gäddmannen skrev:hej.. ja har ett 160l kar som ja alltid haft "sera vatten beredning" i. den där me blår kork "aqua tan"som gör vattnet klart och bryter ner tungmetaller. iaf så har ja bytt märke till Tetra - Aqua safe och då blir vattnet gulaktigt. vad beror detta på? följer instruktionerna, stämmer dom? eller
Fuzzop skrev:Hade samma problem, när jag började med akvarier lurade butiken i mig att man behövde vattenberedningsmedel
att aquasafe skulle göra vattnet gult ställer jag mig väldigt tveksam till! däremot om du stoppat i nån rot eller inte bytt vatten på ett tag så blir det gult!gäddmannen skrev:hej.. ja har ett 160l kar som ja alltid haft "sera vatten beredning" i. den där me blår kork "aqua tan"som gör vattnet klart och bryter ner tungmetaller. iaf så har ja bytt märke till Tetra - Aqua safe och då blir vattnet gulaktigt. vad beror detta på? följer instruktionerna, stämmer dom? eller
batski skrev:Stopp och belägg! Vattenberedningsmedel behövs i många fall. Det beror ju på vad man har för kranvatten, vilket varierar från ort till ort, men även under året. Själv använder jag alltid vattenberedningsmedel vid vattenbyten för säkerhets skull. Har dock aldrig använt Tetras VB, utan kör med JBL:s Biotopol. Inga problem där. Har även personlig erfarenhet av Sera Aqutan och fick inga problem av det heller.
Gulaktigt vatten behöver inte vara ett problem. Tvärt om är det många arter som trivs med det. Men det beror ju på vilka arter du har.
MagArne skrev:
Själv har jag slutat använda vattenberedningsmedel. Fisken är snarare friskare nu än tidigare. Bättre lägga pengarna på bättre filteranläggning och lite trevliga växter.
MagArne skrev:Jag har kört med EasyLife FFM som gör vattnet mjölkvitt. Det ska försvinna på några timmar påstår dom men hur kul är det på en skala då vattnet är helt grumligt?
Själv har jag slutat använda vattenberedningsmedel. Fisken är snarare friskare nu än tidigare. Bättre lägga pengarna på bättre filteranläggning och lite trevliga växter.
gäddmannen:
Hur ofta och hur mycket vatten byter du?
Har du någon rot i akvariet? lagt i den nyligen?