Gul ciklid, indisk ciklid, tomatciklid. Trivs den hos mig?

#1 - 26 augusti 2006 19:08
Ja då var det dags för den sista arten i mitt akvarium. :) Undrar om denna gul ciklid, indisk ciklid, tomatciklid sort går att hållas i enbart sötvatten utan att den mår dåligt av det. Jag vill så gärna ha ett par ciklider och då jag har sydostasien som tema och saknar lite gula fiskar blev jag helt kär i denna. Möjligt? :rolleyes:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=152

Någon snälla?;)
#2 - 26 augusti 2006 20:25
Ingen som har denna fisk och vet om det skulle fungera??? Snälla?
#3 - 26 augusti 2006 20:35
Jag har för mig att mina lekte i sötvatten, men jag såg aldrig några yngel. Ägg och yngel ska visst vara känsliga om de inte får salt, om jag minns rätt.
#4 - 26 augusti 2006 20:59
Ok. Så fisken mår bra, men det blir inga yngel? Mår fisken dåligt av att inte kunna föröka sig eller skulle det kunna gå bra ändå? (Det är ju många fiskar som inte lyckas med det i akvarium)
#5 - 26 augusti 2006 21:54
Jo, dom lever i naturen även i rent sötvatten. Den större arten Etroplus suratensis är mer knuten till brackvatten än den mindre, men jag vet att även den har odlats i Sverige i rent sötvatten (dessutom i mjukt Stockholmsvatten!) så det ska gå bra. Däremot skadar det ju inte med en tesked salt per tio liter vatten så blir de antagligen lite mindre känsliga för infektioner.

Däremot så är gulcichliden ganska territoriell. Du bör nog ha minst sex stycken om akvariet är på 169 l. Stoppar du i två stycken så lär den ena bli dödad ganska fort.

Här är en sida med lite data om Etroplus (jag har gjort den själv:) ):

http://www.poonai.net/erumx-sv.htm

Inte för att det spelar någon roll, men de flesta av fiskarna du räknar upp kommer från Sydasien och inte Sydostasien...
#6 - 27 augusti 2006 07:37
Tack för ditt svar!
Oj 6st lät väldigt mycket. Kommer de inte totalt konkurrera ut mina övriga fiskar? Jag har redan 2 siamesiska algätare, 5 purpurhuvudsbarber, 2 dvärgguramis och 1 Acanthocobitis botia (en till planerad).

Ser man till beskrivningen "I mindre akvarium kan den hållas parvis, i ett stort akvarium kan man ha flera par. Varje par behöver ett område som är minst 45 cm långt, dvs ett akvarium för två par måste vara 90-100 cm långt." Kanske jag skulle kunna ha 4st då mitt akvarium är 95cm eller?

Har nu ändrat till sydasiatiskt =)
#7 - 27 augusti 2006 09:15
Hmm.. kom på ännu en fråga =). Kommer dessa ciklider äta upp mina växter?
#8 - 27 augusti 2006 10:53
Skaffa 5 Acanthocobitis till och strunta i cichliderna.
#9 - 27 augusti 2006 19:06
Ja visst blir de fler Acanthocobitis då jag förstått att mitt energiknippe vill ha kompisar tack vare bra svar från dig och Azur tidigare. Betyder detta att mitt akvarium redan är fullbefolkat och jag inte borde skaffa fler fiskar. Eller menar du att jag inte ska skaffa just ciklider? :confused:

Något annat föslag på fisk annars? ;) Hade ju tänkt mig en art till... [:o]
#10 - 27 augusti 2006 22:39
Smaken är olika. Förutsättningarna är olika. Skälet till att man har akvarium skiljer. Det är lite svårt att råda dig. Jag tycker du ska skaffa 5 grönlingar eller 6 cichlider.

Själv skulle jag nog köpt bäggedera. Sedan hade jag flyttat grönlingarna till ett eget akvarium, ungefär lika stort, om jag haft något ledigt, för att se om dom har lust att bli fler. Dvärggurami är så roliga när dom bygger bo så dom skulle åtminstone tillfälligtvis fått ett litet eget akvarium. Och purpurhuvudsbarber har jag alltid velat odla...så...

Ja, det är nog mest frågan om vad man vill med sitt akvarium.

Cichlider och grönlingar kan gå, men det är inte så lätt. Det finns massor med andra roliga indiska fiskar som är lättare att ha än cichliderna:

Badis påminner om cichlider men är inte lika territoriella. Ett eller två par. En grotta (kokosnötsskal t ex) per hane. Det finns flera arter.

Sebrafisk fyller ut det övre vattenlagret. Eller någon Aplocheilus (en växtlekande killi).

Chela dadiburjori är en söt liten fisk som går att få tag på ibland. Övre vattenlagret.

Pseudosphromenus dayi och honungsgurami är labyrintfiskar som bägge brukar gå bra att kombinera med dvärggurami.

Det finns flera småmalar som erinrar om Corydoras (men dom är inte lika dagaktiva) men dom brukar vara svåra att få tag på.

Ibland kan man hitta pilnäbbar!
#11 - 28 augusti 2006 17:51
Man tackar för ett mycket bra svar!!! Var på djuraffären och tittade idag. De har beställt fler Acanthocobitis botia så en kompis är på väg =). Sen får jag väl se vad det blir. Bra idéer med Pseudosphromenus dayi och badis. Dessa gillade jag! Jag blir nog inte så populär om jag kommer hem med ett akvarium till så tyvärr får det nog fortsätta vara en samlingsplats för olika sydostasier =).

Annons