grumligt vatten igen, efter bara 3 timmar

#1 - 17 juni 2006 17:49
mitt vatten var grumligt så jag bytte det. allt såg bra ut till en början men efter ca 3 timmar så ser vattnet likadant ut igen:confused: . akvariet är nystartat men pumpen/filtert är begagnat ska jag köpa en ny pump/filter?
#2 - 17 juni 2006 17:54
Nej det är bara att ge det tid kommer förmodligen att släppa med tiden
#3 - 17 juni 2006 18:18
Det är alla partiklar som grumsar det när du häller i vattnet,det är bara att låta det vara
#4 - 17 juni 2006 18:35
Är vattnet "mjölkigt" kan det vara infusorier, som är vanligt att få i nystartade akvarier. De brukar försvinna ganska snabbt utan att man behöver göra något.
#5 - 17 juni 2006 19:55
Ta det lugnt, behåll pumpen och gör inget mer nu.

Det kommer troligtvis att släppa inom kort precis som zeke66 och Idanajad föreslagit

nICKLAS.
#6 - 18 juni 2006 10:53
[quote=zeke66]Nej det är bara att ge det tid kommer förmodligen att släppa med tiden[/quote]
det är fortfarande grumligt+ en kuhlii ål har dött....är det vattnets fel ?
#7 - 18 juni 2006 11:04
nitrit `?
#8 - 18 juni 2006 11:20
Hur varmt är vattnet
#9 - 18 juni 2006 12:16
[quote=Raven]nitrit `?[/quote]
vet inte hur man mäter nitrit halten, mätte med en mätsticka där kunde man se no2 och no3...vet inte vad som är nitrit av det+ jag vet inte hur mycket det får finnas innan det börjar bli farligt eller vilken som är den normala nivån:confused:
#10 - 18 juni 2006 12:17
[quote=stene]Hur varmt är vattnet[/quote]
ca 25-26 grader
#11 - 18 juni 2006 12:44
[quote=rödtoppen]ca 25-26 grader[/quote]Det är ju bra[:o]
#12 - 18 juni 2006 12:48
Där ska inte finnas nitrit i eller högt ph eller lågt ph i det kommunala vattnet i malmö där är bra vatten värden det måste vara något annat
#13 - 18 juni 2006 13:36
[quote=stene]Där ska inte finnas nitrit i eller högt ph eller lågt ph i det kommunala vattnet i malmö där är bra vatten värden det måste vara något annat[/quote]
hm..... undra då vad det kan vara
#14 - 18 juni 2006 14:41
Det beror på mycket..Bytte du allt vattnet??..Hällde du i kallt vatten??du kan inte få nitrit i vattnet hur som helst inte om du precis gjort vatten byte det bildas av långvarig miss skötsel av vattnet m.mkanske var fisken sjuk innan, efter vatten bytet så fick fisken en chock och dog den var för svag för det kanske det kan vara mycket...Mätstickor ..ta lite vatten och gå till affären så kan dem mäta vattenvärdena spar pengarna istället för att köpa sådant om du nu har köpt det förstås.Där bildas inga farliga ämnen om du nu gör dina vattenbyten som du skall göra,vattnet som du har i kranen är så rent att du inte ska vara orolig i Malmö iallafall
#15 - 18 juni 2006 16:08
[quote=stene]Det beror på mycket..Bytte du allt vattnet??..Hällde du i kallt vatten??[/quote]
jag bytte ca 30% vatten, dagen innan så hade jag hällt vatten i en hink och det var det vattnet jag använde.
#16 - 18 juni 2006 16:43
[quote=rödtoppen]jag bytte ca 30% vatten, dagen innan så hade jag hällt vatten i en hink och det var det vattnet jag använde.[/quote]Och det var temporerat med vattenberedningsmedel i??
#17 - 18 juni 2006 17:01
[quote=rödtoppen]jag bytte ca 30% vatten, dagen innan så hade jag hällt vatten i en hink och det var det vattnet jag använde.[/quote]

Hälde du tillbaka samma vatten??
#18 - 18 juni 2006 17:08
[quote=osterlind]Hälde du tillbaka samma vatten??[/quote]Man får väl hoppas att det var nytt vatten det framgår inte riktigt
:D
#19 - 18 juni 2006 20:54
NO2 är nitrit, och det är mycket möjligt att du har det eftersom ditt akvarium är nystartat. Det är i höga doser mycket giftigt för fiskarna, och kan mycket väl göra att de dör. Nitrit finns inte i kranvattnet, utan bildas då det inte finns tillräckligt med nitrifikationsbakterier för att ta hand om fiskarnas avfallsprodukter. Nitrifikationsbakterierna finns knappt i ett nystartat akvarium, och de växer ganska långsamt i antal, vilket är skälet till att man ska starta ett akvarium med få fiskar och mata sparsamt i början.

Jag vet inte hur många/stora fiskar du har och hur mycket du matar, men även om man är försiktig kan man få problem med nitrit. Jag (och många med mig) tycker att det är väldigt svårt att läsa av teststickor, så jag skulle rekommendera dig att skaffa ett dropptest för nitrit. Jag använder JBL:s nitrittest, vilket jag är väldigt nöjd med, men jag skulle tro att alla dropptester är hästlängder bättre än teststickor.

