Grumligt vatten

#1 - 30 augusti 2007 07:41
Jag har ett 200 liters akvarium. För några veckor sedan bytte jag från ett innerfilter (Fluval 4) till ett ytterfilter (Fluval 404). Efter bytet så har vattnet blivit lite grumligt och det flyter omkring små partiklar, det känns som att vattnet inte renas ordentligt. Jag har bytt ut ett filtermaterial till filtvadd som jag hade hemma, tänkte att det är finmaskigare och att det då skulle renas bättre. Men det blev inte alls så stor skillnad.

Jag har runt 25 fiskar och ett femtontal palettyngel, alla fiskar är mellan 2-7cm stora på ett ungefär. En del ampullaria har jag också.

Vad ska jag göra för att få vattnet klarare?
#2 - 30 augusti 2007 08:05
Vad har du mer för filtermedia i pumpen? Är det originalmediat annars i pumpen?
Det du kan göra är att du plockar ut den övre av korgarna och klipper till blå filtermatta som passar och stoppar i, jag tycker det funkar bättre än vadd. Sedan ska man nog inte påstå att originalmakaronerna och det andra som följer med pumpen vid köp är det absolut bästa man kan ha, men det råder det säkert delade meningar om;).
#3 - 30 augusti 2007 19:01
Jo jag tror att det är original som finns i. 2 korgar med någon form av makaroner och sen något grönt trådaktigt. Vad ska jag byta ut mot filtermatta?
#4 - 30 augusti 2007 19:29
SandraW skrev:
Jo jag tror att det är original som finns i. 2 korgar med någon form av makaroner och sen något grönt trådaktigt. Vad ska jag byta ut mot filtermatta?
fluval har ju filtermatta som första filtrering eller hur? jag tycker du ska göra som du gör alltså filtervadd i den korg som vattnet passerar sist igenom! sen får du ha tålamod några dagar och se om det klarnar (lite smådis kan det dock vara innan filtret är inkört)
#5 - 30 augusti 2007 22:08
åheim skrev:
fluval har ju filtermatta som första filtrering eller hur? jag tycker du ska göra som du gör alltså filtervadd i den korg som vattnet passerar sist igenom! sen får du ha tålamod några dagar och se om det klarnar (lite smådis kan det dock vara innan filtret är inkört)

Ja, och det är ju lysande att ha en fin filtermatta som första filtrering;).

Det var en av sakerna som gjorde att jag bytte ut den pumpen ganska så snart, den kläggar igen och då är det bara att plocka isär pumpen för rengörning.
Efersom det är 3 fack, så är det lämpligt att köra keramikmakaroner eller liknande i en korg, ehfisubstrat i mitten samt blå filtermatta i den sista. Detta körde jag med och det funkade hyffsat om inte förfiltret kletade igen., men det kanske finns andra som lyckats bättre med dessa ytterfilter.
Klart man kan ha ett förfilter till insuget, men då ska det finnas plats för det i karet med.
#6 - 1 september 2007 18:47
Men nu har det ju gått kanske en vecka och ingen skillnad märks...

Ansjo; det är 4 korgar och det stämmer att första filtreringen är filtermatta.
#7 - 1 september 2007 20:47
Aha, det kanske det var:confused:.
Har du gjort någon förändring med pump eller kar?
#8 - 1 september 2007 21:52
Jag har oxå detta problem har provat med easy life men det funkar inte.. Så nu ligger mitt kar under mörker kan ju vara alger oxå så därför gjorde jag så :D
#9 - 2 september 2007 07:57
ansjo skrev:
Aha, det kanske det var:confused:.

Har du gjort någon förändring med pump eller kar?

Den enda förändringen som hänt är ju att jag bytte innerfiltret mot ett ytterfilter för en 3 veckor sedan ungefär.
Algmängden har även den ökat, varför förstår jag inte heller.
#10 - 2 september 2007 12:40
Personligen tror jag du ska kolla igenom vad det är för filtermaterial du har i pumpen, då det låter som om du har otillräcklig filtrering av vattnet.
Det finns mängder med tips på vilka material man kan ha i pumpen och det är bara att köra på med de man tror ska funka.
#11 - 2 september 2007 16:44
Okej, får testa med något annat då.

En sista fråga bara;
förra gången jag skulle öppna filtret blev det översvämning :/ hur ska jag göra för att det inte ska bli det?
#12 - 2 september 2007 17:14
SandraW skrev:
Okej, får testa med något annat då.

En sista fråga bara;

förra gången jag skulle öppna filtret blev det översvämning :/ hur ska jag göra för att det inte ska bli det?
vissa filter är man tvungen att vicka på och hälla ut en del av vattnet innan man öppnar dem! Algproblemet kan bero på att du rubbat balansen karet i och med filterbytet!
#13 - 3 september 2007 10:47
Är flödet i karet mindre turbulent med ditt ytterfilter.... ytterfiltret kanske inte river upp greger i karet och drar med sig det in.....

Testa och kör med ditt gamla innefilter pararellt 1 vecka......

Men det kan ju oxå ha med filtermediat att göra oxå ( personligen tycker jag dock att innerfilter är bättre på mekanisk filtrering än ytterfiltret )

Översvärmning har du inga ventiler... OK ställ filtret högt när du öppnar det..... Över vattenlinjen .... Annars får du klämma slangarna genom ett skarpt veck som du låser med lite ståltråd buntband eller liknande
#14 - 3 september 2007 13:16
Fluval 404 Har ju samma modell av avstängningskranar som andra fluval ytterfilter...dra i spaken o lossa slang avslutningen.
Jag tycker också att du ska köra med ett innefilter pararellt under 1-2veckors tid.
När vattnet är klart så tar du bort innefiltret.
#15 - 3 september 2007 14:05
Okej, tack för hjälpen!
Innerfiltret gick parallellt med ytterfiltret några dagar efter byte, tog sedan bort den men satte i det efter ett par dagar igen. Under tiden som innerfiltret var i så blev vattnet betydligt klarare. Kan testa det igen.
#16 - 22 september 2007 08:07
Jag körde med ett extra innerfilter med fin vadd i som stöttning till mitt Fluval ytterfilter under den första veckan. Vattnet klarnade upp betydligt. Sedan när vattnet är klart och fint plockar jag bort innerfiltret. Sedan kommer bara pumpen gå bakom min BTN som cirkulation, lätt att koppla på ett filter på pumpen om filtreringsstöttning behövs.
#17 - 22 september 2007 14:38
- Har fått lite "smådis" i alla mina burkar som jag startat (efter några dagar) men jag har bara låtit burken stå och efter ytterliggare några dagar har det klarnat upp.

(Annars kan man "låna" lite filtermaterial från något annat innerfilter som varit i gång - brukar funka oxo)
#18 - 23 september 2007 09:16
Mitt klarnade hyfsat med ett extra innerfilter i två dygn. Nu är filtret borta så får vi se om det håller sig fint eller kanske blir bättre ändå. Tips hur har ni andra gjort vid smådis i vattnet?
#19 - 24 september 2007 20:38
Uj Uj! Ja nu har karet gått utan extrafiltret ett tag och smådiset kommer tillbaka i dom övre och mellan regionerna i karet,,,,!
Mitt kar har nu gått i två veckor och några dagar och inte en alg, inte ens brunalger. Kan det bero på att karet står i nästan obefintligt solljus endast svagt dagsljus. Står längt in i mitt vardagsrum och dit når inte solen.
Vad tror ni.

Annons