Gulaktigt vatten??

#1 - 31 oktober 2007 00:44
hej.. ja har ett 160l kar som ja alltid haft "sera vatten beredning" i. den där me blår kork "aqua tan"som gör vattnet klart och bryter ner tungmetaller. iaf så har ja bytt märke till Tetra - Aqua safe och då blir vattnet gulaktigt. vad beror detta på? följer instruktionerna, stämmer dom? eller
#2 - 31 oktober 2007 08:17
hej.. ja har ett 160l kar som ja alltid haft "sera vatten beredning" i. den där me blår kork "aqua tan"som gör vattnet klart och bryter ner tungmetaller. iaf så har ja bytt märke till Tetra - Aqua safe och då blir vattnet gulaktigt. vad beror detta på? följer instruktionerna, stämmer dom? eller

Hade samma problem, när jag började med akvarier lurade butiken i mig att man behövde vattenberedningsmedel så jag köpte en liten flaska Tetra aqua safe och den löste ut nån skit i karet så mitt vatten blev mjölkvitt till gulaktigt, enda sättet att bli kvitt det va flera vattenbyten, om du inte har dåligt vatten (typ egen brunn eller halvdant sjövatten eller liknande) så kan du troligtvis skita i vattenberedningsmedel helt, det är för dom flesta bortkastade pengar ;)
#3 - 31 oktober 2007 09:11
Fuzzop skrev:
Hade samma problem, när jag började med akvarier lurade butiken i mig att man behövde vattenberedningsmedel

Stopp och belägg! Vattenberedningsmedel behövs i många fall. Det beror ju på vad man har för kranvatten, vilket varierar från ort till ort, men även under året. Själv använder jag alltid vattenberedningsmedel vid vattenbyten för säkerhets skull. Har dock aldrig använt Tetras VB, utan kör med JBL:s Biotopol. Inga problem där. Har även personlig erfarenhet av Sera Aqutan och fick inga problem av det heller.

Gulaktigt vatten behöver inte vara ett problem. Tvärt om är det många arter som trivs med det. Men det beror ju på vilka arter du har.
#4 - 31 oktober 2007 09:20
jag använder Sera Aqutan och har inga problem med det, nu behöver jag väl inte använda det egentligen men gör det ändå men det är också det enda jag använder.
#5 - 31 oktober 2007 10:48
att aquasafe skulle göra vattnet gult ställer jag mig väldigt tveksam till! däremot om du stoppat i nån rot eller inte bytt vatten på ett tag så blir det gult!
#6 - 31 oktober 2007 13:27
batski skrev:
Stopp och belägg! Vattenberedningsmedel behövs i många fall. Det beror ju på vad man har för kranvatten, vilket varierar från ort till ort, men även under året. Själv använder jag alltid vattenberedningsmedel vid vattenbyten för säkerhets skull. Har dock aldrig använt Tetras VB, utan kör med JBL:s Biotopol. Inga problem där. Har även personlig erfarenhet av Sera Aqutan och fick inga problem av det heller.

Gulaktigt vatten behöver inte vara ett problem. Tvärt om är det många arter som trivs med det. Men det beror ju på vilka arter du har.

Jo visst behövs det i många fall, men absolut inte i så många som vissa affärer försöker påskina, i mitt fall fanns det ingen som helst andledning då kranvattnet va hur bra som helst i min stad.
Sen har du inte testat tetras VB så låt bli, själv provade jag även en som heter aqua sana från prodac och den gav inga sånna konstigheter som tetras ;)
#7 - 31 oktober 2007 14:48
Jag har kört med EasyLife FFM som gör vattnet mjölkvitt. Det ska försvinna på några timmar påstår dom men hur kul är det på en skala då vattnet är helt grumligt?

Själv har jag slutat använda vattenberedningsmedel. Fisken är snarare friskare nu än tidigare. Bättre lägga pengarna på bättre filteranläggning och lite trevliga växter.

gäddmannen:
Hur ofta och hur mycket vatten byter du?
Har du någon rot i akvariet? lagt i den nyligen?
#8 - 31 oktober 2007 17:07
MagArne skrev:

Själv har jag slutat använda vattenberedningsmedel. Fisken är snarare friskare nu än tidigare. Bättre lägga pengarna på bättre filteranläggning och lite trevliga växter.

Åter igen, det beror på kranvattnet. Ingen filter anlägning - hur bra den än är - kan neutralisera klor och kloramin, eller binda eventuella tungmetaller. Detsamma gäller växter - hur trevliga de än är ;)

Så att ge andra rådet om att skippa VB trots att man inte har en aning om vad personen i fråga har för kranvatten är inte att rekommendera. Dessutom kan även de som har ett bra kranvatten vid vissa tider på året drabbas av förhöjda klor/kloraminhalter eller annat onyttigt. Vattenverken kan nämligen tillsätta extra klor i fall de befarar förhöjd bakterieflora eller så.
#9 - 31 oktober 2007 19:39
MagArne skrev:
Jag har kört med EasyLife FFM som gör vattnet mjölkvitt. Det ska försvinna på några timmar påstår dom men hur kul är det på en skala då vattnet är helt grumligt?

gäddmannen:

Hur ofta och hur mycket vatten byter du?

Har du någon rot i akvariet? lagt i den nyligen?

Svar... 1, typ entredjedel varje vecka.. inga nya grejer i karet.
#10 - 1 november 2007 11:47
Binder vattenberedningsmedel, järn, koppar, zink, magnesium m.m som bl.a finns i många växtgödningsprepparat?
Hur länge är vattenberedningsmedlet verksamt så man vet när man kan börja göda?
#11 - 1 november 2007 12:01
MagArne skrev:
Binder vattenberedningsmedel, järn, koppar, zink, magnesium m.m som bl.a finns i många växtgödningsprepparat?

Hur länge är vattenberedningsmedlet verksamt så man vet när man kan börja göda?

Ja det kan det göra. Man ska alltid vänta ett par timmar.
Bilagor:

Annons