Guld salamander???

#1 - 17 oktober 2004 13:03
Hej var i en akvarium affär idag och köpte två salamandrar!
Har sökt lite här och lite där om Info men hittar inte, Någon som vet om det ens finns något som heter guld salamander eller någon som har en bra länk?
Kan man ha dem i ett akvarium utan filter(pump)?

MVH
#2 - 17 oktober 2004 14:22
Hej,
Såldes de som Guld-salamander??
Vad menar du med tv salamandrar??
Menar du inte gulbukig salamander?

Jag skulle gissa att du menar cynops ensicauda ensicauda, de är ju i alla fall orange. Jag vet att cynops ensicauda popei har guld-gula fläckar på ryggen, men även cynops ensicauda ensicauda kan ha det fast i mycket mindre omfattning....
Bilder??
#3 - 17 oktober 2004 14:24
tv = två eller?
Trodde du menade tylototriton verrucosus eller triturus vittatus med tv!! LOL!
#4 - 17 oktober 2004 14:56
Okej, jag menade "två". Jag dom är orange
men var kan man söka på dem?
Kan man se skillnaden på könen på dem?
#5 - 17 oktober 2004 14:59
Jag är nästan säker på att det är en cynops ensicauda popei!
#6 - 17 oktober 2004 16:29
Kan man ha dem utan pump?
#7 - 17 oktober 2004 16:53
Hej,
Popei är ovanliga i Sverige, jag skulle gissa att du har en ensicauda ensicauda som har fina gulaktiga picker på ryggen bara.
Hanen är nästan fyrkantig i byggnaden medan honorna är rundare lite fetare och oftast större. Arten kommer från japan och passar bra i ett akvarie. Den ska ha en ö eller nåt liknande dock. Trivs bäst utan pump då de lever i dammar(dvs stillastående vatten). Hanen har en svullen kloak för det mesta(ännu mer under parningstid), kloaken är parningsorganet som sitter bakom de bakre benen.
#8 - 17 oktober 2004 18:03
Okej tack!!!!
Då har jag nog en hona och en hane!
Jag gav dem fem maskar och honan åt upp alla hanen tittade inte ens på dem.
Honan är nästan lite blå på ryggen och rund medan hanen är inte lika rund utan mer fyrkantig, vet du om man kan få någon lek på dem?
#9 - 18 oktober 2004 08:43
De är mycket lätta att få att leka/para sig. Hanarna brukar få en glansig svans och jaga runt honorna för jämnan, gäller bara att honorna är mogna. Om de inte är det så är det bara att vänta nåt år. När hanen går in i parningsdräkt får han en mycket svullen kloak samt papillae, ser ut som små hår på kloaken. Kloaken sitter mellan bakbenen och är deras fortplantningsorgan. Lycka till.
#10 - 18 oktober 2004 19:00
I hur mång liter kan man minst ha dem i?
dem rör ju sig knappt, bara ligger i ljuset och vilar!
#11 - 19 oktober 2004 07:35
Hej,
De är nog lite chockade över flytten, men tänk på att salamndrar inte är speciellt aktiva djur. Det är därför de bara behöver mat ungefär var tredje dag när de är vuxna Jag skulle rekommendera åtminstone 80l.
#12 - 19 oktober 2004 17:16
Vad vill dem ha som under lag? "sand lr ingenting alls?"
#13 - 19 oktober 2004 21:56
Hej,
Det är nog enklast att börja med substrat, jag brukar köra med bar botten men det kan bli lite problem med vattenkvaliten då. Stenarna/kornen ska antingen vara för stora för att sväljas eller för små för att orsaka förstoppning. Sand går bra.

Annons