Gul körsbärsräka???

#1 - 11 augusti 2008 12:20
Tidigare idag när jag lugnt satt och intog ett mål mat satt jag samtidigt och spanade in i mitt minsta akvarium, där jag har mina körsbärsräkor. Döm om min förvåning när jag plötsligt såg en GUL räka i karet. Jag har ju gula räkor också, men dom är i ett annat kar i ett annat rum och även om jag drömt om förrymda räkor så tror jag inte att dom förflyttar sig ovan vattenytan bara för att jävlas med mig.
Alltså, hur kommer detta sig? Jag har funderat lite själv om något räkyngel kunnat hänga med något över till lillakvariet men jag har inte stoppat ner någon håv ens på väldigt länge i karet med körsbär... inga växter är flyttade och jag använder inte ens samma redskap mellan karen vid vattenbyte.
Kan körsbär få gul avkomma? Detta är en mindre räka än mina övriga körsbär.
Jag får liksom inte ihop detta...
#2 - 11 augusti 2008 17:29
Detta vill jag gärna följa!Samma lika för mig men jag har bara fem röda från start och inga andra.Hux flux så sitter det en guling å tittar på mig.Nån stans i aveln har det startat.Nu har jag fått räklingar av denna oxå och även dessa är gula.Har du samma?
#3 - 12 augusti 2008 14:12
Jo, det hade som varit kul att veta. Var är alla räkexperter?
Nä, den gula räkan är för liten ännu för att ha fått avkomma.
#4 - 12 augusti 2008 19:43
Lustigt.. Det verkar som att körsbärsräkan har de gula anlagen, då det är det dem de har avlat på för att få fram de gula.... Mina gula och gröna skiftar också lite i färg beroende på dagsformen.. Men hanarna är lika små och oansenliga som hos körsbärsräkan så helt klart måste de vara släkt.. Jag skulle inte blanda de 2 färgerna utan se till att sära på dem så det inte blir beiga räkor.. :eek:

Eller vad säger du Matsviper??? Har dina gula parats med andra gula och bara fått gula bebisar eller parat sig med en röd och fått fifty/fifty eller blev det några mittemellan???? :)
#5 - 13 augusti 2008 13:12
Mina gula räkor, de som SKA vara gula, skiftar väldigt lite i färg, däremot mina gröna odjur, de kan helt plötsligt bli orange, limegröna eller gula.
Att få en guling bland körsbären kändes väldigt märkligt. Om jag haft ett räkkar till hade jag förstås kunnat leta upp den och separera den från övriga körsbär, men i alla andra tillgängliga kar har jag Neocaridina-arter som kan korsa sig med körsbär, så just nu går det inte.
#6 - 14 augusti 2008 17:56
Min första kom av enbart röda föräldrar men avkomman ser ut att bara vara gul trots att det bara finns röda hanar.Kan vara lite underligt men nån stans är det ett genetiskt arv.Generation 2 av dessa gula skall bli roligt att se vad det blirav.Det kommer att bli ett korsande mellan röda å gula åt alla håll.Tiden får framvisa.
#7 - 23 augusti 2008 15:09
Gul räka av röda föräldrar

Lägger upp en bild(om än dålig)så alla kan se att den är gul
#8 - 23 augusti 2008 15:26
Var har ni köpt era räkor?

om det är körsbär så är det ju en neocaridina heteropoda var "red"
de gula är neocaridina heteropoda var "yellow" de korsar sinsemellan och har man otur har de haft dessa två blandade och då kan man fått räkor som är korsningar av dessa
Finns ett par stycken som sålt räkor som cherry alt gula räkor och haft dem blandade.

Färgerna är ju selektivt framodlade och bör hållas separerade, någon har lyckats få rosatonade cherry efter korsning med gula...
utöver det bör både gula och cherry ha anlag för den andra färgen nånstans i genbanken eftersom båda färgerna odlats fram
ibland kommer en individ med avvikande färg

Den äkta gröna dvs caridina cf babaulti var "green" kan skifta i brunt, rött, orange, grönt osv både baserat på humör och hur den mår.
Förväxlas ofta med "giftgrön räka" som egentligen är caridina sp (än så länge inte namngiven)
Bilagor:
#9 - 8 november 2008 10:18
Bara för upplysning tan talas om att inga gula varelser har överlevt i karet.Alla med gula anlag har försvunnit och det ser inte ut att finnas några sådana anlag kvar i dom andra(ca 100st)körsbären.
#10 - 9 november 2008 09:58
Matsviper skrev:
Bara för upplysning tan talas om att inga gula varelser har överlevt i karet.Alla med gula anlag har försvunnit och det ser inte ut att finnas några sådana anlag kvar i dom andra(ca 100st)körsbären.

Jag gissar att det snarare handlar om att de skiftar i färg när de inte mår så bra och att de nu antingen har dött som du skriver eller fått tillbaka sin normala färg.. Men det är en gissning.. ;)

Annons