Guld Endleri

#1 - 31 oktober 2006 17:11
Vanligen har Endlers en grå grundfärg, men jag har också Endlers med blond grundfärg, tog en bild på dem för att visa skillnaden. Dessa har inte det karakteristiska svarta kindstrecket och har bara det röda o gröna kvar som färg. De vanliga är snyggare, men för oss som gillar ungfödare kan det vara skoj även med denna variant med blonda Endlers.

Då vi pratat så mkt om Endlers sista tiden på forum så ville jag visa hur de ser ut och att det finns en annan lite ovanligare variant också.

Hälsn Robban
#2 - 31 oktober 2006 17:16
Den tyckte jag var finare än de vanliga! :D
Lite nyfiken på endlers.... håller på att starta upp ett litet kar... ;)
#3 - 31 oktober 2006 17:20
Ja de har sin charm dessa också, men man ser dem sällan i butik. Dyker upp då och då på auktioner. Jag vet inte ngn som har blonda Endlers i Göteborg men det borde finnas kan man tycka.
#4 - 31 oktober 2006 17:23
De var väldigt fina Robban!
#5 - 31 oktober 2006 19:05
Tjusig [:X]

Apropå Endlers.. det känns som om det är nån ny grej som kommit de sista åren.. jag kan ialf inte minnas att det fanns några att köpa när jag hade "guppy-stuteri" för 10år sen.. :rolleyes:

Sen helt plötsligt en dag så är det precis som om alla har Endlers o varenda affär.. överallt endlers endlers endlers [:-100]

Eller är det bara jag som fått tillbaka synförmågan? det vore kanon isåfall ;)
#6 - 31 oktober 2006 19:06
fina fiskar!
#7 - 31 oktober 2006 21:27
Intresset för Guppy går upp o ner, men just nu är ganska många intresserade av även mindre guppy som Endlers.. Jag ska visa fler små vildformer av guppy som man nästan aldrig ser, men som jag har gott om..
Endlers är från Venezuela och jag har 2 andra vildformer därifrån. Bl.a sk Caracas-guppy... denna är i samma storlek som Endlers, men går mest i rött o med lång ryggfena.. också en vacker fisk... men bilderna blev så usla så får försöka igen..

Jag är på väg genom Svenska guppysällskapet försöka att göra en inventering av alla vildformer vi har av guppy i Sverige och kanske öka intresset för ngn mer än Endlers.. finns som sagt många andra riktigt vackra. Men då gäller det att vi som har fiskar delar med oss av dem till andra som har ett litet akvarium ledigt och som är intresserad av att bibehålla stammen intakt.

Men finns många fördelar att hålla på med små guppy.. även de odlade varianterna.. de är så mkt friskare än andra guppy...

Men jag ska kämpa på med min digital kamera för att visa de 7-8 varianter jag har av vildformer av guppy och kanske det är ngn som har plats över och vill testa att ha ngn annan liten guppy förutom Endlers, men började med att visa Guld-endlers...
#8 - 31 oktober 2006 22:29
Det spekuleras om att endlers kan vara en naturkrosning mellan P. wingei och P. reticulata, som också fanns/finns i Laguna de los Patos.
Bilagor:
#9 - 1 november 2006 01:41
Ser man på mina andra Guppys som är från Venezuela så är ena stammen ngt lik, den andra ser helt olik ut och liknar mer en jag har från Trinidad... men visst borde det kunna vara inkorsningar... snarare troligt..
#10 - 1 november 2006 08:20
MaxRobban skrev:
kanske det är ngn som har plats över och vill testa att ha ngn annan liten guppy förutom Endlers, men började med att visa Guld-endlers...

Du har verkligen fått mej intresserad i alla fall! Jag vill se meeeer! :D
#11 - 1 november 2006 11:48
Dom där var riktigt fina. Jag tror att jag har några guld bland mina Endlersyngel, dom ser i alla fall ut att vara guldfärgade och i gemförelse med det vanliga grå ynglen så ser man skillnad. Fast en så länge är dom ganska små så om det är guldendlers eller inte visar sig nog när dom blir större.;)

Hälsningar Anneth
#12 - 1 november 2006 12:27
Whizzer skrev:
... Sen helt plötsligt en dag så är det precis som om alla har Endlers o varenda affär.. överallt endlers endlers endlers [:-100]
Det beror väl på vad man bor nånstans. Här i Nyköping har jag aldrig sett några i butiken. Konstig nog.

