Guld Panchax

#1 - 12 december 2006 20:03
någon som kan ge lite fakta om dessa killisar? såg dom i zoobutiken och tycker dom var väldigt fina! Går dom bra i ett vanligt sällskapsakvarium på 144 liter tror ni? på zoopets artbeskrivning står det att dom helst ska gå med fiskar av samma storlek, dom äter småfisk. jag har Kardinaltetror som isf inte går så bra eller tror ni att det inte kommer vara några problem? I affären är dom just nu bara 5 cm så tetrorna slinker inte ner än så länge men om jag låter dom växa upp tillsammans, kommer Panchaxarna låta bli att ta dom?
hur många honor ska man ha till en hane? hur länge lever dom? hur många ägg lägger dom?
mycket frågor, men hoppas på att ni kan svara på någon.
#2 - 12 december 2006 20:12
Jag har hållt på med killis en hel del - men jag är inte alls säker på vilken firre du menar faktiskt - jag gissar på att du menar Aplocheilus lineatus, den variant som kallas för Golden Wonder i USA men inte alls säker på det. Så ett latinskt namn vore nog på sin plats här tror jag.
:)
#3 - 12 december 2006 20:18
Aplocheilus lineatus var det latinska namnet, ja
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 12 december 2006 20:19
Ja guldvarianten av A. lineatus brukar kallas för guldpanchax http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1063
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 12 december 2006 20:19
Viktor hann före
#6 - 13 december 2006 05:17
Men aningen lurad blir man av Zoopet faktiskt.
Söker man på "guld panchax" så poppar enbart A australen fram. ;)

Tilläggas till beskrivningen av Apl lineatus är väl att den trots att vara rovgirig vägrar äta icke-levande föda när den väl hamnat på botten.
Tills slut lyckades jag mata mina med flytande pellets.
Jag hade den i några generationer för några år sedan...
#7 - 13 december 2006 14:13
Jag hade 3 st för några år sedan. Och det stämmer bra att de gärna äter småfisk, mina verkade vara ute på jakt ibland ;). Jag hittade min ena död då den försökt svälja en Otocinclus som sedan fastnat halvvägs ner i halsen. Och det är mycket möjligt att den lyckats ta någon mer innan detta också. Den var inte heller särskilt stor utan kanske 6-7 cm. Jag vet dock inte säkert om en fullvuxen skulle kunna ta en kardinaltetra, men det är nog inte helt omöjligt.

De verkar även vara bra på att hoppa. Jag hittade en av de andra död på golvet. Så den hade lyckats ta sig ut genom en av sladdöppningarna.
#8 - 13 december 2006 18:57
knivig situation.. vill ju inte göra mig av med tetrorna så mitt enda val är väl att skaffa mig ett nytt kar:D endast för killies, ojoj, nu ska det planeras!

just det.. såg nånstans att man ska byta 60% - 80% i veckan, gäller det bara när man ska avla på dom?
#9 - 14 december 2006 05:23
Om man har god filtrering behöver man kanske inte vara så häftig med sina vattenbyten - 50% då kanske. Men om man kör utan filtrering är stora vattenbyten att rekommendera. För närvarande byter jag minst 80% varje vecka med nattståndet vatten. Och visst leker mina killis en hel del.
Killis tål stora vattenbyten och mår dessutom bra av det bör tilläggas.
:)
#10 - 14 december 2006 15:41
Dessa är en odlad form av lineatusen och är som synes guldgul. De kallas ibland för minigäddor och det stämmer väl både på utseendet (formen) och aptiten.

Stora vattenbyten är väl inget måste men är väl ingen nackdel. Prova dig fram och låt dem leka i en sk. flytmopp så kan du se hur många ägg de lägger. Dessto fler ägg dessto bättre trivs de (mycket mat och bra vatten).

Som de flesta killis så hoppar de så täck minsta glipa för att inte riskera torrsimmande fiskar.
#11 - 14 december 2006 16:56
men då borde dom väl inte passa med vanliga sällskapsfiskar som inte trivs med sådana vattenbyten?
jag menar.. om man inte ska satsa på lek, då behövs väl inte så stora vattenbyten?
#12 - 14 december 2006 19:20
Vad gäller vattenbyten så har jag för mej att även en del ungfödare gärna vill ha stora vattenbyten. På senare delen av 1980-talet hade jag väl inte så mycket mer än olika killis. Dock vet jag att jag tog livet av ett stim purpurhuvudsbarber med ett rejält vattenbyte men på den tiden tror jag att jag tog vattnet direkt från kranen som man gör hos många akvariehandlare och storodlare.
Så jag vet inte hur mycket sanning det ligger i att "vanliga sällskapsfiskar" inte trivs med stora vattenbyten. :confused:
#13 - 7 januari 2007 11:06
erikthur skrev:
Tilläggas till beskrivningen av Apl lineatus är väl att den trots att vara rovgirig vägrar äta icke-levande föda när den väl hamnat på botten. Tills slut lyckades jag mata mina med flytande pellets.

Jag hade den i några generationer för några år sedan...

[FONT=Garamond][SIZE=3]Kan det ha varit redan på uppsalatiden månne? Jag vill minnas att jag sett en del synnerligen stiliga lineatus-hannar där nere i din fiskkällare, i ett akvarium som förutom fiskarna rymde ungefär 80% Ceratopteris, och 20 % vatten... [/SIZE][/FONT][:)]
#14 - 7 januari 2007 11:49
Hej Tommy,
Jag hade den också här i Huskvarna i flera generationer.
Och det är dom problemen jag relaterar till.

Jag hade nog den på 1980-talet också.
Kommer inte ihåg detta men jag hittade den på några artlistor från den tiden.
Men i Uppsala hade jag nog mindre problem (eftersom jag inte kommer ihåg några iaf).
Kanske maten aldrig hamnade på botten i den burken. ;)
Och på den tiden matade jag även mer med bananflugor och jag hade även tillgång till vita mygglarver.

Annons