grus på biltema?

#1 - 4 maj 2005 07:58
hej,

läste i nån tråd här(som jag nu inte kan hitta igen) att man kunde köpa akvariegrus på biltema. Stämmer detta?? Annars kanske nån som vet vart man kan köpa akvariegrus liite billigare??
Inte för att det är svindyrt i akvarieaffären men man vill ja alltid komma undan me lite kvar i fickan om man kan ;)

mvh
#2 - 4 maj 2005 08:06
Biltemas bruna "blästersand" är kanonbra! Jag har själv det i hälften av mina akvarium. 25 kg för 49 kronor och det går ca 3 säckar till ett 375 l kar.
#3 - 4 maj 2005 08:08
[QUOTE=Marie J]Biltemas bruna "blästersand" är kanonbra! Jag har själv det i hälften av mina akvarium. 25 kg för 49 kronor och det går ca 3 säckar till ett 375 l kar.[/QUOTE]

ahaaa, det förklarar varför jag inte hittade nåt när jag sökte på grus, haha

hur ser den ut egentligen då? mer en att det är sand. vanlig ljus sand eller vadå?
#4 - 4 maj 2005 08:22
Du kan titta på min zoon, där är kan du se hur det ser ut i mitt 375 l kar. Det ser ut som sandstrandsand, väldigt fin sand.
#5 - 4 maj 2005 08:23
Den är som ett fint pulver.
På stranden är sanden gratis ;)
#6 - 4 maj 2005 08:25
Lite finare än sandlådesand. Uhgefär samma färg. Ska själv skaffa det. Såg att det fanns i två grovlekar 0,2-1,0 eller 0,1-0,7. Vilken ska man ta?
#7 - 4 maj 2005 08:36
Jag har både och tycker inte att det är någon större skillnad när det väl har "bott" in sig i karet.

Jag har läst att vissa tycker att den finaste sanden är mer flygig?!?! och att den lätt blir kompakt efter en tid.
#8 - 4 maj 2005 08:42
Blästersanden är mer ljusare än vanlig sandlådesand, tycker jag iaf. Jag tycker den finaste grovleken har svårt att ligga still i akvariet om man har lite cirkulation, därför kör jag numera den grövre.

Den stora fördelen med blästersanden är att man inte behöver tvätta den, åtminstone är vi många som inte behövt det.

Ett tips: häll i 10% vatten i karet innan sanden åker i. Rör sedan runt i sanden innan resten av vattnet fylls på. Då slipper man risk för ev. luftfickor i sanden.
Lucas_no1
#9 - 6 maj 2005 11:15
Det verkar som jag är den enda som hatar biltemas blästersand.
Men det gör jag verkligen!
Personligen tycker jag den är för ljus och för tät.
Sanden är ju en engångs utgift så vad spelar det för roll om sanden kostar 150kr som rådasanden gör mot 49kr?

:-)
#10 - 6 maj 2005 12:45
[QUOTE=Lucas_no1]Det verkar som jag är den enda som hatar biltemas blästersand.
Men det gör jag verkligen!
Personligen tycker jag den är för ljus och för tät.
Sanden är ju en engångs utgift så vad spelar det för roll om sanden kostar 150kr som rådasanden gör mot 49kr?

:-)[/QUOTE]

tja, jag ska ju fylla ett akvarium på 450L. Där bottnen är 65cm*150cm... då blir det ju rätt stor prisskildnad innan man e klar. Har ju aldrig provat eller ens sett biltemasanden, men så enorm skillnad kan det väl inte vara?
Egentligen tycker jag det är snyggare med grus. Men då är det ju heller inte alla fiskar som är förtjust i det och är ju tråkigt om dom ska sima omkring och göra illa sig ;)
Lucas_no1
#11 - 6 maj 2005 14:43
Det är klart det är en viss skillande i kostnad men det rör sig om 200 kronor mer vilket inte är så mycket i det långa loppet.
Själv köpte jag först biltemas bläster och sen rådasanden så för min del blev det vara dyrare.
I mitt 540 liters har jag två säckar, men då har jag en bakgrund som bygger lite så det borde räcka för det kar också.

Jag tycker verkligen det var värt varenda krona för rådasanden är lugnare i färg samt lite grovkornigare men perfekt för bottenätande fiskar.

