Jag kämpade igår o tog 100 bilder på mina Caracas guppy.. o alla suddiga eller vänder fisken rumpan till.. men jag ger inte upp så lätt och visar gärna detta, men ni får ursäkta om bilderna kanske inte är så snygga.. är ingen fotograf o kommer inte att bli heller...
Jag har andra fina odlingsformer av små guppy också... som är omöjliga att beskriva hur de ser ut och skriver jag att en guppy har färgen Winersmaragd så är det inte så lätt att förstå hur en sådan ser ut..
Vad gäller storleken på honorna, så skiftar det lite från art till art, men alla har större honor. Jag har guppy som är från Combia också.. de har nog minst honor, men det är de mest intetsägande hannarna också... de har knappt färger alls, en del hade nog sagt riktigt fula.. men för oss som gillar vildformer så kan även en grå fisk ha charm.
Ibland dyker det upp en o annan med grundfärg blond i Endlers kullar.. precis som det kan dyka upp en grå bland mina guld-endlers... har man plats så separera dina blonda yngel och ha dem för sig.. så till slut får man fram en allt blondare stamm.
Detta med Endlers fakta... detta är ett intressant ämne, jag vet att batski läser mkt och det finns speciella Endlers forum som han visat mig.. där finns säkert mkt fakta.
Giuseppe Caprioli är en odlare i Sthlm som odlade fram mindre o mindre Endlers för en del år sedan.. hans erfarenheter av detta kan man läsa om på SGS hemsida här :
http://hem.passagen.se/mikeno/ien.htm
Han ville ha så små fiskar som möjligt och han lyckades att få dem riktigt små också.. på tal om små honor...
Sedan är det alltid en diskussion när man ska kalla en guppy för en vildform.. det finns många stammar som är utplanterade och som normalt inte ska finnas på en plats. jag har t ex en stamm med guppy från Mexico.. men där finns det normalt inga guppy, men de planterades ut för länge sedan som myggbekämpning och har då " förvildats ", men flera av dessa stammar är riktigt fina.. bl.a denna från Mexico.. snygga fiskar.
Men att ha en vildform av guppy är hur lätt som, räcker med ett litet akvarium och det hela sköter sig själv bara de får sina vattenbyten o mat..
Endlers är väl den vildformen som är mer allmän nu.. men vore som sagt skoj om även en del andra spred sig lite och blev vanligare.
Men även andra små odlade varianter.. för inte ser ni några undersvärd, dubbelsvärd och sånt i butikerna, det är enbart Triangelstjärt o ibland Endlers..
Skoj att det finns fler än jag som tycker sånt här är lite spännande
Hälsn Robban