gul påfågelciklid

#1 - 2 december 2009 17:26
hej ny här på forumet =)
jag har 2 st röda oskar 30cm+o vill nu ha tag i 2 st(ett par)gula oskar någon som vet vart hitta?mvh p.s bor i gbg trakten
#2 - 2 december 2009 18:13
johnny_r skrev:
hej ny här på forumet =)

jag har 2 st röda oskar 30cm+o vill nu ha tag i 2 st(ett par)gula oskar någon som vet vart hitta?mvh p.s bor i gbg trakten

Gula?? är det inte albino du menar??...Albinon får man tag på på de flesta ställena där de säljer Oskar.
Bilagor:
#4 - 3 december 2009 13:13
[QUOTE=http://www.oscarfishlover.com/the-oscar-fish]there are many types of Oscar available. Tiger Oscar, Red Oscar, Albino Oscar, Red Tiger Oscar, Lemon Oscar, the list goes on..[/QUOTE]
Den på bilden som du länkade till var en vanlig blek Oscar, talar man om gula så tänker man väl oftast på albinos vilket är relativt vanliga.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 3 december 2009 13:26
johnny_r skrev:
hej ny här på forumet =)

Om du redan har 2 så stora oscars i ditt akvarium blir det nog svårt att släppa ner några fler
#6 - 3 december 2009 13:29
Nja så blek var den väl inte ganska normalfärgat skulle jag vilja påstå....Färgen kallas förövrigt Tigrerad.

Bifogar bild på både en vanlig tigrerad och en albino.....bägge två finns i mina kar;)
#7 - 3 december 2009 13:29
Nja så blek var den väl inte ganska normalfärgat skulle jag vilja påstå....Färgen kallas förövrigt Tigrerad.
#8 - 3 december 2009 14:09
ciklidtok skrev:

Aha, då vet jag. [:o] Helt grön som jag är på området så tyckte jag att den var aningen blek i den ljusa färgen jämfört med vad jag har sett tidigare även om det svarta partierna var mörka och fina. :)
#9 - 3 december 2009 23:02
Jag har hittat denna sidan. Om man scrollar ner på sidan kan ni tydligt se att det finns både golden och golden tiger.
Men tycker den ser gul ut. Nog svårt att få hit dock. Hade mer än gärna tagit ett par st.:)
#10 - 4 december 2009 00:13
Har sett bilder på "guldfärgade" påfåglar (förmodligen urvalsodlad röd Oscar), men de är nog som sagt svåra att få tag i här.
#11 - 4 december 2009 06:21
gul oskar

tack för alla svar =)jo kan vara så att den är blekare i färgen o därför ser gul ut kanske knepigt det här =/
någon som är kunnig på oskar fiskar?mina har haft ful rulle i natt lip locks o plaskat så karet gungar så fick lova sambon o inte skaffa flera hehe
hon hotade med att karet åker ner från balkongen om jag fixar fler påfåglar så dumt o chansa kanske någon som har bra tips på lite snälla färglada ciklider som skulle kunna gå ihopp med mina "monster"(sambons ord i morse hon vakna 3 ggr i natt o fick gå upp o torka):D
#12 - 4 december 2009 07:38
Att de biter varandra i läppen/munnen är normalt, antigen är det början till lek om det är hane-hona....är det två hannar, så är det maktkamp;) En frisk Oskar är en aktiv Oskar, de brukar simma runt i karet och utforska allt, bita i växterna slå med stjärtfenan och småtjafsa med varandra...så det är sunda friska Oskars du har....:)

Mina två fullvuxna går med bla. ett fullvuxet Jack Dempseypar och ett fullvuxet Synspilumpar...., men de är lite hårdare i temperamentet. Du bör nog ha nån som är lite tuffare om Oskarn är stor.....De är iofs. fridsamma, men deras storlek gör ju att de får in det mesta i munnen...och de äter gärna småfisk om de får möjligheten.
#13 - 4 december 2009 13:20
bråkande oskar

ok skönt o höra det inte är onormalt att dom bråkar iaf :d
sambon ringde mej till jobbet presis o sa att dom slås så akvarierampen stutsar:ptror inte hon gillar mina fiskar hehe men jag ger det ett par dar så lungnar dom nog ner sej får jag hoppas
Bilagor:
#14 - 4 december 2009 20:37
johnny_r skrev:
tack för alla svar =)jo kan vara så att den är blekare i färgen o därför ser gul ut kanske knepigt det här =/

någon som är kunnig på oskar fiskar?mina har haft ful rulle i natt lip locks o plaskat så karet gungar så fick lova sambon o inte skaffa flera hehe

hon hotade med att karet åker ner från balkongen om jag fixar fler påfåglar så dumt o chansa kanske någon som har bra tips på lite snälla färglada ciklider som skulle kunna gå ihopp med mina "monster"(sambons ord i morse hon vakna 3 ggr i natt o fick gå upp o torka):D

Deja vu:D
#15 - 5 december 2009 10:47
haha

jaså du har vart med om samma sak förstår jag =)
håller på o bråkar med vattnet nu inge kul nitritet är skyhögt bytte 50%i går o håller på 50%nu +ska slänga i nitrivec så hoppas det löser sej är ju ett stort kar så tar väll en stund o få balans i det[:o]
#16 - 6 december 2009 22:34
Hoppas du får ordning på det. Tycker det är lättare med ett stort kar. Går det väl åt rätt håll brukar det rätta till sig självt. Om du inte har överbefolkat eller misssköter matning/VB så tuffar det på.

Hade lite mkt fisk ett tag och märkte att filtret mös igen fort. Ville inte få någon nitrittopp så det vara bara att gå tillbaka med fisken och några VB så var faran över.

Har märkt tendenser till lek så det möbleras friskt just nu. Måste nog fylla på med lite sand så att växterna får rota sig ordentligt.

Annons