Jag undrar om man kan ha Gul labidochromis (Golden) i ett sällskaps akvarium på 720 liter? jag har scalarer , palettciklider neontetror , praktbotior , guppy , black molly och lite malar.
Nej, det skulle jag inte rekommendera. Golden vill ha högre ph och dess temperament motsvarar inte de fiskar du har. Tror nog dessutom att golden skulle bli rätt mätt efter ett tag i det karet. :)
Malawisar ska nog helst gå själva.
Guest
#4 - 11 juli 2007 13:01
Jag får väl svara emot lite...
Hur ser inredning ut i karet?
Vad har du för vattenvärden?
Jag hade sagt blankt nej om ditt kar varit på under 250L, men nu är det faktiskt på 720L...
Förstår inte riktigt vad storleken spelar för betydelse? De nuvarande fiskarna är sydamerikaner med helt andra "önskemål" om PH,inredning etc än vad Golden har...
De kan ju förvisso eventuellt gå att få dem att överleva i samma kar men vad jag förstår skulle det innebära att vatten och inredning inte vore riktigt bra för någon av dem. Bara för att någonting är genomförbart så innebär det ju inte automatiskt att det är lämpligt.
Dessutom tror jag att Golden som förvisso är en snäll ciklid skulle ta sig ett rejält skrovmål på de små tetrorna, tugga sönder fenorna på skalaren som inte är snabb nog att hinna undan o.s.v så jag skulle ABSOLUT INTE rekommendera att blanda arter på det sättet.
Guest
#6 - 11 juli 2007 14:02
Klart storleken spelar roll. :p
Nej jag säger inte heller att man bör göra det, men jag säger heller inte blankt nej.
Jag har genom åren sett blandningar i kar som jag trott vore helt omöjliga om jag inte fått se det med egna ögon. Och i de fall har alla kar varit stora o väl inredda så att fiskarna kunnat bilda sig egna revir.
Men visst jag kapitulerar, innan jag vet förutsättningarna...
Och säger nej! Det rekommenderas inte!