Gul botten??

#1 - 6 oktober 2004 12:44
Jag har haft mitt akvarie nu i några veckor och sanden är gul.Beror det på belysningen eller att det är nyt och att roten skapar smuts på botten??

Ha de gött.
#2 - 6 oktober 2004 13:01
Sanden kan nog se gul ut pga belysningen, men då borde du ju sett det från början ;)
#3 - 6 oktober 2004 13:02
är roten ny..så kan det bli lite mörkfärgat
#4 - 6 oktober 2004 13:18
Ursprungligen skickat av heeke

Sanden kan nog se gul ut pga belysningen, men då borde du ju sett det från början ;)

tack för svaret..Du har inget råd på vad ja ska göra alla ja frågar säger att jag ska avackta och se vad som händer men det är inte precis fint i akvariet och det är ju det vi alla strävar efter..
Mvh Toto
#5 - 6 oktober 2004 13:22
Det är förmodligen roten som färgar lite. hela vattnet blir lite gulaktigt. Har haft min nya rot i ca 3 mån och den färgar vattnet gult än. 6 månader har jag för mig nån annan sagt att det tar innan dom slutar färga
#6 - 6 oktober 2004 15:19
Frågan är om man vill att roten ska sluta färga... Det är ju så himla snyggt med riktigt te-färgat vatten. Har man sedan fiskar med starka färger (läs neon- eller kardinaltetra) så blir det bara bättre...

/Mikael
#7 - 6 oktober 2004 15:29
Om det är roten som orsakar "problemet" så är även vattnet gulaktigt.
Vad har du för belysning?
Om du har lysrör, vilken sort?
Ett rör med mycket gult/rött i ljusspektret kan ge den effekt du beskriver.
Välj tex. Philips Aquarelle för ett mer "naturligt" ljus.
#8 - 6 oktober 2004 18:42
Ursprungligen skickat av heeke

Om det är roten som orsakar "problemet" så är även vattnet gulaktigt.

Vad har du för belysning?

Om du har lysrör, vilken sort?

Ett rör med mycket gult/rött i ljusspektret kan ge den effekt du beskriver.

Välj tex. Philips Aquarelle för ett mer "naturligt" ljus.

Jag har nog gult/rött men det är mest att botten är gul så fiskarna får inte den färg dom ska ha.men ska se vad jag kan göra tack för hjälpen. Ha de fint

Annons