Mvh Lucas
#12 - 6 maj 2005 19:45
La i Blästersand idag i ett av mina kar. Måste säga att nu när "dimman" efter vattenpåfyllningen börjar avta så är jag riktigt nöjd med färgen.
#13 - 6 maj 2005 20:43
har själv aldrig fått nån dimma? hur lägger ni i sanden?
#14 - 6 maj 2005 21:08
[QUOTE=Mathias Dahlström]har själv aldrig fått nån dimma? hur lägger ni i sanden?[/QUOTE]

Helt enkelt i med sanden och sedan på med vatten. Kör på ganska kraftigt med vatten, så det rör om en hel del. Är inte svårare än så.
#15 - 6 maj 2005 22:01
[QUOTE=Marie J]Jag har både och tycker inte att det är någon större skillnad när det väl har "bott" in sig i karet.

Jag har läst att vissa tycker att den finaste sanden är mer flygig?!?! och att den lätt blir kompakt efter en tid.[/QUOTE]

Hej. Jag har en fundering angående fin sand, blir den inte väldigt packad efter ett tag? Nu vet jag ju inte riktigt än hur kemin funkar i ett akvarium men jag gick i min ungdom trädgårdsutb. och där var anaerob nedbrytning en "dödssynd". Nu är det ett tag sen:-) och nya rön säkert om detta, vore kul att höra åsikter.
MVH
Annelie
#16 - 7 maj 2005 14:19
När man skaffar biltema sand, hur e de innan man lägger i sanden i karet?
Är de som med allt annat grus, bara att skölja av det, eller?
Har länge funderat på att skaffa sand till akvariet...
#17 - 7 maj 2005 14:24
[QUOTE=Jocki]När man skaffar biltema sand, hur e de innan man lägger i sanden i karet?
Är de som med allt annat grus, bara att skölja av det, eller?
Har länge funderat på att skaffa sand till akvariet...[/QUOTE]

Jag gjorde inget mer än att hälla i lite vatten ca 10cm och sedan i med gruset direkt från säcken.
Lucas_no1
#18 - 7 maj 2005 22:39
[QUOTE=aliback][QUOTE=Marie J]Jag har både och tycker inte att det är någon större skillnad när det väl har "bott" in sig i karet.

Jag har läst att vissa tycker att den finaste sanden är mer flygig?!?! och att den lätt blir kompakt efter en tid.[/QUOTE]

Hej. Jag har en fundering angående fin sand, blir den inte väldigt packad efter ett tag? Nu vet jag ju inte riktigt än hur kemin funkar i ett akvarium men jag gick i min ungdom trädgårdsutb. och där var anaerob nedbrytning en "dödssynd". Nu är det ett tag sen:-) och nya rön säkert om detta, vore kul att höra åsikter.
MVH
Annelie[/QUOTE]

Det kan bildas sumpgas om om botten är för tät och man inte fått bort all luft från sanden.
Sa att bara hälla i sanden och sedan fylla på med vatten är nog inte så smart eftersom blästersanden är så tät!
#19 - 7 maj 2005 23:13
Jag la i mina 2 Gibbiceps i går i karet med blästersand. De är 20+ cm stora. I morses när jag tittade in så hade de rört om nått helt galet i sanden :) De gillar tydligen att gräva runt och stöka. Där de var förut har jag grus, då var allt lugnt.

Något man kanske ska tänka på om man har större malar.
#20 - 8 maj 2005 09:18
[QUOTE=Lucas_no1]Det är klart det är en viss skillande i kostnad men det rör sig om 200 kronor mer vilket inte är så mycket i det långa loppet.
Själv köpte jag först biltemas bläster och sen rådasanden så för min del blev det vara dyrare.
I mitt 540 liters har jag två säckar, men då har jag en bakgrund som bygger lite så det borde räcka för det kar också.

Jag tycker verkligen det var värt varenda krona för rådasanden är lugnare i färg samt lite grovkornigare men perfekt för bottenätande fiskar.

Mvh Lucas[/QUOTE]

Så altså är skildnaden att råda sanden är dyrare och mindre finkornig. Ev lite annorlunda i färgen lr?
Rådasand är det den du köper i akvarieaffären eller är det också på biltema??
Jag tänkte ju själv på skildnaden mellan akvarieafärens pris och ev andras... Men finns det lite grövre sand som inte kostar samma som det gör i akvarieaffären men mer än biltemas blästersand blir jag lite nyfiken. Förklara för mig en gång till är du snäll :)

(känner mig som hon i reklamen som inte fattar att yoghurten är både god och nyttig:D )
#21 - 8 maj 2005 09:28
[QUOTE=Gimbo]Jag la i mina 2 Gibbiceps i går i karet med blästersand. De är 20+ cm stora. I morses när jag tittade in så hade de rört om nått helt galet i sanden :) De gillar tydligen att gräva runt och stöka. Där de var förut har jag grus, då var allt lugnt.

