själv inte vet....

Hoppas det löser sig!
#7 - 28 oktober 2006 06:28
Jag valde att göra igång en baktopur-kur, och märkena har nu börjat bli ljusare. Fisken som hade problem med andningen är inte lika röd runt gälarna längre men andas fortfarande häftigt. Jag håller nu tummarna för att de alla blir helt friska!

Någon som vet hur lång tid man ska avvakta innan man kör på ännu en kur?
#8 - 28 oktober 2006 08:56
Baktopur tror jag du kan köra "dubbelt" ganska snabbt.
Vad står det i instruktionerna??

Har själv medicinerat med baktopur direct, och då gjorde jag
bara ett rejält vattenbyte mellan kurerna.
#9 - 29 oktober 2006 20:50
I instruktionerna står bara att man ska göra ett vattenbyte efter kuren, inget om hur man ska göra vid flera kurer.

Annons