MaxRobban skrev:
... Jag är på väg genom Svenska guppysällskapet försöka att göra en inventering av alla vildformer vi har av guppy i Sverige och kanske öka intresset för ngn mer än Endlers.. finns som sagt många andra riktigt vackra. Men då gäller det att vi som har fiskar delar med oss av dem till andra som har ett litet akvarium ledigt och som är intresserad av att bibehålla stammen intakt.
Oerhört spännande - tycker jag. Jag ser framemot dina bidrag i detta ämne då jag själv inte ha tid att hålla koll på Guppies också - räkidiot som jag är... ;)

Kanske dags att starta en Endlers Fakta tråd där man samla allt så att det blir lättare för folk att hitta nyttig info...

MaxRobban skrev:
... Men finns många fördelar att hålla på med små guppy.. även de odlade varianterna.. de är så mkt friskare än andra guppy...
OFFTOPIC: Finns det egentligen en Guppyart där honorna är inte så groteskt mycket större än vad hanar är?

Hejhopp. Ralp
#13 - 1 november 2006 16:05
Tack för bilden MaxRobban!

Va fina guld-endlers var! Mycket finare än dom med svarta partier tycker jag.

Skulle vara jättekul att se bilder på vildformer av guppys också! Hoppas du lyckas ta kort på dom. Har känt mig lite sugen på dessa istället för den bondvariant och korsningar som jag har nu. Men jag blir lite misstänksam om dom stackarna fångas vilda och transporteras hit och blir stressade. Snacka om miljöombyten för dom, och miljöovänliga transporter. Kan man inte "odla" vildformer i sverige? Det görs kanske redan.
#14 - 1 november 2006 16:43
Jag kämpade igår o tog 100 bilder på mina Caracas guppy.. o alla suddiga eller vänder fisken rumpan till.. men jag ger inte upp så lätt och visar gärna detta, men ni får ursäkta om bilderna kanske inte är så snygga.. är ingen fotograf o kommer inte att bli heller...

Jag har andra fina odlingsformer av små guppy också... som är omöjliga att beskriva hur de ser ut och skriver jag att en guppy har färgen Winersmaragd så är det inte så lätt att förstå hur en sådan ser ut..

Vad gäller storleken på honorna, så skiftar det lite från art till art, men alla har större honor. Jag har guppy som är från Combia också.. de har nog minst honor, men det är de mest intetsägande hannarna också... de har knappt färger alls, en del hade nog sagt riktigt fula.. men för oss som gillar vildformer så kan även en grå fisk ha charm.

Ibland dyker det upp en o annan med grundfärg blond i Endlers kullar.. precis som det kan dyka upp en grå bland mina guld-endlers... har man plats så separera dina blonda yngel och ha dem för sig.. så till slut får man fram en allt blondare stamm.

Detta med Endlers fakta... detta är ett intressant ämne, jag vet att batski läser mkt och det finns speciella Endlers forum som han visat mig.. där finns säkert mkt fakta.

Giuseppe Caprioli är en odlare i Sthlm som odlade fram mindre o mindre Endlers för en del år sedan.. hans erfarenheter av detta kan man läsa om på SGS hemsida här :
http://hem.passagen.se/mikeno/ien.htm
Han ville ha så små fiskar som möjligt och han lyckades att få dem riktigt små också.. på tal om små honor...

Sedan är det alltid en diskussion när man ska kalla en guppy för en vildform.. det finns många stammar som är utplanterade och som normalt inte ska finnas på en plats. jag har t ex en stamm med guppy från Mexico.. men där finns det normalt inga guppy, men de planterades ut för länge sedan som myggbekämpning och har då " förvildats ", men flera av dessa stammar är riktigt fina.. bl.a denna från Mexico.. snygga fiskar.

Men att ha en vildform av guppy är hur lätt som, räcker med ett litet akvarium och det hela sköter sig själv bara de får sina vattenbyten o mat..
Endlers är väl den vildformen som är mer allmän nu.. men vore som sagt skoj om även en del andra spred sig lite och blev vanligare.

Men även andra små odlade varianter.. för inte ser ni några undersvärd, dubbelsvärd och sånt i butikerna, det är enbart Triangelstjärt o ibland Endlers..

Skoj att det finns fler än jag som tycker sånt här är lite spännande

Hälsn Robban
#15 - 1 november 2006 17:06
MaxRobban skrev:
... Sedan är det alltid en diskussion när man ska kalla en guppy för en vildform.. det finns många stammar som är utplanterade och som normalt inte ska finnas på en plats. jag har t ex en stamm med guppy från Mexico..

