Grumligt vatten vad att göra?

#1 - 4 juni 2006 17:50
Mitt 327 l malawi är väldigt grumligt.Det har varit igång i en månad nu byter 20 l vatten i veckan och tillsätter ingenting vad kan felet vara??:)
#2 - 4 juni 2006 19:20
infosier eller små skräp partiklar

Finare filtermatta eller total mörklägning i 3 dagar
#3 - 4 juni 2006 19:41
Ok då låter finare filter matta som det bästa altenativet tur att man har dubbelkranar ;) Kan man stoppa i filter vadd istället??
#4 - 4 juni 2006 19:44
är de infusorier kan mörkläggning funka men inte om de är massa partiklar i vattnet.
är vattnet vitaktigt?
#5 - 4 juni 2006 19:49
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Du behöver nog byta mer än 20 liter vatten per vecka för att hålla ordentligt rent i det. Hur stort filter har du?[/COLOR][/FONT]
#6 - 4 juni 2006 20:55
Jag andvänder tetratec 1200 så heter filtret men hur stor filter volym det har vet jag inte. Ska kolla imorn.;)
#7 - 4 juni 2006 22:21
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Att jag frågar är väl mer för att se om det är rätt dimension för akvariet. Malawi vill väl gärna ha lite mera "snurr" på vattnet om jag inte är helt felunderrättad? Min starkaste gissning är att du behöver byta mer vatten, ca 25-30 procent (vilket blir 80 till 100 liter på ett 327-liters akvarium) per vecka. Byter du mindre så finns risken att du samlar på dig för mycket växt- och fiskbajs. Å slamsuga litegrand är också ett tips att varmt rekommendera. Lycka till![/COLOR][/FONT]
#8 - 4 juni 2006 22:24
[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Byter du mindre så finns risken att du samlar på dig för mycket växt- och fiskbajs.[/COLOR][/FONT][/QUOTE]

Växtbajs?? Ursäkta men jag kunde inte låta bli :D
#9 - 4 juni 2006 22:32
[quote=batski]Växtbajs?? Ursäkta men jag kunde inte låta bli :D[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Det tycker jag du skulle gjort för nu har jag vart snäll mot dig länge, jäkla ordmärkare :mad: ;)![/COLOR][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Om du nu skall va så redig kan du väl ge en synonym i stället??? Alla som kan nåt om akvarium vet va jag menar iaf... gamla avdankade växtdelar som slemmat till sig och blitt fula och samlat upp sig längs botten... där fiskbajset bor... alltså blir det växtbajs...[:-95] [/COLOR][/FONT]
#10 - 4 juni 2006 22:36
[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Det tycker jag du skulle gjort för nu har jag vart snäll mot dig länge, jäkla ordmärkare :mad: ;)![/COLOR][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Om du nu skall va så redig kan du väl ge en synonym i stället??? Alla som kan nåt om akvarium vet va jag menar iaf... gamla avdankade växtdelar som slemmat till sig och blitt fula och samlat upp sig längs botten... där fiskbajset bor... alltså blir det växtbajs...[:-95] [/COLOR][/FONT][/QUOTE]

Ok, då är mitt synomymförslag just växtslem [:o] Tyckte växtbajs lät så roligt bara :D
#11 - 4 juni 2006 22:39
[quote=batski]Ok, då är mitt synomymförslag just växtslem [:o] Tyckte växtbajs lät så roligt bara :D[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Just bajs är ju ett ord som kan roa från det att vi är små tills vi går i graven. :D :D Tro det eller ej men jag är faktiskt underhållande ibland med!! ;) [/COLOR][/FONT]
#12 - 4 juni 2006 22:41
[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Just bajs är ju ett ord som kan roa från det att vi är små tills vi går i graven. :D :D Tro det eller ej men jag är faktiskt underhållande ibland med!! ;) [/COLOR][/FONT][/QUOTE]

:D:D:D
#13 - 4 juni 2006 22:42
har för mej tetratec1200 ligger på 5.9 liter filtervolym och 1200L/H
#14 - 4 juni 2006 22:44
Haha.. Ni e´ bara förmycket :D ..
#15 - 4 juni 2006 22:44
[quote=Raven]har för mej tetratec1200 ligger på 5.9 liter filtervolym och 1200L/H[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]... så det är ju bra filtrering och bra schvung på vattnet för malawisar.... men vattenbyte med 5 % i veckan kan va jobbigt för även de bästa av filter... eller???[/COLOR][/FONT]
#16 - 4 juni 2006 22:46
5% beror ju på många faktorer men lagom mängd fiskar med mycke växter så kan det funka men ingen malawi expert men brukar inte dom fiskarna gå med lite växter ?

för är det lite växter är ju 5% vattenbyte på tok för lite.
#17 - 4 juni 2006 22:48
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]5% kan va en bidragande orsak till partilklar i vattnet som huvudfrågan var om... (Jisses vad lätt det är att spåra ur så här missinassen... :rolleyes:)[/COLOR][/FONT]
#18 - 4 juni 2006 23:08
[quote=Isuxs]Haha.. Ni e´ bara förmycket :D ..[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]För mycket....2 ord (hallå batski - har du somnat eller????:confused: ) :p [/COLOR][/FONT]
#19 - 4 juni 2006 23:09
tror mer partiklarna beror på ett filter som inte fångar upp partiklarna alternativt fiskar som gräver i botten.
#20 - 4 juni 2006 23:14
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Det har du nog rätt i att det kan va så Raven! Filter till malawi skall inte de omsätta vattenvolymen tre gånger? I så fall gör ju hans tetratec det? Malawi är ju bökiga på botten så säkerligen har det med det att göra också.... men jag hävdar ändå att vattenbytet är för litet! Mest för att jag är enveten! ;) [/COLOR][/FONT]
Bilagor:
#21 - 4 juni 2006 23:21
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid] Mest för att jag är enveten! ;) [/COLOR][/FONT][/quote]

inte lika envis som jag :p

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]
men jag hävdar ändå att vattenbytet är för litet!

