Grus från södermalmsakvarieaffär

#1 - 16 oktober 2005 15:36
Tänkte höra mig för vad folk har för erfarenheter av ovanstående grus?
#2 - 16 oktober 2005 20:25
Ingen som har ngt att skriva?
#3 - 16 oktober 2005 20:29
Har aldrig handlat där så jag har inget att säga...
#4 - 16 oktober 2005 20:32
Är nog bättre om du säger vad det är för typ av grus.
#5 - 16 oktober 2005 20:39
Jag har försökt att ta mig dit flera ggr för att titta på hans bruna lergrus men karln har ju öppet så knäppa tider så det har inte blivit av.

Det jag framförallt skulle vilja veta är om det fungerar tillsammans med Corydoras.
#6 - 16 oktober 2005 20:57
Ring eller mejla. Jag har hört att han är rätt bra på att svara på frågor den vägen.
Han öppnar 15.00. Men ibland får man vänta längre!
Svea
#7 - 16 oktober 2005 21:28
Jag har inga corodyras själv men jag ser inga problem med det gruset, det är ju inte vasst på ngt sätt och dessutom väger det väldigt lite. Säljaren har ju corodyras i butiken. Gruset jag syftar på består av en bränd lera med en kornstorlek varierande från 1-4 mm. Den väger ungefär en tredjedel så mycket som vanligt akvariegrus. Öppettiderna är inte ngt för den som bara är ledig på morgonen, men annars är det ju bara stängt på måndagar.
#8 - 17 oktober 2005 14:29
Jag kör med det gruset till mina diskusar och det bör funka till corydoras också, tycker det är riktigt fint och sen va det lätt att bära hem också :)
#9 - 17 oktober 2005 14:30
Vad är det för sand det pratas om? Man blir nyfiken :)
#10 - 17 oktober 2005 14:40
Här finns det att läsa...

Det är ingen sand utan en bränd lerprodukt. Läs mer om den på http://www.aquaclay.de/engl/index.htm

Jag köpte en säck på Södermalms för ett par veckor sedan för att pröva i en liten 45 l burk. De gustibus non est disputandum, men jag tycker att det är rätt snyggt och så lätt och poröst som materialet är borde växtrötter ha lätt att ta sig fram i det. Tillverkaren lovar guld och gröna skogar (eller i vart fall vissa möjligheter till ett vackert akvarium) och det är väl inte omöjligt att det ligger något i det.
#11 - 17 oktober 2005 16:44
Jag tror nog att det blir svårt att låta bli i nya baljan...

Har ingen aning om vad nyttan skulle vara för växterna men tycker färgen är hur snygg som helst.
#12 - 17 oktober 2005 18:16
Jag har aquaclay i ett yngelakvarium. Det är vackert och mjukt och vänligt mot små fiskmunnar och jag inbillar mig att det är en utmärkt boplats för nitrifikationsbakterierna. Jag har aldrig haft problem med nitrit trots emellanåt hög yngelbelastning och frekvent matning i sisådär ynka 35 liter. Dessutom är det ljuvligt lätt att bära hem jämfört med vanligt grus/sand. Har ni inte förstått det redan så kommer det här i klarspråk: Jag rekommenderar det varmt!
#13 - 18 oktober 2005 06:57
Men, om dessa lerkulor är så bra. Varför hör man inte om det i större utsträckning? Själv så tycker jag att det låter intressant. Ska strax sätta upp ett till yngelkar för kommande yngel. Då kanske man skulle prova den.
#14 - 18 oktober 2005 07:24
Har själv det i mitt 28 liters på jobbet och det verkar vara nåt växterna gillar (klämmer inte sönder och skadar rötterna på växterna). Har inte sett det gruset någon annanstans än hos Janne - därav liten kännedom? Fick själv höra talas om det första gången då en annan zoopetare bad mig ta med en säck ned till honom i Malmö när jag ändå skulle dit. Vad gör man inte för en annan zoopetare? :D

Nu ville jag inte risker att ha nåt annat grus då jag ska köra karet filterlöst så som Janne själv kör i alla sina kar. Vill inte få nitrit etc då jag ska ha lite dyrare mindre firrar i det. Men jag håller med om att öppettiderna inte är direkt idealiska om man ska handla fisk till sitt jobb under arbetstid. :(
#15 - 18 oktober 2005 12:53
Kul att höra så mycket positivt. Jag har nog fasnat lite för gruset också, då jag har det i tre kar. Det passar ju inte för alla fiskar som tex snäckskalelekare som vill ha fin sand, men för de flesta andra arter går det utmärkt. En fördel är ju att trots att det är ganska grovt vilket är bra för nitrifikationsprocessen samt för växtrötter, så är den så lätt att många små fiskar kan gräva i den iallafall.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 18 oktober 2005 13:10
Först vill jag ha sagt att jag vet absolut inget om det grus som ni nämner ovan.

Dock sålde jag själv (för ca 10 år sen) när jag var grossist under en kortare period ett grus som överensstämmer med den beskrivning ni gjort ovan (vilket självklart dock inte behöver innebära att det rör sig om samma grus).
Av någon anledning (kommer inte ihåg vad det var) så funkade detta grus inte alls ihop med vissa fiskarter utan dessa dog (tynade långsamt bort).
Anledningen kommer jag som sagt inte ihåg - men det innehöll i alla fall något som inte var bra.

Det är mycket möjligt att denna produkt är något helt annat, men var i alla fall lite extra uppmärksamma om ni införskaffar den.

Själv föredrar jag under alla omständigheter en mer naturlik sandbotten, men det är ju mer en fråga om tycke och smak och där har vi ju alla olika åsikter som tur är.
#17 - 18 oktober 2005 22:15
[QUOTE=Gimbo]Men, om dessa lerkulor är så bra. Varför hör man inte om det i större utsträckning? Själv så tycker jag att det låter intressant. Ska strax sätta upp ett till yngelkar för kommande yngel. Då kanske man skulle prova den.[/QUOTE]

Mig veterligen är det bara södermalms akvarieaffär som säljer det här i sverige eller åtminstone stockholm, och hans butik är förhållandesvis ny och liten så det är nog inte så många som har sett gruset. Sen kanske vissa inte gillar färgen heller. Ang det som Kjell Fohrman skriver så tror jag inte att det är samma grus då säljaren sa att detta är en hyfsat ny variant. Jag har personligen inte haft några problem med gruset utan fiskarna verkar trivas och jag har fått flera lekar i dem karen jag har det.

Annons