Om du har höga halter nitrit bör du göra dagliga större vattenbyten, om så behövs flera gånger dagligen för att minska koncentrationen. Ditt grumliga vatten tror jag inte att du behöver bekymra dig om däremot.
Lycka till!

Edit: Ojojoj, såg att du hade 9 fiskar i 54 liter och att akvariet varit igång ca en vecka. Det är säkerligen nitrit som dödat din kuhli. Jag tycker du ska börja med stora vattenbyten redan innan du skaffat nitrittest, helst nu.
#20 - 18 juni 2006 22:02
[quote=stene]Och det var temporerat med vattenberedningsmedel i??[/quote]
läste någonstans att man inte behövde det om vattnet fick"mogna" i 24h innan man hällde ner det i karet
#21 - 18 juni 2006 22:05
[quote=osterlind]Hälde du tillbaka samma vatten??[/quote]
lustigkurre där:D
#22 - 18 juni 2006 22:08
[quote=Idanajad]

Edit: Ojojoj, såg att du hade 9 fiskar i 54 liter och att akvariet varit igång ca en vecka. Det är säkerligen nitrit som dödat din kuhli. Jag tycker du ska börja med stora vattenbyten redan innan du skaffat nitrittest, helst nu.[/quote]
aj då:(
#23 - 18 juni 2006 22:25
[quote=Idanajad]NO2 är nitrit,

Edit: Ojojoj, såg att du hade 9 fiskar i 54 liter och att akvariet varit igång ca en vecka. Det är säkerligen nitrit som dödat din kuhli. Jag tycker du ska börja med stora vattenbyten redan innan du skaffat nitrittest, helst nu.[/quote]
jag har mätstickor hemma och jag mätte med en sån just nyligen och den låg på ca 2-3 mg/l, det är väl ok?:confused:, eller?
#24 - 18 juni 2006 22:27
2-3ppm nitrit är MYCKETMYCKET giftigt
redan 1ppm är mycket giftigt.
#25 - 19 juni 2006 22:51
Tjenare.. jag tror jag har samma problem.. har "mjöligt" vatten.. ja har precis köpt mitt akvarium. fick hem d för 5 dagar sen.. la i fisken idag vid 17:30 tiden.. nu för en halvtimme sen så märkte jag att vattnet va "mjöligt" och fiskarna gick upp till ytan hela tiden och tog luft.. har ett 190L akvarium, 4 diskusar, 2 ancistrusar, 2 prakt botier och 2 Decorus.
bytte precis ca 20 liter vatten.. lite synd att d inte finns nattöppen fiskaffär!!:S
#26 - 20 juni 2006 05:41
[quote=Raven]2-3ppm nitrit är MYCKETMYCKET giftigt
redan 1ppm är mycket giftigt.[/quote] ppm??:confused:
det stod mg/l i förpackningen.
#27 - 20 juni 2006 05:43
redan 1ppm är mycket giftigt.[/quote]
hur kan det finnas mycket nitrit när jag precis har bytt vatten:confused:
#28 - 20 juni 2006 06:01
det är inte så bra att starta ett akvarium med så många fiskar.(vad jag har förståt)
#29 - 20 juni 2006 12:42
[quote=rödtoppen]ppm??:confused:
det stod mg/l i förpackningen.[/quote]
samma sak som ppm

[quote=rödtoppen]hur kan det finnas mycket nitrit när jag precis har bytt vatten:confused:[/quote]
kanske för du hade nitrit i vattnet redan innan bytet.
ett byte tar inte bort nitrit de reducerar bara halten av nitrit.
#30 - 20 juni 2006 19:07
[quote=osterlind]det är inte så bra att starta ett akvarium med så många fiskar.(vad jag har förståt)[/quote]
börjar förstå det själv:(
#31 - 20 juni 2006 19:16
redan 1ppm är mycket giftigt.[/quote]
på mätstickan som jag köpte så kan man mäta upp till 20 mg/l.....borde inte fiskarna vara döda vid det laget?
Det minsta man kan mäta är 0 sen 1 efter det 5 , 10 och till sist 20.
#32 - 20 juni 2006 19:18
[quote=Raven]samma sak som ppm

kanske för du hade nitrit i vattnet redan innan bytet.
ett byte tar inte bort nitrit de reducerar bara halten av nitrit.[/quote]
får väl byta vattnet då:( ...jag har flyttat på en av fiskarna (kampfisken) till ett litet akvarium ( de andra fiskarna var för snabba)
#33 - 20 juni 2006 20:53
[quote=rödtoppen]de andra fiskarna var för snabba[/quote]
Du får ta dem när de vänder ryggen till ;)
#34 - 20 juni 2006 21:47
[quote=Sintei]Du får ta dem när de vänder ryggen till ;)[/quote]
de är jättesnabba[:o] ( speciellt min kuhlii)
#35 - 21 juni 2006 08:05
alla är vi nybörjare i början, jag hade inte en aning om att det ens fanns "bra" bakterier vad gällade akvarier jag introducerades i hobbyn för 3 år sedan.

Annons