[COLOR=Black]om det ser ut som dom malawiakvarierna jag precis såg på google bildsök så är 5% definitivt för lite.[/COLOR]
[/COLOR][/FONT]
#22 - 4 juni 2006 23:23
[quote=Raven]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]
[COLOR=black]om det ser ut som dom malawiakvarierna jag precis såg på google bildsök så är 5% definitivt för lite.[/COLOR]
[/COLOR][/FONT][/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]sa ja ju... flera gånger....:p[/COLOR][/FONT]
#23 - 5 juni 2006 05:39
Jag satt lite filtervad på min pump hade samma problem med partiklar det har blivit mycket bättre.Sen gräver malawi rätt så mycket också så problemet kommer aldrigt att försvinna i heller....
#24 - 5 juni 2006 08:12
[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]För mycket....2 ord (hallå batski - har du somnat eller????:confused: ) :p [/COLOR][/FONT][/QUOTE]

Yep! Det hade jag faktiskt [:o] :D
#25 - 5 juni 2006 09:41
Ok jag ska väl göra större vatten byten då.
#26 - 5 juni 2006 17:36
Sagt och gjort stort vattenbyte genom fört och det ser redan bättre ut. ;)
#27 - 6 juni 2006 07:57
Nja att det redan ser bättre ut får jag nog äta upp grumlet verkar åter komma i vattnet kan det vara filtret? ska jag göra ren den fina filtermattan i filtret?
#28 - 7 juni 2006 17:45
Jag har varit lite dum.Ja iallafall så slulle jag kolla filtret idag och då när jag öppnade den så ligger det två plastpåsar fyllda med aktivtkol på filtermattan och går jag tre steg längre ner så hittar jag en till påse (oöppnad) som är fylld med makaroner jag skär ju upp påsen och häller ner makaronerna på rätt ställe genast oj oj oj vilken joker man är :) :) ;)
#29 - 7 juni 2006 18:09
Du glömde väl inte öppna påsen med biobollarna ;-)
#30 - 7 juni 2006 18:38
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ha ha ha... vad störtskönt att du delar med dig av dina efarenheter :p.[/COLOR][/FONT]
#31 - 7 juni 2006 19:09
[quote=albjohn]Du glömde väl inte öppna påsen med biobollarna ;-)[/quote]

Nej biobollarna var redan öppnade dom var i en lite låda i filtret det finns 6 lådor i filtret.Så kom ihåg det ni som köper tetra tecs filter att allt filter matrial är inte uppackat!!
#32 - 7 juni 2006 19:21
hahaha låter som ett misstag en annan skulle kunna göra :rolleyes:

men får hoppas de funkar bättre nu.

aktivt kol ska inte ligga i mer än 3 veckor.
#33 - 8 juni 2006 15:13
Ja jag kan faktist inte säga att grumlet har försvunnit men det kanske tar lite tid . raven: jag har tagit ur den aktivakolen och lagt den i en försluten påse så hoppas att det håller längre om jag nu skulle behöva det.Men nu om inte det funkar ändo vad ska jag göra då? uv-c filter eller förfilter kanske då?
#34 - 9 juni 2006 20:20
Ingen som vet?? :(
#35 - 9 juni 2006 20:25
aquaclear quickfilter kanske ?
quickfiltren är effektiva men behöver göras rent ofta.
#36 - 9 juni 2006 20:41
Men är du säker? jag tror inte att man kan filtrera bort infusoner jag har försökt med ett mindre filter men det blir helt igenproppat efter en dag bara.Jag har fått lite förslag här från forumet och det första är att byta mycket vatten och suga med slamsug.Och det andra är att inte byta vattenalls och inte mata under en eller två veckor det förslaget har jag fått från dig raven. ;)
#37 - 9 juni 2006 21:41
quickfilter kan ta grumligheter, infusorier får du svälta zappa(uv-ljus) eller mörklägga för att få bort.
#38 - 10 juni 2006 08:19
Ok men vad är det mest effektiva mot infusorier?
#39 - 10 juni 2006 09:01
Jag kör en mörkläggning i 6 dagar och återkommer med en rapport ;)
#40 - 10 juni 2006 09:03
6 dagar låter lite väl länge. Dina växter kommer inte att må bra av det.
#41 - 10 juni 2006 09:14
Jag har ju malawi så jag har bara tre växter och dom kan jag köpa nya. :)
#42 - 10 juni 2006 09:18
Ah ok, då så :)
#43 - 10 juni 2006 18:54
Du ser inga problem ;) tur att det är hörn akvarie då blir det ännu lättare. :)
#44 - 12 juni 2006 10:11
4 dagar kvar då måste vara konstigt för fiskarna. ;)
#45 - 12 juni 2006 11:25
Ja det tror jag säkert. Men inte farligt. Iaf inte under en kort period.
#46 - 18 juni 2006 18:13
Tackar och bugar för alla tips nu när jag har tagit bort alla lakan som har mörklagt akvariet så ser jag att det ser väldigt bra ut inte något grummel alls så jag tack för tipsen. :) och växterna har klarat sig plus att dom är gröna. ;)
#47 - 24 juni 2006 12:55
Men nu blir jag j****** less det kommer tillbaka igen!! vad f** ska jag göra mörkläggning igen?

Annons