Grumligt vatten

#1 - 20 augusti 2008 16:13
Jag har ett nystart på ett akvarium, som kom igång i söndags eftermiddag.
Än i dag är det lite grumligt.
Vad kan jag göra för att det ska sluta grumla och bli klarare? :)

Annah
#2 - 20 augusti 2008 17:51
Det finns något du kan lägga i karet som ska göra vattnet mer blåt och så men de brukar lägga sej efter ett tag. går ju även köra vb någon gång i veckan till slut så blir det klart
#3 - 20 augusti 2008 18:42
BlueJ skrev:
Det finns något du kan lägga i karet som ska göra vattnet mer blåt och så men de brukar lägga sej efter ett tag. går ju även köra vb någon gång i veckan till slut så blir det klart

okay :) jaa jag får testa med det :)
tack för svaret
#4 - 20 augusti 2008 18:46
Det kommer att ge med sig. Om du inte har filter igång, så sätt igång det och låt det gå.
Oftas så är det sanden eller gruset som gör att det blir grumligt.
Det ser inte roligt ut men det är bara att vänta. Jag är just nu mellan två bostäder (flyttar) och startade upp ett 150 liters igår för att kunna lägga i mina fiskar i det medans jag flyttar det stora karet.
Och där var det grumligt i går kväll. Nu idag så var det bara lite kvar idag.
Det finns kemikaljer att köpa för att snabba upp det, men jag brukar vänta. Det klarnar alltid upp, så ge inte upp. :)
#5 - 20 augusti 2008 19:12
tonpet skrev:
Det kommer att ge med sig. Om du inte har filter igång, så sätt igång det och låt det gå.

Oftas så är det sanden eller gruset som gör att det blir grumligt.

Det ser inte roligt ut men det är bara att vänta. Jag är just nu mellan två bostäder (flyttar) och startade upp ett 150 liters igår för att kunna lägga i mina fiskar i det medans jag flyttar det stora karet.

Och där var det grumligt i går kväll. Nu idag så var det bara lite kvar idag.

Det finns kemikaljer att köpa för att snabba upp det, men jag brukar vänta. Det klarnar alltid upp, så ge inte upp. :)

Jo, men de han sa i affären, var att jag skulle vara noga med att skölja och att koka gruset. Jag gjorde de 5 gånger, och sen så var det extremt grumligt igår, men nu idag, så är det bara lite grumligt, man ser ju att det har klarnat extremt mycket, men kan ju bli ännu klarare :) Vad är de för kemikalie man ska använda då? :)
#6 - 22 augusti 2008 07:18
Har för mig att vid nystart där akvariet är utan fiskar, renar filtret endast mekaniskt. och det är först när det kommit fiskar i tanken som den biologiska filtreringen kommer igång och vattnet börjar klarna.
Har själv ett helt nystartat akvarium (vatten i tisdags, filtret igång i onsdags) där vattnet inte heller är klart. Igår torsdag kväll tillsatte jag några tåliga fiskar för att få igång processen och jag hoppas på klart vatten inom en vecka.
#7 - 22 augusti 2008 09:59
Mitt kar är uppstartat sen två månader och vattnet är fortfarande tefärgat ;)
#8 - 22 augusti 2008 11:49
Hogan1 skrev:
Har för mig att vid nystart där akvariet är utan fiskar, renar filtret endast mekaniskt. och det är först när det kommit fiskar i tanken som den biologiska filtreringen kommer igång och vattnet börjar klarna.

Har själv ett helt nystartat akvarium (vatten i tisdags, filtret igång i onsdags) där vattnet inte heller är klart. Igår torsdag kväll tillsatte jag några tåliga fiskar för att få igång processen och jag hoppas på klart vatten inom en vecka.

det har snart gått en vecka, men det har ännu inte blivit klart, ska testa med ett litet vatten byte, och se om det blir bättre :)
#9 - 22 augusti 2008 11:49
Johanski skrev:
Mitt kar är uppstartat sen två månader och vattnet är fortfarande tefärgat ;)

men du har väl en rot i ditt kar :)
jag har än så länge bara sten och växter ^^
#10 - 23 augusti 2008 10:55
Konstigt. Min tank har nu varit igång i 40 timmar. Har 10 fiskar i samt stenar och rötter. Vattnet verkar bli klarare och klarare för varje timme. Enda tillsatsmedlet jag använt är nitrivec. Har dock matat väldigt lite - det kanske underlättar. Förslag utan att veta är ett delvattenbyte och om du inte har fiskar i, lägg i några. Om du har fiskar i - undvik matning ett dygn.

Annons