Grumligt vatten, filter

#1 - 26 augusti 2007 18:54
Jag har problem med grumligt vatten som jag tar från en djupborrad brunn till mitt 450L kar. Jag har ett Juwel innerfilter som följde med karet, dessutom har jag ett lite mindre filter med UV-dioder i (hoppades att det skulle motverka alger, vet inte om det funkar) Dom här filtrena har ju skumplast som media och det är tydligen för stora porer för att fånga upp partiklarna. Finns det något filter som fångar upp små partiklar?:confused:
#2 - 27 augusti 2007 04:39
Är vattnet grumligt från början eller blir det grumligt i karet?
#3 - 27 augusti 2007 08:49
ansjo skrev:
Är vattnet grumligt från början eller blir det grumligt i karet?

Faktum är att jag har haft båda fenomenen, grumligt från början och att det efter ett par dar blivit ännu grumligare (kanske alger, har ju problem med detta också, bruna sådana):)
#4 - 27 augusti 2007 08:58
Har du testat med vattenberedningsmedel? Det sägs ju göra vattnet klart.

Mitt vatten är redan så klart så hos mig märker jag ingen skillnad.
Någon som testat? Synpunkter på bra och dåliga prepparat?
#5 - 27 augusti 2007 11:31
Hmmm..taskigt med filterbakterier eller kanske icke så finmaskigt sista filtermaterial.
Fin blå filtermaterial funkar eller en typ av filtervadd i kombination av kolsvamp.
#6 - 27 augusti 2007 12:11
firefox75 skrev:
Hmmm..taskigt med filterbakterier eller kanske icke så finmaskigt sista filtermaterial.

Fin blå filtermaterial funkar eller en typ av filtervadd i kombination av kolsvamp.

Den här blå filtermaterialet, är det skumplast eller? I Juwel och det andra filtret är det skumplast, ett i mitt tycke dåligt partikelfilter, någon typ av textil/fiber-filter vore väl bättre??:confused::)
#7 - 28 augusti 2007 11:59
filtervadd....tar även de minsta partiklarna.
#8 - 29 augusti 2007 14:51
firefox75 skrev:
filtervadd....tar även de minsta partiklarna.

Finns det att köpa i vanliga Zoo-butiker eller? Tack för tips!:)
#9 - 29 augusti 2007 15:15
lånar tråden lite då jag har en liknande fråga ;)

bytte filter idag i mitt kar, kramade ur det gamla filtret ganska rejält i karet när jag hade startat det nya. Nu är vattnet rent men det ser dimmigt ut. Vad kan det bero på?

Borde jag kanske göra ett vattenbyte eller är det bara att vänta?
#10 - 29 augusti 2007 15:16
Det är bara att vänta. Är sanden/gruset nytt med så kommer det mycket därifrån och kan ta ett par dagar innan det blir borta.
#11 - 29 augusti 2007 17:32
Gruset är inte nytt... har rört om i det lite lite men annars är det samma som varit där innan ^^ Men ah, det lägger väl sig.
#12 - 29 augusti 2007 20:21
Är vattnet grumligt av stora partiklar kan det kanske hjälpa med filter men är vattnet grumligt redan från brunnen är det nog frågan om för små saker förm att det ska fastna i ett filter.
#13 - 30 augusti 2007 11:18
Jepps....om vattnet är grumligt men det i te är sand från akvariet så är det nog väldigt mycket mineraler i ditt brunnsvatten.
Köp easybalance eller något annat som binder olika mineraler...
#14 - 30 augusti 2007 16:07
firefox75 skrev:
Jepps....om vattnet är grumligt men det i te är sand från akvariet så är det nog väldigt mycket mineraler i ditt brunnsvatten.

Köp easybalance eller något annat som binder olika mineraler...

Tack för tips, ska kolla också om det går att modda filtret med vadd.:)

Annons