Gul groda i å?

Guest
#1 - 13 juli 2007 00:20
raderat
#2 - 13 juli 2007 00:24
Alla grodor, paddor, salamandrar, ödlor, ormar är fridlysta.
Guest
#3 - 13 juli 2007 00:34
raderat
#4 - 13 juli 2007 00:40
Alltid kul att se någon som inte är platt som en pannkaka på vägen
#5 - 13 juli 2007 00:42
Det måste vara en phyllobates terribilis, run for your life!

(förlåt, jag ska gå och lägga mig)
#6 - 13 juli 2007 00:44
Ja en sån vill man inte peta på
Guest
#7 - 13 juli 2007 00:55
raderat
#8 - 13 juli 2007 07:26
Det är med stor säkerhet en lövgroda, särskilt som du enligt din profil befinner dig i en av den artens sista fästen i Sverige.
http://www.hlasek.com/hyla_arborea_6289.html

Definitivt fridlyst, ja.

Det finns flera amerikanska lövgrodor som hålls som terrariedjur, och som inte bör vara särskilt svårt att få tag på.
Guest
#9 - 13 juli 2007 12:45
raderat
#10 - 13 juli 2007 13:08
Hittade åxå en länk..

http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/fauna-grodor-paddor.htm#

Vi får väl hoppas det inte är Pilgiftsgrodan du funnit...:)
Guest
#11 - 13 juli 2007 13:27
raderat
#12 - 13 juli 2007 14:03
Såg den röra sig.. det kanske är en badgroda från en två-årings badbalja..:D
#13 - 13 juli 2007 14:18
Ingen risk för pilgiftsgroda. Om den inte höll i en pilbåge och hade ett koger med pilar på ryggen (varning för dåligt skämt)
Guest
#14 - 13 juli 2007 14:50
raderat
#15 - 13 juli 2007 15:06
Det är tänkbart, men pilgiftsgrodan är ännu mindre än lövgroda. Lövgrodan är dessutom mycket färgvariabel, och det förekommer gula exemplar (se den nedersta här, t.ex. http://www.herp.it/SpeciesPages/HylaArbor.htm )

Det finns dock som sagt andra arter av gula grodor som hålls i terrarium, och det är väl tänkbart att nån sån blivit utsläppt/rymt - den kommer i såna fall med stor sannolikhet att frysa ihjäl framåt vintern.
Guest
#16 - 13 juli 2007 21:37
raderat
#17 - 14 juli 2007 11:49
Förmodligen är det någon av dom svenska arterna. Om det skulle vara en utsläppt osvensk är det iofs bra om den fryser ihjäl. Låter hårt men trots att jag är en grodgalning hör den isf inte hemma i vår natur.
Guest
#18 - 14 juli 2007 13:58
raderat
#19 - 14 juli 2007 14:10
Du får väl fråga grodan först - kanske på spanska - var den kommer ifrån.
;)
#20 - 16 juli 2007 13:01
På förekommen anledning

[QUOTE=Naturvårdsverket - se länk nedan]Alla Sveriges grodor, ödlor och ormar är fridlysta
Alla vilda arter av grodor, ödlor och ormar är sedan den 1 januari 2000 fridlysta i hela landet. Sedan tidigare är även alla grod- och kräldjur i Danmark och Norge fridlysta.

Huggormen är liksom övriga ormar fridlyst, men om den påträffas på tomtmark får man infånga och flytta den. Om det inte är möjligt att fånga ormen och någon annan lämplig lösning inte finns får man döda den. Tips om vad man kan göra för att undvika huggorm på tomten finns i texten "Orm på tomten" under "Djur i vår närhet – praktiska tips".

De vanligaste arterna (kopparödla, mindre vattensalamander, skogsödla, vanlig groda, vanlig padda och åkergroda) får man ta upp och studera om man inte flyttar dem från platsen och snarast sätter tillbaka dem där de infångades. Man får också samla in rom och yngel i begränsad omfattning och förvara dessa för studier av utvecklingen. När ynglen har utvecklats till vuxna djur ska de snarast sättas tillbaka på den plats som de samlades in på.

