Jag avser att starta upp ett nytt akvarium då jag tycker mitt 112-literskar är lite litet. Jag tittar mot ~300-litersklassen ungefär och avser att ha framförallt en hoper L-malar av olika slag (huvusakligen sådana som i L-malsboken beskrivs vilja ha lite schwung i cikulationen), ett gäng siamensis (som tydligen heter nåt annat nuförtiden) samt gäng tetror eller något i den stilen för att 'fylla ut', allt beroende på vad som trivs i 27C.
Frågorna är som följer:
1. Var kan jag läsa om vettiga rekommendationer hur man räknar på lagom genomströmning i förhållande till karets storlek? Jag är ute efter att begripa hur man tänker hellre än att bara få en siffra på antar liter per timme och sen köra på det.
2. Jag avser att använda någon form av trevlig bakgrund modell BTN eller liknande och ha filtermaterial bakom. Vad rekommenderas för pumphuvuden och hur skall dessa parkeras (och framförallt varför?) Återigen letar jag efter bra exempel och anledningar till varför folk gör som de gör.
3. Syresättning - räcker det med rörelse i vattnet eller ska man ha någon form av syrepump? Vad rekommenderas isåfall?