Det där med albinism är lite snårigt verkar det som. De vita odlingsformer som är vita med svarta ögon, har ju ändå svart pigment i ögonen, och är alltså inga albinos. Om det är samma gen som gör kroppen vit hos dem som hos fullalbinos ska jag låta vara osagt. Amelanism är ett vanligt uttryck bland reptiler, en amelanistisk majsorm (använder majsormar som exempel, då de finns i många framavlade färgvarianter, och genetiken fungerar nog i det fallet likadant hos ormar som hos fiskar) är t.ex en orm som har rött pigment, men inget svart. Den är alltså vit, med de normalfärgades röda fläckar, och även orange och gul pigmentering i varierande grad. Dessa kan även kallas halvalbino, och jag kan tänka mig att man skulle kunna överföra det tankesättet till fiskar, och att man kan kalla en gul ancistrus för amelanistisk, eller halvalbino. Den saknar svart pigment (även i ögonen), men har gult. Finns ju även fiskar som har gult, och svart pigment, som t.ex den gula odlingsformen av fjärilsciklid, och guldgurami (förmodar att även guldscalaren har samma gen), dessa kallas xanthistiska, om jag minns rätt.
Morot? Finns ju fiskfoder som väl innehåller karoten, som kan förstärka gula och röda färger :) Finns även i en del fågelfoder.
Har försökt reda upp detta lite nu, och det mesta baseras på wikipedia:
Melanin är den typ av pigment som färgar hud/päls/fjädrar på djur. Det kan ge röda och svarta färger.
Albino - kan inte producera nån typ av melanin. Inget pigment i ögonen = nedsatt syn. Alla djur med albinism är helvita, finns inget mellanting.
Leucism - kan producera melanin, men inte lagra det i hud/päls/fjädrar. Finns olika grader av leucism, t.ex att vissa typer av vävnader kan färgas men inte andra (ex en fågel kan ha vita fjädrar men svart näbb), eller att bara röda pigment funkar, osv. Pigment i ögonen = normal syn.
Vidare finns det andra typer av pigment än melanin, t.ex karotenoider, som kan ge t.ex gula och röda färger. Karotenoider lagras i t.ex. fettvävnad. Vissa djur med leucism kan färgas av detta, och min slutsats är att även albinos borde kunna detta. (Mest eftersom jag ju faktiskt själv har en gul mal med röda ögon.)
Så, Micke_A, jag antar att det du hört om vad gäller amelanism helt enkelt är en typ av leucism, och att den inte kan lagra sitt melanin som den ska. Vi sa väl kanske ungefär samma sak, men med lite olika ord [:o]
(Det är otroligt vad intressant det här var när man egentligen borde tentaplugga... [:I])