Ett annat exempel på ett utplanterad "vildform" finns här: http://www.diewasserwelt.de/guppybach6.htm. De finns i Köln/Tyskland.

Hejhopp. Ralp
#16 - 1 november 2006 17:10
Ja dessa tyska guppy har jag hört talas om.. jag läste att de fanns just där det kom ut varmt vatten, annars hade de inte överlevt vintern.. det finns guppy utplanterat både i Asien o Afrika också..
Läste om ngn vildform som hade blivit 8 cm stor.. minns inte vart det var ngn stans, men låter nästan som en skröna...
#17 - 1 november 2006 17:15
MaxRobban skrev:
... Giuseppe Caprioli är en odlare i Sthlm som odlade fram mindre o mindre Endlers för en del år sedan.. hans erfarenheter av detta kan man läsa om på SGS hemsida här :

http://hem.passagen.se/mikeno/ien.htm

Han ville ha så små fiskar som möjligt och han lyckades att få dem riktigt små också.. på tal om små honor...
Jätteintressant. Vet du om han ha kvar sin stamm?

[Quote=SGSs hemsida]... Honorna föder två till fyra yngel, som är ordentligt stora. Detta i kombination med att honorna är små leder till att det inte blir några problem med uppätna yngel. Det hela gör odlingen mycket bekväm och man klarar sig med ett enda akvarium.[/Quote] Detta är anledningen till varför jag undrar om det finns bara så stora honor. Jag tänker dock mer på dvärgräkor som skall klara sig ;)

Hejhopp. Ralp
#18 - 1 november 2006 21:51
yogini skrev:
Kan man inte "odla" vildformer i sverige? Det görs kanske redan.

Absolut! Alla guppies är ju sexgalna så det är hur lätt som helst. Mina rätt nyinflyttade "Black Bar" endlers har redan fått 11 yngel :p

Bidrar här med två bilder på just Black Bar (en ursprungsform som Prof Endler hittade redan 1975 i Laguna de lod Patos). Lite variationer förekommer dock även inom formen. De gröna partierna på hanen är grönare i verkligheten än vad de verkar på den här bilden.
#19 - 2 november 2006 01:17
Giuseppe Caprioli var aktiv inom SGS för en del år sedan och jag hade tidigare fiskar från hans stamm, men osäker på vad han håller på med nu. Har inte hört ngt av honom eller sett honom på SGS´s möten på evigheter. Men han har så ovanligt namn att han borde ju gå att få tag på.

Dina grå Endlers är väldigt lika mina Batski.. de har den rundade stjärten och inga tendenser till förlängda fenstrålar som är så vanligt hos Endlers, detta pratar vi om i ngn annan tråd här på forum. Det gröna är svårt att få på bild.. märkligt att det gröna syntes så pass bra på mina Guld-endlers.. det är mest det röda man ser på dem annars och tror snarare att det gröna syns så mkt på bilden för jag tog kortet med blixt..

Så dina Endlers är så jag vill att de ska se ut batski !

Detta med Black bar.. är det för de är så pass svarta mot ryggen ? Tycker de har mkt svart...

hälsn Robban
#20 - 2 november 2006 08:00
MaxRobban skrev:
Det gröna är svårt att få på bild.. märkligt att det gröna syntes så pass bra på mina Guld-endlers.. det är mest det röda man ser på dem annars och tror snarare att det gröna syns så mkt på bilden för jag tog kortet med blixt..

Yep! Stämmer! Det gröna reflekterar blixtljuset. Sen tror jag att det gröna syns sämre i mitt svartvatten. Det ska bli kul när det kommer till sitt eget akvarium sen.

MaxRobban skrev:
Så dina Endlers är så jag vill att de ska se ut batski !

:D :p

MaxRobban skrev:
Detta med Black bar.. är det för de är så pass svarta mot ryggen ? Tycker de har mkt svart...

Det är det nog. Det finns andra naturformer som har mindre svart.
#21 - 2 november 2006 10:14
batski skrev:
Bidrar här med två bilder på just Black Bar (en ursprungsform som Prof Endler hittade redan 1975 i Laguna de lod Patos).
Riktig fina fiskar - batski. Har du ett kort där man ser hanen och honan samtidig?

MaxRobban skrev:
Giuseppe Caprioli var aktiv inom SGS för en del år sedan och jag hade tidigare fiskar från hans stamm, men osäker på vad han håller på med nu.
Är det hans "småttingar" du har?

