guld/vanlig ancistrus

#1 - 15 mars 2005 18:03
hallå!
har precis läst igenom forumet angående lek med vanlig+guldancistrus,men hittade inget som talade om hur slutresultatet blev,anledningen till att jag vill veta är att jag har en guldhane o en vanlig hona som har lagt rom tillsammans,dom kläcktes idag(tror jag)o nu är man ju naturligtvis väldigt nyfiken på vad det blir av dom:confused:blir dom guldfärgade eller vanliga?
#2 - 15 mars 2005 18:04
[font=Comic Sans MS][color=red]Jag tror det är så att båda föräldrarna måste vara guld för att ynglen skall bli guld. Men det finns nog någon som vet säkert.[/color][/font]
#3 - 15 mars 2005 19:57
Jag vet bara att min guldhanne fick "smått" med en vanlig hona, och det blev bara vanliga yngel... Tror att det även kan bli det med två guldisar faktiskt... handlar om dominanta gener och sånt där... har inte riktigt koll...
#4 - 15 mars 2005 21:31
Sätt upp ett rutschema med modern ovanför och fadern från vänster. Varje förälder har två anlag. Barnen/avkomman får en kombination av föräldrarnas anlag. En del anlag är dominanta, devisar sig om individen baraharanlaget. Andra anlag är recessiva och visar sig baraom individen ärvt dubbel uppsättning av anlaget (från båda föräldrarna).

Då ser du att en homozygot dominant far (A A, dvs dubbel uppsättning dominanta anlag) och en homozygot recessiv mor (aa, dvs dubbel uppsättning recessiva anlag) får 100% heterozygot avkomma (dvs ett dominant och ett recessivt anlag). Det innebär att avkomman har samma utseende som den "dominanta" föräldern (kallas dominant fenotyp) men bär anlag för recessiva gener:

moder
a a
fader A Aa Aa
A Aa Aa

I nästa generation kommer 25% av avkomman att ha recessiv fenotyp (utseende):

moder
A a
fader A AA Aa
a Aa aa

Detta eftersom det recessiva utseendet endast visar sig hos de individer som har dubbel uppsättning recessiva anlag.
/ Iris
#5 - 15 mars 2005 21:33
Hoppas det går att se trots att radmatningen inte stämmer!
:) Iris
#6 - 15 mars 2005 21:35
Jamenjustsådär menade ju jag också Iris:p
Härligt med en ordentlig beskrivning!!! Har hållit på och ritat rutmönster och så när jag gick djurkurs... men jag var nog för ointresserad... för jag tror inte att nåt av det där fastnade!!!
#7 - 15 mars 2005 21:39
Ha ha, jobbar man som gymnasielärare så sitter det i ;)
/ Iris
#8 - 16 mars 2005 04:01
det där var ju tokenkelt:rolleyes: hade nog funderat i dom banorna jag också:D nä allvarligt,ska nog prova på att rita upp ett sånt där rutmönster o se vad det kan bli av framtid yngel.
#9 - 16 mars 2005 18:47
I min "Ancistrusfabrik" har det kläckts massor av albinoyngel. Men inga vuxna albinos finns i akvariet.
mvh Daniel
#10 - 17 mars 2005 11:17
[QUOTE=daniel60]I min "Ancistrusfabrik" har det kläckts massor av albinoyngel. Men inga vuxna albinos finns i akvariet.
mvh Daniel[/QUOTE]

Men albino är väl en mutation. Vanligt pigmenterade människor kan få ett albinobarn väl?
#11 - 25 mars 2005 16:31
Precis. Mutationer är ju helt enkelt felkopierad DNA där felet består trots cellens reparationsmekanismer. Om mutationen sker i en könscell så går den i arv till avkomman, och då gäller samma regler som för alla andra anlag. Evolutionen skulle ta mkt längre tid om de enda förändringarna av arvsanlag var de som orsakats av strålning, gifter m.m. Dessutom modifieras styrkan i genens uttryck av en styrsekvens, som kan aktiveras i varierande grad...

Troligtvis har Daniel några heterozygot albino ancistrusföräldrar i sitt akvarium, samt villkor som på något sätt gynnar albino yngels överlevnad.
:) Iris
#12 - 27 mars 2005 18:08
kan bara konstantera att samtliga frisimmande yngel har blivit normalfärgade,inga halva guldisar alltså;)

Annons