Något man kanske ska tänka på om man har större malar.[/QUOTE]

Fick du dimma i vattnet eller hade de bara "flyttat" runt sanden?
låter iaf som ett roligt naturligt beteende :)
#22 - 9 maj 2005 08:20
Jag köpte först råda och sen biltemas blästersand, tyckte inte alls om råda utan tycker biltemas är mycket snyggare.

Sen slipper man ju tvätta den oxo.
Lucas_no1
#23 - 9 maj 2005 08:42
Så altså är skildnaden att råda sanden är dyrare och mindre finkornig. Ev lite annorlunda i färgen lr?
Rådasand är det den du köper i akvarieaffären eller är det också på biltema??
Jag tänkte ju själv på skildnaden mellan akvarieafärens pris och ev andras... Men finns det lite grövre sand som inte kostar samma som det gör i akvarieaffären men mer än biltemas blästersand blir jag lite nyfiken. Förklara för mig en gång till är du snäll :)

(känner mig som hon i reklamen som inte fattar att yoghurten är både god och nyttig:D )[/QUOTE]

Råda sanden finns i olika grovlekar så där kan man välja själv men 0,8 mm är den som rekomenderas av akvarielagret tex och vilken jag kör nu.
Färgen är lugn på råda sanden som är brunare än blästersanden som är närmare vit än brun.
Jag tycker bläster sanden är kall i tonen vilket inte jag gillar.
Men färgen är ju en smaksak.
Det jag minst gillar med blästersanden är att den är så finkorning och tät.
Jag tror att nyttobakterier trivs mycket bättre i en luftigt botten än i en tät kompakt.

Så här ser rådan ut i mitt kar.

http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=376952&a=1

Ekonomisk ska man va men inte dumsnål. :-)
#24 - 9 maj 2005 09:47
[QUOTE=Malplacerad][QUOTE=Gimbo]Jag la i mina 2 Gibbiceps i går i karet med blästersand. De är 20+ cm stora. I morses när jag tittade in så hade de rört om nått helt galet i sanden :) De gillar tydligen att gräva runt och stöka. Där de var förut har jag grus, då var allt lugnt.

Något man kanske ska tänka på om man har större malar.[/QUOTE]

Fick du dimma i vattnet eller hade de bara "flyttat" runt sanden?
låter iaf som ett roligt naturligt beteende :)[/QUOTE]

Det började med att jag hälde i sanden när jag hade ca 10cm. Därefter rörde jag om en hel del för att få ut all luft ur den så det inte ligger kvar luftfickor. Sedan hällde jag i resten av vattnet. Och då fixade jag o donade. Därför fick jag en dimma i karet. :)
#25 - 9 maj 2005 09:53
[QUOTE=Lucas_no1]

Ekonomisk ska man va men inte dumsnål. :-)[/QUOTE]

Precis så där ser blästersanden ut i mitt kar: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=394280
Är du säker på att du har rådasand i karet? ;)

Dumsnål? Inte då. Olika smak, olika val.
#26 - 9 maj 2005 10:14
Jag har haft både bläster och råda. Och jag föredrar nog råda.

tycker att den är lite mörkare. Men jag tror att det är mest personlig smak som skiljer dem direkt åt.

Så här ser min rådasand ut:

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload7/mal.JPG

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/malen.jpg
#27 - 9 maj 2005 10:18
[QUOTE=Linda_A]Jag har haft både bläster och råda. Och jag föredrar nog råda.

tycker att den är lite mörkare. Men jag tror att det är mest personlig smak som skiljer dem direkt åt.

Så här ser min rådasand ut:

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload7/mal.JPG

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/malen.jpg[/QUOTE]

Enligt dina bilder så är Rådan helt klart lite mörkare och grövre än Bläster.
#28 - 9 maj 2005 10:21
Jo det är den. Men det beror väl lite på vilken bläster och vilken råda man har.

När jag har bläster så blandade jag båda storlekarna. Rådan är jag inte hundra på vilken storlek den är. Fick med den när jag köpte mitt 540liters kar.
#29 - 9 maj 2005 10:23
[QUOTE=Lucas_no1]

Ekonomisk ska man va men inte dumsnål. :-)[/QUOTE]Precis så ser min biltemas blästersand ut. Jag har några bilder på min zoon bla 375 karet om du vill jämföra. Jag älskar när det har den där strandsandskänslan. Snål....ja lite men smaken är viktigast.

Rådagrus är ett grus och mörkare med flera färger i medans biltemas blästersand är en sand med en enda färg.

Annons