Gula blad

#1 - 12 november 2011 13:12
Börjar få tråkiga blad på en del växter.:( Denna har blivit alldeles gul. Ger Easy Carb varje dag samt PMDD varannan vecka. Gav tidigare varje vecka. Kan det vara orsaken?:confused:
[ATTACH=CONFIG]49153[/ATTACH]
#2 - 12 november 2011 13:17
varför gått ner i näring?
#3 - 12 november 2011 13:19
Kändes som att det kunde bli överdoserat...eller tja...varför:confused: Bäst att börja med varje vecka igen.:)
#4 - 12 november 2011 13:25
Om vi leker med en näringstanke..

Om vi säger att du normaldoserar, 10 ml/100L så kan du om du har stora mängder växter mäta näringsnivåernas minskningsgrad under veckan.

Du nollställer näringsnivåerna vid vb, om du gör ett på 30-50% då ska det i en ny puls. Om vi säger att du gör ett vb i veckan så har du lämnat växterna helt utan näring i en vecka vilket inte leder till något annat än växter som dukar under då de måste slåss om de begränsade näringsnivåerna.

Så tänk att du nollar allt efter vb och då behöver i mer näring, jag kör en fullpuls igen mitt i veckan då näringsnivåerna trappas ner så otroligt.
#5 - 12 november 2011 14:54
Jag körde vattenbyte varannan vecka nu ett tag därför kändes det som att det kunde bli överdoserat. Nu blir det vattenbyte varje vecka ett tag framöver igen. Tack för hjälpen! :)
#6 - 13 november 2011 10:24
Kollade timern igår och ljuset är tänt nästan 12 timmar. Sänkte det till ca 10 timmar.
#7 - 13 november 2011 10:26
Det är ju mest på grund av algerna man vill hålla koll, kör 11-12 timmar här.
#8 - 13 november 2011 10:51
Tja alger har jag inte. Det kan nog ha med ändringen i PMDD givan.
#9 - 13 november 2011 11:51
Det är inte järnbrist då? Vissa växter behöver tydligen mer järn än andra har jag hört. Jag är som tidigare sagt nybörjare, så du kan säkert mer än jag, det var bara en tanke :)
#10 - 13 november 2011 11:59
Det är inte järnbrist då? Vissa växter behöver tydligen mer järn än andra har jag hört. Jag är som tidigare sagt nybörjare, så du kan säkert mer än jag, det var bara en tanke :)

Kanske inte helt fel tänkt men PMDD innehåller järn fast nu har jag ju snålat med det så javisst, så kan det vara.:)
#11 - 14 november 2011 07:35
Och det är inte "Ancistrus-slitage" som orsakar utseendet?
#12 - 14 november 2011 15:26
Svetsaren skrev:
Och det är inte "Ancistrus-slitage" som orsakar utseendet?

Har nog faktiskt mer en Pleco då som är på bladen. Ancistrusarna är mer på bakgrunden. Det kan nog vara orsaken...:p
#13 - 14 november 2011 15:57
skulle nog sätta mina pengar på ancistrusslitage.

de kan vara notoriska bladtuggare.

och de tycker nog att svärdisar är rena godiset.

.
#14 - 14 november 2011 16:26
Ja, svärdsplantor är inga krävande växter så i ett kar som göds såpass ska det inte uppstå brister som ger så kraftiga effekter. Tror också på ancistrus, när de väl får smak på svärdisar får man snabbt bekymmer.
#15 - 14 november 2011 17:08
Hmmm...och nu har jag ju även Ancistrusbebisar[:-79]
Men faktum är att den här Plecon (vet inte vilken sort det är, kanske nån vet?) är konstant nånstans på växterna.:(
[ATTACH=CONFIG]49221[/ATTACH]
#16 - 14 november 2011 17:16
det kanske han är, men jag tror nog att det är ancistrusfamiljen som är den stora boven.

just svärdisar är som rent godis för en 6-åring.....dvs de äter till de spyr...

en del ancistrus är riktigt svåra på det och kan aldrig bvänjas vid något annat när de väl har fått
smak på dom, en del föredrar högkvalatativ annan mat, så dom kan man så att säga hålla ifrån
svärdisar, en del skiter fullständigt i blommorna.

jag tror det hänger på vilken stam de kommer ifrån, jag hade vid ett tillfälle 3 olika stammar i mina
kar, en av dom tuggade sönder allt vad blommor hette, svärdisar, valliasar, etc etc, utom hornsärv och anubias,
de andra två stammarna tittade inte ens på blommor.

är väl som med små barn, det som mamma äter när hon bär på rom, det kommer ynglen att för eller senare
äta med välbehag.

.
#17 - 14 november 2011 17:19
Får skippa Svärdplanta då. Synd för jag tänkte den skulle tilltala Scalarerna att lägga sin rom på.:(
#18 - 14 november 2011 17:38
anubias funkar nästan bättre till scalarer.

men tips....vill du behålla rommen.....ta väck malarna.....romätare av rang,,,,,,

.
#19 - 14 november 2011 17:57
Kensa skrev:
anubias funkar nästan bättre till scalarer.

men tips....vill du behålla rommen.....ta väck malarna.....romätare av rang,,,,,,

.

Åhhh...jag vet...[:o] men jag har blivit så sjukt tokig i malar....tänker att Scalarerna ändå kanske äter upp bebisarna själva. Sen blir ju malbebisarna scalaremat...*suck* Nåja...får handla lite Anubias då...
#20 - 14 november 2011 18:44
Fast nu när jag fått svar på att Plecon troligtvis är en Vanlig Pleco så misstänker jag ju den skarpt. För det är sen den kom som växterna börjat fara illa och den ska ju vara svår på växter. Mina Ancistrusar har jag haft flera år utan att nåt sånt här hänt. Så Plecon går bort!:D
Den kommer att bli för stor ändå för att kunna gå i mitt kar....jäkla affär till att inte veta bättre [:(!] Den är alltid uppe i nån planta och smaskar. Mina Ancistrusar är små änglar ju![:-2]
#21 - 14 november 2011 19:14
Ja så är det nog!
#22 - 15 november 2011 16:28
ja så är det nog!

:d

Annons