Grus, har blivit svart, varför?

#1 - 31 maj 2002 18:42
Hejsan, I mitt 222liters akvarium har en del av sanden man ser vid framm rutan blivit svart, en bit från botten och några cm upp. det ser ut så på en bit om ca 20 cm av akvariets längd.
Någon som vet vad detta är, och varför det hänt?

Har 2 sebra ciklid par, ett röd ciklid par och 4 malar.

apropå ingenting: ena sebra ciklid paret har yngel, super kul :)

//erik
#2 - 31 maj 2002 19:48
Hur luktar gruset?
Förmultning utan syre kan skapa svavelväte(luktar som ruttet ägg).
Det är ovanligt men kan hända, speciellt om man har ett tjockt bottenlager. Gruset blir då svart. Det är också starkt giftigt för fiskarna.
Mvh Rickard
#3 - 31 maj 2002 20:47
Detta märks speciellt tydligt med engelsk sjösten. Där det samlas matrester (t.ex. nedanför matningshålet) eller det samlas annat organiskt smuts och tillgången på syrgas (beroende av vattencirkulationen) inte räcker till riktigt så färgas gruset mörkare. Om man rotar i gruset på sådana stället kan det komma upp gasbubblor som stinker...

Försök att förhindra att sådana ansamlingar med organiskt material på platser med dålig vattencirkulation bildas. Mata t.ex. på flera ställen i akvariet så att all mat inte hamnar på samma plats. Gör rent gruset med slamsugare, t.ex. avskuren petflaska på vattenbytarslangen i samband med vattenbyte.

~~~ Max Photo ~~~
#4 - 31 maj 2002 21:25
Tackar för svaren :)
hmmm detta låter som mitt problem. får försigtigt försöka slam suga området under några dar.

Mistänker att jag matat för rikligt, och det stämmer att den mästa maten släpps på denna plats.

Återigen tack för tipsen.

//erik

Annons