Gula BÖLDsjukan?

#1 - 5 februari 2010 09:12
Alltså, jag blir inte klok på detta...

Fisken i fråga är molly, sjukdomen(?) verkar bara angripa ljusa individer. Dessa får gula/orange, ganska stora prickar/fält på kroppen. Har tidigare haft hela kullar som varit vita vid födseln och sedan fått svarta fläckar, så varför skulle de inte få gula...? Problemet är bara det att fläckarna efter ett tag blir bölder! De växer väldigt långsamt och här är tvisten, de är under fjällen. Sjuka(?) fiskar beter sig precis som vanligt, god apitit och god överlevnad. Den som har varit sjuk(?) längst är helt gul och pucklig, men gladast av alla. Jag har medicinerat mot svamp, höjt temperaturen och öst i salt utan resultat... Till saken hör att det finns friska vita molly i samma kar, inga övriga fiskarter i akvariet verkar påverkade.

Jag fattar verkligen inte detta. Hjälp...?

bilder ligger uppladdade i goldmedlemsarkivet
#2 - 9 februari 2010 20:07
Ingen?
#3 - 9 februari 2010 21:23
Hade samma sak med mina ex. segelfens mollys, det var i och för sig bara honorna som "angreps" av detta och dom små bölderna eller hur man nu kan beskriva dom dök bara upp vid munnen. I övrigt verkade det inte vara något smittsamt eller något dom led över eftersom, som du själv beskrev, är dom lika matglada och aktiva som innan. Ingen annan fisk fick liknande bölder på kroppen, utav det var bara mollysarna.
#4 - 10 februari 2010 07:53
Okej, då är det nog genetiskt på något sätt... dessa jag har nu är 1/8 segelfensmolly eller mindre. Förklarar att det inte smittar dessutom. Tog du bort fiskarna?
#5 - 10 februari 2010 12:36
Gummiankan skrev:
Okej, då är det nog genetiskt på något sätt... dessa jag har nu är 1/8 segelfensmolly eller mindre. Förklarar att det inte smittar dessutom. Tog du bort fiskarna?

Fick en förklaring att det är pga att dom har avlats rätt mycket, färger bla så att det kan uppstå små "defekter" eller liknande.

Jag gav bort dom då jag ville inrikta mig på ett rent SA akvarium, dom lever ännu idag.
#6 - 10 februari 2010 19:28
Låter logiskt... Men bekymmersamt då de fortfarande verkar vara fertila, kan ju bli värre defekter om ett par generationer om man inte ingriper. Jobbigt läge...

Annons