Hejhopp. ralp
#22 - 2 november 2006 10:40
ralp skrev:
Riktig fina fiskar - batski. Har du ett kort där man ser hanen och honan samtidig?

Nej det har jag faktiskt inte. De har inte bott hos mig så länge och de är inte särskilt lätta att fota. Jag kan försöka fixa det om typ en vecka när jag kommit hem från min minisemester. Men i fall du undrar om honorna är större än hanarna så är svaret ja.

ralp skrev:
Är det hans "småttingar" du har?

Jag har 12 vuxna så jag har ingen aning om det är någon av dem två på bilderna som är förälder/föräldrar till dem.
#23 - 2 november 2006 18:34
Köpte precis 3 stycken endlers jag är riktigt nöjd må jag säga:D
#24 - 3 november 2006 01:16
Visst är det fina fiskar.. var det vanliga varianten med den grå grundfärgen ? De som Batski visade bild på ? Har du inga andra som tar ynglen så har du snart en fin liten Endler grupp...
#25 - 3 november 2006 11:47
http://www.guppyhochzucht.de/6.html och gå ner en bit på sidan.
Snygga vild guppys,apropå tidigare inlägg om likhet mellan en del vild guppy och endler.
#26 - 3 november 2006 14:28
Maxrobban, har skickat PM till dig...
#27 - 3 november 2006 15:46
batski skrev:
...Jag har 12 vuxna så jag har ingen aning om det är någon av dem två på bilderna som är förälder/föräldrar till dem.

Tack - batski - men jag syftade mer på MaxRobban (se mitt inlägg ovanför). Jag undrar om det är just de där småväxtgupppies som han har från G. Capriolis stamm?

Hejhopp. Ralp
#28 - 3 november 2006 16:00
bjar skrev:
http://www.guppyhochzucht.de/6.html och gå ner en bit på sidan.

Snygga vild guppys,apropå tidigare inlägg om likhet mellan en del vild guppy och endler.

Dom är väldigt lika mina Enlers, dom har ocså
babyblå ryggfena.
#29 - 4 november 2006 21:59
Capriolis stamm med Endlers var extra små.. jag har haft dem tidigare och var riktigt små... men om ngn fortfarande har fiskar från hans stam vet jag inte, menska tjoa på folk i SGS´s o se om ngn annan har hans fiskar kvar eller om man får tag på honom

Vad gäller "Montesuma" Wildguppy så var de ju nästan Endlers kopior... känner du till dem Batski ?
#30 - 9 november 2006 07:50
MaxRobban skrev:
Vad gäller "Montesuma" Wildguppy så var de ju nästan Endlers kopior... känner du till dem Batski ?

Nej har aldrig sett bilder på dem.
#31 - 9 november 2006 13:34
De där "Montesuma" Wildguppy ser ju ut som mina Endler :-) Undrar om det är Endlers som bara kallas "Montesuma" Wildguppy eller vad ??? Kan ingen tyska...

/Matsvin.
#32 - 11 november 2006 20:38
Nu har Matsvin blivit med GuldEndlers också.. var hemma hos henne o våra munnar pratade ikapp medans vi tittade på fiskar.. fick också se hennes Blå-Endlers.. och det är riktiga blå-endlers utan rött o grönt pigment.. häftigt att fått se dem.
#33 - 12 november 2006 20:16
Off topic : e de någon som vet hur man kan få tag på dom där tyska vildguppieserna ?
#34 - 13 november 2006 03:43
IaMtHeJoKe skrev:
Off topic : e de någon som vet hur man kan få tag på dom där tyska vildguppieserna ?

Jag ska kolla med tyskt guppy folk... återkommer då jag vet, men har inte sett dem via ngn medlem i svenska guppysällskapet, men det finns många tyskar bosatta i Sverige som är medlemmar och de har säkert full koll på om man kan få tag i dem på ngt vis
#35 - 13 november 2006 10:23
Intressant tråd :) Roligt att se bilder på alla fina fiskar och lära sig lite mer..

