Så här gjorde jag, och det finns varianter som funkar lika bra, men jag körde en standardvariant. Edit: Jag ser att defdac hunnit posta en medan jag skrev:9
* grunda med ca 2,5 cm blomjord,kaktusjord,såjord eller dammjord
TIPS! Om solljus kommer i direkt kontakt med jorden kan det frigöra mycket järn, så det är bra att ha en kant med bara grus längs glaset
* om du vill kan du strö över lite dolomitkalk i kornform eller krossade snäckskal
* Fukta jorden lätt med text sprayflaska
* över det läggs ca 2,5 cm grus 3-5 mm diameter
TIPS: Eftersom en del jord kan grumla eller färga vattnet mer än önskat så kan man testa kombinationen av jord/grusi en burk med vatten först (flaskprov)´
Jag valde att plantera innan vattnet kom i för att slippa grumling, och för att få bra spridning på rötterna. Jag spred rötterna över den fuktade jorden och palrrade upp med grus runt växten så den hamnade 2,5cm över jorden.
Sprayflaska med vatten är bra att ha så växterna inte torkar ut.
När jag planterat färdigt la jag på resten av gruset i ett jämnt 2,5 cm tjockt lager.
Alternativet är att lägga på grus, fylla upp med vatten tills det når ca 1 dm över gruset, plantera och sedan byta det grumliga vattnet
* fyll på med vatten.
Man bör ha mycket växter i ett lowtech. Mitt tips är att ha växter med kraftiga rotsystem (typ svärdplantor,cryptocoryne och lotus) en del snabbväxade växter är bra att ha i början, och har man dessutom flytväxter som tar koldioxid från luften så har man en vinnarkombination.
Slutligen är det bra att ha en cirkulationspump för att undvika näringsfattiga zonner runt växternas blad.
Vattenbyte görs en gång per 6 månader.
Detta är som sagt hur jag gjorde, och den följer Diana Walstads rekommendation rakt av. Det finns hur många varianter som helst, men denna har funkat jättebra för mig.
Rekommenderad läsning:
Diana walstads "Echology of the planted tank"
www.plantswap.se har en lowtechavdelning i sitt forum
På
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/el-natural/
kan du läsa allt du behöver veta om lowtech