Det generella undantag för forskningsändamål som tidigare har gällt fridlysta grod- och kräldjur är numera upphävt. Det innebär att man måste ansöka om dispens hos den berörda länsstyrelsen om man vill samla in grodor eller kräldjur för sin forskning. [/QUOTE]

http://swenviro.naturvardsverket.se/index.php3?main=/dokument/natur/fridlyst/fridlyst.html

Så man får egentligen inte ens fånga grodan ifråga om det kan vara en inhemsk lövgroda.

Och här finns fridlysningsföreskrifterna

Och här Sammanställning över fridlysta växter och djur i hela landet
Guest
#21 - 16 juli 2007 14:46
raderat
#22 - 16 juli 2007 15:44
Det var inte menat som en föreläsning - bara att samla länkarna i en tråd eftersom diskussionen dyker upp år efter år efter år. Men om man nu anser sej ha "noll koll på grodor" och ändå på sätt och vis käftar mot expertis så kanske man får finna sej i ett antal ironiska kommentarer i en sådan här tråd. Så farligt var det väl ändå inte från mej och några andra som stod för de inläggen...
;)
#23 - 16 juli 2007 17:28
Om trådskaparen tog illa vid sig av mina skämt så ber jag tusen om ursäkt, det var absolut bara ett skämt...//Annie
#24 - 16 juli 2007 19:49
förra året, ungefär samma tid som nu, såg jag en groda som jag tror var en lövgroda. Den var gul och levde i en liten vattensamling. MEN lövgrodor ska ju inte finnas där jag bor (har jag för mig..) dvs i sörmland, eskilstuna
Bilagor:
#25 - 16 juli 2007 20:31
Lenis: Stämmer, inga lövgrodor naturligt i Eskilstuna.
Guest
#26 - 16 juli 2007 22:12
raderat
#27 - 16 juli 2007 23:15
Var den helt gul och inga teckningar/mönster utan riktigt gul bara. Klättrade den omkring på vassen eller satt den i vattenbrynet?
Guest
#28 - 16 juli 2007 23:40
raderat
#29 - 17 juli 2007 07:22
Hej!

Det är säkert ingen lövgroda. De håller sällan till vid strandkanten utan hittas uppe i vegetationen.
Jag gissar på en albino av vanlig eller åkergroda.

mvh

olof
#30 - 17 juli 2007 08:57
Azur skrev:
Lenis: Stämmer, inga lövgrodor naturligt i Eskilstuna.

men vad kan det ha varit för groda då? Har aldrig sett något liknande. Ser ofta paddor och ibland andra grön/grå grodor, men har aldrig sett en gul. Den var mycket fin och satt på bottnen i vattensamlingen, det var som ett litet kärr fast med fint klart vatten och sandbotten.
#31 - 17 juli 2007 10:21
Har ju kommit undran om annan groda så jag klämmer in en padda oxå. Är det någon som vet eller ungefär vet var nordligaste platsen för grönfläckig padda under början av 80-talet räknades som. Bra&lätt undran förmodar jag. Väldigt aktuell dessutom....
#32 - 17 juli 2007 11:23
lenis3 skrev:
men vad kan det ha varit för groda då?
Det är en bra fråga. Det kan ha varit en utländsk groda, eller en xanthoristisk eller albino svensk groda. Du borde ha fångat den och fotat den, och skickat fotona till Riksmuseet (eller hela grodan fryst eller i sprit - det är betydligt enklare för dem att identifiera hela grodan).