mvh Anna
#36 - 13 november 2006 15:51
Oj! Nu när jag har läst den här tråden fick jag mig en funderare.
Jag har Endlers från 2 olika ställen.
De första kommer ifrån en butik och ser ut som de där "Black Bar" (svart-gul-röd-grön) med blå ryggfena och rundad stjärtfena. En av hanarna har lite blått på stjärtfenan med.
De andra kommer från Matsvin (hennes "vanliga") och har längre stjärtfenor, lite dubbelsvärd, och andra färger.
Borde jag dela dem? Jag har bara ett akvarium, och tänkte att de är ju samma art...
Än så länge kan jag ju separera dem :confused:
#37 - 13 november 2006 19:41
Ja egentligen borde man hålla de olika stammarna för sig, annars går de förlorade.
#38 - 13 november 2006 21:12
Jag hade en föraning om det här, var lite tveksam när jag släppte ihop dem. Men jag tänkte även att det ska vara bra att ta individer från olika ställen, blanda generna, så det inte blir inavel.
Att det är olika "stammar" som bör bevaras tänkte jag inte på.
Jag kanske kommer hinna få "oäktingar" de har ju gått ihop i 7 dagar [:o] men jag kan dela dem. Jag vet att de 3 största honorna är "Black Bar" varianten, och så finns det 4 yngel som föddes innan den andra stammen kom.
Detta kanske innebär att jag "måste" starta upp ett andra akvarium, det skulle ju bli växthus/odlingsskåp var det tänkt *ler*
#39 - 13 november 2006 21:18

Om du verkligen vill ha dom så går det ju att beställa från den odlaren som har sidan priset står ju under bilden ,men det kanske är säkrast att vänta tills
det blir lite varmare.

De första kommer ifrån en butik och ser ut som de där "Black Bar" (svart-gul-röd-grön) med blå ryggfena och rundad stjärtfena. En av hanarna har lite blått på stjärtfenan med.

De andra kommer från Matsvin (hennes "vanliga") och har längre stjärtfenor, lite dubbelsvärd, och andra färger.

Borde jag dela dem? Jag har bara ett akvarium, och tänkte att de är ju samma art...

Än så länge kan jag ju separera dem :confused:

Längre stjärtfenor beror på inblanning av vanlig tam guppy,de flesta stammarna i sverige är inte 100% rena endlers.
#40 - 13 november 2006 22:03
Ceci skrev:
Jag hade en föraning om det här, var lite tveksam när jag släppte ihop dem. Men jag tänkte även att det ska vara bra att ta individer från olika ställen, blanda generna, så det inte blir inavel.

Visst är det bra att undvika inavel (även om fiskar är betydligt mindre känsliga för det än däggdjur, men efter ett antal generationer kan det bli knas ändå), men det kan man även göra inom stammen, genom att få in nya individer som tillhör samma stam.

Även i naturen kan det förekomma korsningar och om förutsättningarna är bra kan naturliga hybrider överleva. Men saker och ting fungerar inte riktigt på samma sätt i ett akvarium som i naturen.

Ceci skrev:
Att det är olika "stammar" som bör bevaras tänkte jag inte på.

Jag kanske kommer hinna få "oäktingar" de har ju gått ihop i 7 dagar [:o] men jag kan dela dem. Jag vet att de 3 största honorna är "Black Bar" varianten, och så finns det 4 yngel som föddes innan den andra stammen kom.

Detta kanske innebär att jag "måste" starta upp ett andra akvarium, det skulle ju bli växthus/odlingsskåp var det tänkt *ler*

Att starta ett andra akvarium är aldrig fel :D Fast även en tid efter det att du har delat på dem kan du få korsningar eftersom ungfödare kan spara på sperma i sina kroppar. Men då kan du helt enkelt adoptera bort ynglen som framavlade varianter av endlers utan någon specifik stam, vilket är ganska vanligt i Sverige. Men när de har gått i olika akvarier i några månader (i fall du sett till att inga av barnen hunnit para sig med de vuxna) kommer du att ha rena stammar.
#41 - 13 november 2006 22:28
Var köpte du dina endlers Batski?
#42 - 13 november 2006 23:36
bjar skrev:
Var köpte du dina endlers Batski?

Från en uppfödare i USA.
#43 - 14 november 2006 08:26
Ah...tänkte väl att de såg ovanligt fräsha ut!
#44 - 14 november 2006 08:53
Fast nu har de fått sina första svenska barn :p
#45 - 14 november 2006 12:18
Köper gärna yngel av dig när du har fåt upp en stam...
#46 - 14 november 2006 13:02
Du har fått pm ;)
#47 - 14 november 2006 14:31
Tack för hjälpen batski!

batski skrev:
Visst är det bra att undvika inavel (även om fiskar är betydligt mindre känsliga för det än däggdjur, men efter ett antal generationer kan det bli knas ändå), men det kan man även göra inom stammen, genom att få in nya individer som tillhör samma stam.

