grumligt vatten efter flera månader.

#1 - 30 januari 2008 02:07
Hejsan har ett 540 l med discus, har sand växter rötter. Mitt vatten har varit fint och så i flera månader. Ja köpte ett nytt filter fluval fx5 och vattnet var klart några veckor till sen efter det så har det blivit som nästan mjölgrummligt vatten. har bytt vatten 50% vaje dag i en veckas tid men blivit bättre bara för stunden.. har tömt hela akvariet gjort rent sanden och akvariet va klart i några dagar men sen är det samma grummliga vatten. vad kan det bero på ?

mvh Jonas
#2 - 30 januari 2008 03:21
Kan vara som så att bakterierna i ditt nya filter inte kommit igång och du pga de förändrade förutsättningarna i akvariet råkat ut för en algblommning av svävaralger.

Tyvärr berättar du inte så mycket om vad som föregick händelsen, sköljde du ur fluvalen och alla nya filtermedier? startade du om karet helt eller stoppade du bara i den nya pumpen? Kramade du ur det gamla filtret i det nya? Har du mycket eller lite växter? osv osv..
#3 - 30 januari 2008 13:27
Ursäkta för lite information.

Jag hade mitt gamla eheim 2217 filter med bara filtermatta och den verka gå rätt så bra men ville ha större filtervolym. Jag köpte mig mitt fx5 filter.. före ja starta upp det så sköljde jag ur det någa jag fyllde det med vatten och körde igång det. det va bra några dagar sen så vart det grumligt. ja tänkte om ja har matat för mycket med den frysta discus maten. så ja böt halva akvariet.. det va fint i någon dag men började sakta bli vit suddigt/grummligt vatten. ja böt halva akvariet varje dag i 4 dagar utan bättre resultat.
Jag trodde att det satt i sanden. så ja tömde akvariet sköljde sanden nog och körde igång karet någon dag senare.. då var vattnet jätte fint i 3-5 dagar. sen kom det tillbaka.

Jag har 14st discus olika storlekar. 40st tetror 10st pansarmalar.
har inte så jätte mycket växter men har några valisineria och svärdsplantor, har även 2 rätt stora rötter.

temp 29-30

mvh Jonas
#4 - 30 januari 2008 14:30
Jag skulle tro att du har infusorier eller svävalger i burken. En enkel genväg är att köpa ett UV-filter. Det kostar lite pengar, dock.
Du kan också försöka med total mörkläggning i tre-fyra dagar, och då skall den verkligen vara total. Inte en gnutta ljus får komma in! Ska också säga att jag vet nada om diskusar och om hur de skulle reagera på något sådant.
#5 - 31 januari 2008 00:11
Jag har nog infusorier, jag googla lite och kolla olika bilder.. det är precis sånt grå grönt dimmigt vatten ja har hela tiden. Måste man ha släckt kan man inte göra på något annat sätt. det är ett fönster i rummet så det blir ju aldrig kolsvart..

Är detta farligt för fiskarna?

mvh Jonas
#6 - 31 januari 2008 08:23
är det grönt vatten har du en algblommning.
#7 - 31 januari 2008 10:39
Algerna är inte farliga för fiskarna. Mörklägga får du göra genom att täcka över akvariet. Arméns gamal militärfiltar är utmärkta för detta - de släpper inte igenom det minsta ljus. De kan man få billigt på ÖB.

Men kolla också upp UV-filter.
#8 - 31 januari 2008 11:12
Hej!

Jag tar tillbaka grönt vatten.. ja kolla i dag nog på det.. det är som en grå suddig dimma.. ja böt vatten i gåt 70% idag har det redan blivit lite grumligt.

mvh Jonas
#9 - 4 februari 2008 19:36
speed skrev:
Hej!

Jag tar tillbaka grönt vatten.. ja kolla i dag nog på det.. det är som en grå suddig dimma.. ja böt vatten i gåt 70% idag har det redan blivit lite grumligt.

mvh Jonas

Jag hade problem med grumligt vatten, då provade jag Nutrafin Waste Clear och det blev jättefint, men du har kanske vad det verkar andra problem än jag...:)
#10 - 4 februari 2008 21:25
Mitt råd är LUGN! du har nyss startat upp ett sprillans filter med stor filtervolym och då tar det ett par månader innan det blir inkört och renar som det ska! sen har du bytt massor av vatten och rivit ur hela karet och startat om det vilket var det absolut sämsta du kundet ha företagit dig! så ta detta med lite ro istället och låt det få komma igång och det du kan göra är att mata sparsamt och sätt i en pump med filtervadd!
#11 - 5 februari 2008 01:54
Ja vet att det inte va så smart. men filtret hade gått ungefär 3 veckor då.. får väll vänta och se. Det är så hemskt att det blir så grumligt så man inte ser till andra långsidan på bara 3-4 timmar.. så chippar fiskarna efter luft. så ja byter vatten varje dag.

känns så tråkigt.

mvh Jonas
#12 - 6 februari 2008 10:41
hitta uvs till fluval Fx5 e svårt tro mig ... lättare o köpa till en pump o koppla på
UBLs Algmedel dödade mina svävalger helt ... ock växterna klara sig hur bra som helst
#13 - 6 februari 2008 11:04
Vill du ha riktigt bra vatten till dina fiskar är det inte fel som Jens skriver med ett UV-filter. Du kopplar det på utblåset från ytterfiltret och har du kvar din 2217 skulle det passa perfekt.
Här finns det lite olika sorter att välja mellan:http://www.pwss.se/home.php?cat=226
#14 - 14 februari 2008 23:46
MIn fx5a lät o levde liv, så ja frågade i affären där jag hade köpt filtret. så fick ja komma in med det. fick ja ett unimax 700 plus me uv lampa. Nu efter 5 dagar är vattnet nästan kristallklart och det är helt tyst med:D
#15 - 15 februari 2008 08:47
Gött att höra:)!

Annons