Gul fjärilsciklid---Leka!!??

#1 - 7 oktober 2005 08:30
Hej!

Jag har ett par av Gul Fjärilsciklid...Jättefina tycker ja..nu e de så att ja kan se "röret" på honan o misstänker därför att hon e på hugget ;)
Däremot verkar hannen helt oberörd..varför e han inte intreserad?han e jättefin o ståtlig..o honan har färjat ut sin röda lekdräkt på magen..allt e perfekt me stenar som den kan lägga sina ägg på..(för de har väl samma lekbeteende som vanliga fjärilscikliden?)..vad jan ja göra för att hjälpa..matar me mygglarver varannan dag just nu..i akvariet finns för övrigt 8 Rödmunstatror, 1 ½ ancistrus(den ena e på 1 cm) o 2 st kuhliålar...
Kan de va så att de e rädda för att ålarna ska äta äggen på natten kanske?

hjälp..ja vill veta vad som kan va problemet..om de nu e något!
#2 - 7 oktober 2005 13:08
hur länge har honan haft äggläggningsröret ute då? det tar ju ett tag innan de lägger ägg

mina brukar putsa stenen de avser att lägga ägg på... tyvärr har mina malar käkat upp äggen 5 av 5 ggr.. :(
#3 - 7 oktober 2005 13:17
aj då..de lät ju inge vidare...den har varit liten i ett par dagar nu..men igår o idag så va den mycket större..får väl bara fortsätta hoppas då :S

:D
#4 - 7 oktober 2005 19:04
Ancistrus lär mumsa i sig eventuella ägg när de lägger dem. Jag måste också varna för att det finns fjärilsciklider som liksom inte förstår vad de ska göra. Min gamla hane + hona la ägg flera gånger ock det var väldigt kul att se dem hålla på, men när den gamla hanen dog (av ålder) och jag skaffade en ny så gick det inte lika bra. Min gamla hona vet ju precis hur man gör, och försökte locka den nya hanen. Ut med röret, röd mage, simma förföriskt runt honom och putsa ivrigt på stenen. Han simmade efter men visste inte vad han skulle göra sedan. Simmade över äggen men fertiliserade dem inte (gjorde inte de typiska rörelserna, och inte såg jag ngn mjölke heller). Gång på gång blev han distraherad av vad andra fiskar höll på med en bit bort i akvariet, simmade iväg och kom tillbaka. Honan åt upp alla äggen och har sedan dess inte försökt någon mer gång.

Fjärilsciklider måste lära sig att leka på rätt sätt, ofta får de försöka flera gånger innan de på egen hand lyckas lista ut hur de ska göra. Dessutom är de ju hårt avlade, och särskilt de gula. Eftersom ynglen dras upp utan kontakt med föräldrarna finns det ingenting som gallrar bort dem som har fel beteende. Odlarna gallrar endast efter utseende, och om "dåliga beteendegener" får leva vidare så innebär det att en del helt enkelt inte har lekbeteende.

Hoppas han kommer på vad han ska göra!
:) Iris
#5 - 8 oktober 2005 16:16
Ja du..de e frågan..ja såg iaf igår att de lekte..skit kul o se på..men de va något underligt..Ja har skaffat mig grus som e lite gråaktigt..de kommer från en sjö i närheten(väl rengjort)..ganska finkornigt..de konstiga e nu att de lekte i en gropp som de gjort..o lade äggen..i gruset :/..när ja vaknade imorse såg ja iaf att groppen var igentäppt..lite konstigt..men de kanske var malarna som kom då..o så vart de fajt o då täppes groppen..eller nåt sånt..men så såg ja att de finns en ny grop på andra sidan stenen..ja ser inte äggen..som e ju nästan genomskinliga så de va svårt igår me..men kan de va så att de har flyttat äggen dit?..eller att de kanske har fixat en ny grop att leka i om ett tag?
#6 - 9 oktober 2005 18:51
Jag tror att de fixat en ny grop att leka i inom en vecka. Byt vatten och mata mycket så leker de säkert igen.

Ett tips är att stoppa i en rot i akvariet, mina har med framgång flera gånger lekt på en rot efter att ha misslyckats i sanden. När ynglen väl kläckts har de sedan flyttat dem till en grop i sanden. Och sedan flyttat runt dem varje dag, oftast en halv timme innan ljuset släcks (kanske viktigt att ha akvariet på timer?). Men äggen har de aldrig flyttat.
#7 - 11 oktober 2005 09:14
ok..ja har ju redan en rot i...men den e ju okuperad av malen :S..dessutom finns de stenar som e så släta o fina så de går inte o få dem bättre..borde ju passa bra tycker ja..men men..e de så att de tycker bättre om sanden får de väl ta sanden då..de e ju upp till dom..synd bara att groparna fylls igen när dom försvarar på nära håll pga allt tumult som blir :(
#8 - 11 oktober 2005 19:34
Då är det nog så att du får välja. Vill du se mer av lek och vaktande av rom så behöver de färre och lugnare medinvånare.

Annons