Även i naturen kan det förekomma korsningar och om förutsättningarna är bra kan naturliga hybrider överleva. Men saker och ting fungerar inte riktigt på samma sätt i ett akvarium som i naturen.

Att starta ett andra akvarium är aldrig fel :D Fast även en tid efter det att du har delat på dem kan du få korsningar eftersom ungfödare kan spara på sperma i sina kroppar. Men då kan du helt enkelt adoptera bort ynglen som framavlade varianter av endlers utan någon specifik stam, vilket är ganska vanligt i Sverige. Men när de har gått i olika akvarier i några månader (i fall du sett till att inga av barnen hunnit para sig med de vuxna) kommer du att ha rena stammar.

Men kallas det verkligen hybrider då, de är väl ändå av samma art? *dum fråga* Jag är nybörjare, har precis börjat greppa det här med stammarna. Betyder det att de olika stammarna egentligen borde ha olika artnamn? Poecilia wingei "Black Bar" och "Gold", de har inga latinska namn. Heter Endler wingei? Jag vet att terminologin för just Endlers är lite "luddig" -minst sagt.

Betyder det att honorna kan spara hanens säd i flera månaders tid?
#48 - 14 november 2006 17:01
Det beror på guppyns grundfärg... så allt är Poecilia wingei. Jag känner som sagt till grå, blond och grå grundfärg hos just Endlers.

Guppyn kan ha olika grundfärger men en del av dem är mkt ovanliga. Jag ska samla ihop mig och skriva ngt om det en dag. Men en guppy kan ha dessa grundfärger :

*grå ( vildgrå)
*blond
*guld
*albino
*pink
*blå
*kräm
*silver

Det man ser oftast är blond och grå... det som kallas guld-guppy är inte detta utan blonda... Albino är nog det tredje vanligaste.. övrigt är ganska ovanligt och förekommer nästan bara hos specialintresserade som odlar på lite annorlunda varianter, Har för mig det ska finnas en nionde grunsfärg.. men kom bara på åtta nu... får fundera lite på det.

Guppy har förrådsbefruktning och honan kan spara hannens sperma i flera månader och på så vis få flera kullar utan en ny parning

Hälsn Robban
#49 - 15 november 2006 11:51
Ceci skrev:
Men kallas det verkligen hybrider då, de är väl ändå av samma art?

Nej du har nog rätt. Hybrid är nog fel ord i det här fallet [:o]
#50 - 15 november 2006 13:00
Jag hoppar in på denna tråd. Jag har jättefina endlers. De blonda (guld)honorna mår jättebra och får massor av yngel. Men ett par honor har blivit grå och sterila. Tror ni att det är en slump att de gråa blev sterila? Eller är de känsligare? Eller oattraktiva? ;) Fler som upplevt samma sak?
#51 - 16 november 2006 04:52
Roligt att du också har blonda Endlers.. då liknar de mina fiskar som jag visade bild på. Även i min grupp kommer det ibland en del grå yngel.. men jag flyttar undan dem till ett annat akvarium, men har inte sett att de skulle vara sterila. Guppyhannar struntar i om honorna har grå eller blond grundfärg, men de är mest förtjusta i stora honor och de mest tjocka honorna.. så har de ngt skönhetsideal så handlar det mer om storleken och omfånget på honorna än på deras grundfärg.
#52 - 16 november 2006 21:08
Blir mer och mer sugen på att skaffa endlers. Men har ju redan 3 "vanliga" guppy... Hmm... tål å funderas på.

Har haft vildguppy (köpta som det på auktion iaf) för flera år sen, såg ut som de på länken har jag för mig.
#53 - 16 november 2006 22:46
Jenny_E skrev:
Blir mer och mer sugen på att skaffa endlers. Men har ju redan 3 "vanliga" guppy... Hmm... tål å funderas på.

Du kanske kan hitta ett nytt hem till dem?

Jenny_E skrev:
Har haft vildguppy (köpta som det på auktion iaf) för flera år sen, såg ut som de på länken har jag för mig.

Var på Trop i dag och såg att han hade några vildguppies där.
#54 - 17 november 2006 01:04
Frågade du vilken vildform det var han hade Batski ? Alltid spännande att veta vilka vildformer eller utplanterade sorter som finns hos folk eller butik.
#55 - 17 november 2006 09:53
Tyvärr så visste han inte det.

Annons