@eriahl: Vet inte svaret på den frågan, men får hänvisa till denna artikel: http://sv.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%B6nfl%C3%A4ckig_padda

Såvitt jag vet har grönfläckig padda länge varit begränsad till västkusten.
(Den var f.ö. mycket vanlig i Bulgarien; det är enda gången jag själv sett den paddan, trots att jag letat lite efter den på västkusten.)
#33 - 17 juli 2007 11:24
Azur skrev:
Det är en bra fråga. Det kan ha varit en utländsk groda, eller en xanthoristisk eller albino svensk groda. Du borde ha fångat den och fotat den, och skickat fotona till Riksmuseet (eller hela grodan fryst eller i sprit - det är betydligt enklare för dem att identifiera hela grodan).

haha nädu, inte fångar jag in stackarn och har ihjäl den :) ska ta och kolla om den fortfarande bor kvar där, ett år senare.. tack för svaret
#34 - 17 juli 2007 11:34
Såg en i Gävletrakten i början av 80-talet. Stod i en "pöl" iklädd vadarstövlar som vanligt folk gör... Grävde runt lite bland rötter i kanten för att titta på en groda som simmat in bland dom. Fick tag i den trodde jag men det var ist en grönfläckig padda jag hade fått tag i. Kollade där nu och det är ett vackert kalhygge.
Guest
#35 - 17 juli 2007 12:04
raderat
#36 - 17 juli 2007 13:03
Kanske skall säga att det är inte helt ovanligt att folk flyttar runt djur. Jag har själv hittat en Ätlig Groda i Orlången i Huddinge, och dit hade den knappast tagit sig för egen maskin.
#37 - 17 juli 2007 14:49
Azur skrev:
Du borde ha fångat den och fotat den, och skickat fotona till Riksmuseet (eller hela grodan fryst eller i sprit - det är betydligt enklare för dem att identifiera hela grodan).

:confused:
Det får väl inte ens du göra nuförtiden utan dispens.

Enligt Naturvårdsverket (se länk ovan inlägg # 20):
Det generella undantag för forskningsändamål som tidigare har gällt fridlysta grod- och kräldjur är numera upphävt. Det innebär att man måste ansöka om dispens hos den berörda länsstyrelsen om man vill samla in grodor eller kräldjur för sin forskning.
#38 - 18 juli 2007 16:28
Azur skrev:

Såvitt jag vet har grönfläckig padda länge varit begränsad till västkusten.

(Den var f.ö. mycket vanlig i Bulgarien; det är enda gången jag själv sett den paddan, trots att jag letat lite efter den på västkusten.)

Grönfläckig padda finns också på Österlen och i Blekinge, vid Gävle... Tveksamt. Att någon skulle ha släppt ut en verkar också tveksamt. Den enda kvarvarande riktigt livkraftiga populationen i Sverige finns i Malmö kalkbrott.

Mvh

olof
#39 - 18 juli 2007 16:45
erikthur skrev:
:confused:

Det får väl inte ens du göra nuförtiden utan dispens.
Nix. Men det är mycket man inte får göra om man frågar först. I just det här fallet rörde det sig ju om nånting som troligen inte hörde hemma i området och som kan vara ett potentiellt hot mot de infödda arterna.
#40 - 18 juli 2007 18:35
olof b skrev:
Grönfläckig padda finns också på Österlen och i Blekinge, vid Gävle... Tveksamt. Att någon skulle ha släppt ut en verkar också tveksamt. Den enda kvarvarande riktigt livkraftiga populationen i Sverige finns i Malmö kalkbrott.

Mvh

olof

Nu var det ju längesen men det poppade upp i huvudet om någon kanske visste hur det låg till då. Blev själv rätt förvånad då en sån satt i handen innan den fick skutta ner i vattnet igen.
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 18 juli 2007 19:28
Kanske har vi här svaret som jag ställde i Zoopetvideon från Aquarama. Vad blir resultatet om en grön, röd och orange groda korsar sig med varandra - jo en gul:p;)
#42 - 23 juli 2007 21:49
Kanske det kanske ;)
#43 - 19 augusti 2007 19:42
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4]Det låter som en Stor Klogroda i mina öron. Jag har en i mitt akvarium (köpt i Djuraffär). Här är en bild på Min Klogroda: [/SIZE][/FONT][FONT=Palatino Linotype][SIZE=4]. Den kan bli ca 10cm har jag för mig.[/SIZE][/FONT]

Annons