NO2 är nitrit, och det är mycket möjligt att du har det eftersom ditt akvarium är nystartat. Det är i höga doser mycket giftigt för fiskarna, och kan mycket väl göra att de dör. Nitrit finns inte i kranvattnet, utan bildas då det inte finns tillräckligt med nitrifikationsbakterier för att ta hand om fiskarnas avfallsprodukter. Nitrifikationsbakterierna finns knappt i ett nystartat akvarium, och de växer ganska långsamt i antal, vilket är skälet till att man ska starta ett akvarium med få fiskar och mata sparsamt i början.
Jag vet inte hur många/stora fiskar du har och hur mycket du matar, men även om man är försiktig kan man få problem med nitrit. Jag (och många med mig) tycker att det är väldigt svårt att läsa av teststickor, så jag skulle rekommendera dig att skaffa ett dropptest för nitrit. Jag använder JBL:s nitrittest, vilket jag är väldigt nöjd med, men jag skulle tro att alla dropptester är hästlängder bättre än teststickor.
Om du har höga halter nitrit bör du göra dagliga större vattenbyten, om så behövs flera gånger dagligen för att minska koncentrationen. Ditt grumliga vatten tror jag inte att du behöver bekymra dig om däremot.
Lycka till!
Edit: Ojojoj, såg att du hade 9 fiskar i 54 liter och att akvariet varit igång ca en vecka. Det är säkerligen nitrit som dödat din kuhli. Jag tycker du ska börja med stora vattenbyten redan innan du skaffat nitrittest, helst nu.