Grus

#1 - 23 juni 2007 16:01
Vad tycker ni vad grus man ska ha om man vill se yngeln lätt. Som är lättslamsugande.. Skulle vilja ha en vit som inte är färgad.
#2 - 23 juni 2007 16:19
Engelsk sjösten..

.. har jag. Den är inte helt vit utan blandad och finns i olika storlekar.. Jag tycker nog att den mindre är bättre för då åker inte så mycket smuts ner i gruset. Tror att den är någonstans 0,3-0,5.

Men det beror ju på färgen på ynglen vad de syns bra emot. Ljusa yngel syns bra mot mörk botten och tvärt om..

Jag tycker att sjösten är lätt att dammsuga för att det är bara att trycka ner tratten i sanden , lyfta och trycka ner igen, det följer bara med något enstaka gruskorn... ;)
#3 - 23 juni 2007 16:26
men de flästa yngel är väll lite mörkare. allt syns ju på vitt papper så de borde väll vara samma för grus.
Vad kallads den du har? och vilken rekomunderar du?
#4 - 23 juni 2007 16:42
Jag skulle inte rekommendera engelsk sjösten om man vill framhäva de små yngeln. Det gruset har många olika färger och de små yngeln skulle vara svårare att se mot en sådan botten. Jag tror det skulle vara bäst med en ganska finkornig sand av antingen ljus eller mörkt slag (med endast samma färg) beroende på hur yngelna ser ut :)

Bör tilläggas att jag inte är någon expert, men såhär tror jag det ter sig iaf!

Annons